فعالیت‌ حوزه‌های علمیه در دو سال گذشته/ طلاب نباید گرفتار سیاست زدگی شوند

مدیر حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور در نشست خبری ضمن تشریح عملکرد حوزه‌های علمیه در دو سال گذشته به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

 


 آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور شامگاه امروز دوشنبه، دهم شهریور ماه در نشست خبری به تشریح و بررسی عملکرد حوزه‌های علمیه در دو سال گذشته مدیریت خود پرداخت.

وی گفت: در این دوره رشته‌های تخصصی از ۱۶ رشته به ۳۷ رشته ارتقاء پیدا کرده است و در بیش از ۱۰ استان ۲۰ رشته تخصصی در حال اجرا است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور رصد شبهات در فضای مجازی و سایبری، امضای تفاهم نامه‌های مختلف با آموزش و پرورش برای حضور طلاب در مدارس و برگزاری دوره‌های تخصصی مختلف برای شناسایی فرق و ادیان منحرف را از دیگر فعالیت‌های حوزه‌های علمیه در دو سال گذشته دانست.

فعالیت ۲۲ انجمن علمی در حوزه

آیت‌الله حسینی بوشهری تعداد انجمن علمی حوزه در علوم عقلی، نقلی، اجتماعی، سیاسی و دیگر مسائل را شانزده عدد برشمرد و گفت: شش انجمن علمی نیز درباره اخلاق، فقه و مسائل دیگر برنامه‌های خود را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: به طور کلی حوزه‌های علمیه در چند سال گذشته با عنایت رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، سیاستگذاری شورای عالی حوزه و تلاش همکاران انسجام و ساماندهی خوبی از نظر برنامه ریزی، نظارت و تشکیلاتی پیدا کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از تدوین سند چشم انداز حوزه با هدف راهبردمداری و برنامه ریزی مناسب خبر داد و اظهار داشت: مراحل مختلف تدوین این سند صورت گرفته و ما آینده نگری را دنبال می‌کنیم.

اجرای طرح آمایش سرزمینی

وی همچنین از طرح آمایش سرزمینی برای توسعه و انسجام بیشتر میان واحدهای آموزشی خبر داد و گفت: این طرح در صدد شناسایی نیازهای مناطق مختلف به نیروهای انسانی، رشته‌های دینی و تعداد حوزه‌های علمیه است.

آیت‌الله حسینی بوشهری یادآور شد: طراحی طرح آمایش حرکت بسیار ارزنده بوده که مراحل مختلف آن طی شده و اکنون برای تصویب در شورای عالی حوزه‌های علمیه آماده می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور همچنین با تأکید بر توجه ویژه به حوزه‌های علمیه استانی نیز گفت: حوزه مرکزی هر چند در شهر مقدس قم است؛ ولی این به معنای توجه نداشتن به حوزه‌های علمیه استانها نیست.

تأکید بر توسعه کمی و کیفی حوزه‌های علمیه استان‌ها

وی ادامه داد: ما به دنبال توسعه کمی و کیفی حوزه‌های علمیه استانها هستیم تا این حوزه‌ها شکوفایی گذشته خود را پیدا کرده و بتوانند حداقل پاسخ‌گویی نیازهای استان خود باشند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به این‌که سالانه تعداد زیادی از اساتید قم برای حفظ بالندگی و معنویت به حوزه‌های علمیه استان‌ها اعزام می‌شوند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه حوزه‌های علمیه استانی روندرو به رشدی را می‌پیمایند.

تفکیک طلاب سطح یک براساس سن و تحصیلات

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از اجرایی طرح آموزشی مبنی بر تفکیک طلاب بر اساس تحصیلات و گروه‌های سنی در سطح یک خبر داد و گفت: همواره یکی از مشکلات داوطلبان حوزه‌های علمیه هم سطح نبودن طلاب سطح یک از نظر سن و تحصیلات بوده است که این خود عاملی در پاسخگو نبودن برنامه‌های واحد آموزشی است.

وی تأکید کرد: امسال تصمیم گرفته‌ایم به صورت آزمایشی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف در برخی از مدارس علمیه قم طرح آموزشی را اجرا کرده و در آن ملاحظه سن و سطح آموزش طلاب را داشته باشیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری از برگزاری طرح مسابقات علمی در مدارس نیز به عنوان فعالیت‌‌های حوزه‌های علمیه در دو سال گذشته نام برد و بیان داشت: همچنین در حوزه علمیه هر ساله دو جشنواره کتاب سال حوزه و علامه حلی برگزار می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور امضای تفاهم‌نامه‌ها مختلف با مرکز خدمات، برگزاری دور‌ه‌های تخصصی برای فرزندان طلاب، اعزام طلاب به راهیان نور، ایجاد مراکز آموزشهای کاربردی و مهارتی ویژه دانش آموختگان حوزه برای حضور در نهادهای مختلف، تعامل و همکاری با مراکز اسلامی سایر کشورها را از دیگر فعالیت‌های حوزه‌های علمیه در دو سال گذشته برشمرد.

افزایش تعامل و همکاری حوزه‌‌ علمیه قم با الازهر مصر

وی تصریح کرد: در عرصه بین المللی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و شاهد رفت و آمد فرهیختگان کشورهای اسلامی بوده‌ایم، همچنین با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای ارتباط حوزه با مراکز اسلامی دیگر کشورها درباره الازهر مصر نیز پیگیر هستیم، ولی به سبب فضای داخلی مصر هنوز در سطح قابل قبولی نیست.

تحصیل ۳۰۰ طلبه در آذربایجان غربی در مقابل ۱۰ هزار دانشجو

آیت‌الله حسینی بوشهری تعداد طلاب قم با کد تحصیلی فعال ۸۰ هزار نفر و سراسر کشور قریب به ۱۵۰ هزار نفر خواند و گفت: این تعداد طلبه با توجه به نیاز جامعه بسیار کم است، برای نمونه تعداد طلاب آذربایجان غربی ۳۰۰ نفر و تعداد دانشجویان آن ۱۰ هزار نفر است، البته با توجه به مشکلات در پذیرش طلاب با محدودیت‌های روبرو هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه نشست خبری آغاز سال تحصیلی ۹۴ـ ۹۳ پاسخگویی پرسش‌های خبرنگاران بود.

آیت‌الله حسینی بوشهری در پاسخ به پرسش خبرنگاری برای مقابله با شبهات شبکه‌های اجتماعی همانند تلفن همراه گفت: مسلما باید از امکانات و ابزارهای فضای مجازی برای پیشرفت استفاده کرد؛ ولی در قدم نخست باید زیر ساخت‌های لازم را ایجاد کنیم.

اینترنت پرسرعت و پهنای باند مشکلی را حل نمی‌کند

وی افزود: بحث اینترنت پر سرعت و افزایش پهنای باند که اکنون مطرح است هر چند مزایایی دارد ولی با توجه به آماده نبودن زیر ساخت‌های لازم و شرایط خاص مشکلاتی را نیز ایجاد می‌کند؛ مسؤولان باید نخست زیر ساخت‌ها را درست کرده تا از این امکانات به جای مباحث علمی برای افزایش ناهنجاری‌های اخلاقی استفاده نشود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: اسلام با پیشرفت و ترقی موافق است ولی پیشرفتی که در آن مفاسد اخلاقی وجود نداشته باشد؛ فضا را باید به گونه‌ای مدیریت کرد که آثار منفی وجود نداشته باشد.

آیت‌الله حسینی بوشهری در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره دغدغه بزرگان و مراجع تقلید درباره حوزه‌های علمیه نیز بیان داشت: ما سخنان بزرگان را می‌ستایم و نباید هیچگاه به وضع موجود راضی باشیم، تمام تلاش ما رفع مشکلات و دغدغه‌ها است.

حوزه‌های علمیه باید همیشه از جامعه جلوتر باشند

وی افزود: حوزه‌های علمیه باید همیشه چند قدمی از جامعه جلوتر باشند؛ البته بنده معتقدم با وضع موجود نیز حوزه‌های علمیه بالاترین کارایی در عرصه‌های مختلف علمی، اخلاقی و تربیتی جامعه را عهده دارند.

افزایش یک ماه به سال تحصیلی حوزه‌های علمیه

مدیر حوزه‌های علمیه در پاسخ به پرسش دیگری درباره کاهش تعطیلات حوزه‌های علمیه نیز گفت: اکنون تقویم آموزشی براساس آب و هوای استان‌ها تهیه کرده‌ایم تا هر استانی براساس شرایط خود مدت آموزش طلاب را مشخص کند که در برخی استان‌ها تقریبا یک ماه به طول سال تحصیلی طلاب افزوده شده است.

 

وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که رسالت حوزه‌های علمیه افزون‌بر آموزش، تبلیغ و پژوهش نیز می‌باشد، با این وجود نمی‌توان ایام تبلیغی یا پژوهشی را جزو تعطیلات حوزه به شمار آورد.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری در پاسخ به پرسش دیگری درباره عملکرد حوزه‌های علمیه در مباحث قرآنی نیز خاطرنشان کرد: اکنون بیش از ۲۰۰ جلسه تفسیر قرآن در حوزه برگزار می‌شود و با توجه به نگاه رهبری و مراجع تقلید در آینده کشور در تمام عرصه‌های قرآنی نمونه در میان کشورهای اسلامی خواهد بود.

 

امکان آموزش پاره وقت برای بزرگسالان در حوزه‌های علمیه

خبرنگار دیگری نیز نحوه آموزش پاره وقت بزرگسالان پرسید که مدیر حوزه‌های علمیه پاسخ داد: تحصیل در مدارس به صورت تمام وقت است ولی با این وجود در تلاش هستیم تا برای علاقمندان بزرگسال نیز شرایط آموزشی را فراهم کرده و آن‌ها بتوانند با بهره گیری از اساتید دروس حوزه را فرا بگیرند ولی بسیاری از مزایا حوزه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

 

تنظیم مطالبات رهبری به صورت مجموعه‌ای برای پیگیری

آیت‌الله حسینی بوشهری در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب از سوی حوزه‌های علمیه نیز بیان داشت: مطالبات ایشان را براساس اولویت در مجموعه‌ای تنظیم کرده‌ و در شورای عالی نیز به تصویب رسیده است که به معاونت‌ها ابلاغ کرده‌ایم.

 

وی یادآور شد: برای نمونه سال جاری پیگیری آموزش زبان عربی برای طلاب که از مطالبات رهبر معظم انقلاب است را داشتیم.

 

اعلام آمادگی برای اعزام طلاب به شهرستان‌ها

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور درباره راهکارهای تمرکز زدایی طلاب از استان قم و اعزام آن‌ها به شهرستان‌ها نیز گفت: ما افرادی را در قالب کادر اداری و طرح هجرت به استان‌ها اعزام کرده‌ایم؛ ولی با این وجود راضی نبوده و از طلابی که زمینه سکونت در شهرستان‌ها را دارند می‌خواهیم برای اعزام اعلام آمادگی کنند.

 

هر جا دولتی سیاست دینی را دنبال کند حمایت می‌کنیم

آیت‌الله حسینی بوشهری تحلیل خود را درباره تعامل حوزه‌های علمیه با دولت در مسائل فرهنگی را نیز این‌گونه بیان کرد: هر جا دولتی سیاست دینی را دنبال کند حوزه‌های علمیه از آن‌ها حمایت می‌کند، ولی اگر مشکلی باشد بزرگان دین و مراجع تقلید که دیده بان و مرزبان دین هستند خیرخواهانه به آن‌ها تذکر می‌دهند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در پاسخ به پرسشی درباره آشنایی طلاب با مسائل سیاسی نیز بیان داشت: سیاست با حوزه عجین شده است، ولی طلاب نباید دچار سیاست زدگی شوند.

 

طلاب گرفتار سیاست زدگی و جناج بندی نشوند

وی تأکید کرد: بصیرت و آگاهی نسبت به مسائل سیاسی بسیار مهم است؛ طلبه‌ای که تنها به درس، مباحثه و اخلاق پرداخته و به مسائل پیرامون خود بی تفاوت باشد را نمی‌توان به عنوان الگو معرفی کرد؛ ولی طلاب نباید گرفتار جناح بندی و سیاست زدگی شوند که مشکل آفرین است.

 

آیت‌الله بوشهری در ادامه سخنان خود حوزه‌های علمیه را ادامه دهنده راه علمی و تربیتی اهل‌بیت(ع) خواند و اظهار داشت: در غیبت کبری حوزه‌های علمیه بودند که در سراسر دنیا افکار و اندیشه‌های اسلام را منتشر کردند.

 

علما پرچمداران دین در هر عصری هستند

امام جمعه قم از عالمان دین به عنوان پرچمداران دین در هر عصری نام برد و اظهار داشت: نهایت تلاش علما مقابله با حرکات دشمنان برای راندن دین به حاشیه بود که این بزرگواران حاضر شدند خود به حاشیه بروند ولی دین در متن جامعه باقی بماند.

 

دوران طلایی حوزه‌های علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه‌های علمیه عصر طلایی خود را تجربه کردند؛ امروز بهترین شرایط در اختیار حوزه‌های علمیه برای رساندن صدا و ندای خود به بهترین وجه وجود دارد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 13