نگذارید فضای عمومی جامعه را از دست “افراد انقلابی” بگیرند

نگذارید فضای عمومی جامعه را از دست "افراد انقلابی" بگیرند

حسن رحیم‌پور ازغدی گفت: نباید گذاشت در فضای عمومی جامعه جای ارزش و غیرارزش عوض شود. هنگامی که پرچم نیروهای ارزشی در جامعه بلند نباشد بقیه پرچم‌ها بلند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزار ی بسیج از خراسان رضوی، حسن رحیم‌پور ازغدی عصر امروز در جمع دانشجویان "طرح ولایت کشوری" در مسجد امام رضا (ع) دانشگاه فردوسی مشهد به بیان مبانی اندیشه اسلامی در روایات امام رضا (ع) پرداخت.

وی اولین اصل مبنای اندیشه اسلامی را توکل به خدا و خداوند را وکیل مطلق همه چیز دانست و عنوان کرد: وقتی که توکل انسان به خداوند باشد از هیچ چیز نمی‌ترسد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی مردم باوری و نفی فردگرایی و وحدت انسانی را اصل دوم در مبانی اندیشه اسلامی در روایت امام رضا(ع) بیان کرد و افزود: امام رضا(ع) می فرمایند آیا می دانید چرا نماز را فرادا نمی‌خوانید. امام رضا (ع) در این روایت مسلمانان را به خواندن نماز جماعت توصیه می کنند تا این گونه مسلمانان به صورت دسته جمعی با خداوند سخن بگویند و ترویج اخلاص، توحید و عدالت اجتماعی شود.

وی تأکید کرد: باید فضای عمومی جامعه را فضای انقلابی کنیم و نگذاریم فضای عمومی جامعه را از دست افراد انقلابی بگیرند، اگر افراد انقلابی در جامعه حضور نداشته باشند فضا به دست جریان مقابل خواهد افتاد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه فرهنگ عمومی باید فرهنگ مکتبی باشد خاطرنشان کرد: نباید گذاشت در فضای عمومی جامعه جای ارزش و غیرارزش منکر و غیرمنکر عوض شود هنگامی که پرچم نیروهای ارزشی در جامعه بلند نباشد بقیه پرچم‌ها بلند می‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امام رضا(ع) در این روایت تأکید می‌کنند که مومنان و انقلابیون مانور اجتماعی داشته باشند و فضای جامعه را در دست گیرند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فایده دیگر خواندن نماز جماعت این است که "عبادت" را از "عدالت" تفکیک نمی‌کند. از نظر معنوی ما همه خواهر و بردار هستیم اما از نظر مادی ممکن است خواهر و برادر ما در زندگی خود صدها مشکل داشته باشد و تو فردی مرفه باشی و او فردی ندار. نماز جماعتی که در حد نماز باشد و مسلمانان با هم کاری نداشته باشند سبک زندگی دینی نیست.

ازغدی تأکید کرد: برخی افراد زندگی مذهبی را در مجالس مذهبی سوری تعریف می‌کنند مثلا روضه می گیرند، پرچم امام حسین(ع) را در دست می‌گیرند اما کلاه مردم را نیز برمی‌دارند.

وی با بیان اینکه برگزاری مجالس مذهبی و شرکت تنها در آن معیار مذهبی بودن نیست به حدیثی از امام رضا (ع) در خصوص اینکه بدانیم چه کسی سبک زندگی‌اش اسلامی است اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) می فرمایند ببینید چقدر افراد در زندگی خود راست می گویند و به حقوق دیگران چقدر اهمیت می‌دهند و جقدر پای وعده خود و امانتدار هستند.

وی افزود: امام رضا(ع) می‌فرمایند ما کسی را مذهبی می‌دانیم که هر چه برای خود می‌خواهد برای دیگری هم بخواهد و آنچه برای خود نمی‌خواهد برای دیگران هم نخواهد تنها ملاک سبک زندگی اسلامی روزه و نماز نیست.

عضوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه طلا و پول پرستی با خداپرستی نمی‌سازد و شهوت پرستی با خداپرستی جمع نمی‌شود خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) می فرمایند «ما مردم را دعوت به فقر نمی کنیم» اما مراقب باشید در جامعه فقیر نشوید چرا که کلید همه بیچارگی‌ها فقر است ظلم فقر اختیاری است.

وی یکی از اسرار روزه را همدری با گرسنگان دانست و بیان داشت: بسیاری از افراد در جهان به دلیل گرسنگی در حال مرگ هستند کسی که روزه می گیرد با کشیدن طعم عطش و گرسنگی متوجه می‌شود که بخشی از افراد جامعه نیز گرسنه هستند ما افرادی داریم که تا کنون یک شب سیر نخوابیده‌اند.

ازغدی اصل سوم مبنای اندیشه اسلامی در روایت امام رضا(ع) را ضرورت توجه به دیگران دانست و خاطرنشان کرد: مذهب بدون کمک به دیگران مذهب نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مدیریت صحیح اقتصادی و مراقبت از سرمایه جامعه را یکی دیگر از اصول مبانی اندیشه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) می فرمایند خداوند از افرادی که پول و ثروت در درست دارند اما مدیریت نمی‌کنند و آن را از بین می‌برند بیزار است.

وی افزود: هر کاری که انسان در آن پول خرج کند اما مدیریت علمی و عقلی در آن نداشته باشد خداوند از او بیزار است بنابراین باید برنامه‌ریزی درست کرد تا اسراف نشود.

ازغدی بیان داشت: جامعه ما یکی از پرمصرف‌ترین جوامع دنیاست و مردم ما به درستی مصرف نمی‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: برخی نگاهشان به عصر فرج عصر مفت خوری است و همیشه می‌گویند آقا شما کی می آیی؟ و فرج شما کی می رسد؟! امام رضا(ع) می فرمایند این عصری که آنها مدنظرشان است عصر فرج آنهاست.

وی ادامه داد: هنگامی که فرج برسد این دوران دوران جهاد و زحمت و فداکاری است.

ازغدی ادامه داد: امام رضا (ع) می فرمایند ایمان حقیقی در زندگی دینی شما نخواهد بود مگر با سه شاخصه، شناخت مفاهیم عمیق اسلامی، مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی و صبر در مشکلات و مصیبت‌ها.

وی خاطرنشان کرد: اگر جامعه‌ای در آن مناسک مذهبی برگزار شود اما تفکر دینی نباشد نشان می‌دهد که در آن جامعه ایمان حقیقی در زندگی دینی انسان‌ها نیست. تفکر در دین یعنی برخورد استدلالی با آن.

ازغدی خاطرنشان کرد: خانواده‌ای که درست برنامه‌ریزی نمی‌کند عقل اقتصادی در آن حاکم نیست جامعه‌ای که اقتصادش مدیریت نمی‌شود افراد آن جامعه ایمان کامل ندارند.

وی تأکید کرد: در برابر مشکلات و مصیبت‌ها باید صبور بود و ایستادگی کرد اینکه هنگامی که یک گرفتاری پیش می آید انسان افسرده می شود درست نیست هنگامی که در مبارزات سیاسی دو تهدید از جانب دشمن می‌شوند افرادی دست و پایشان می لرزد و می گویند باید با اربابان دنیا صحبت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان گروه فشار در جامعه هستند که باید با برگزاری نشست‌ها، صدور بیانیه‌ها و میزگردها مطالبات خود را بیان کنند و صدایشان در جامعه منعکس شود دانشجو نباید ساکت بنشید بلکه باید مطالبه گری درست کند.

ازغدی با بیان اینکه مطالبه حجاب مطالبه همه اقشار جامعه است خاطرنشان کرد: این مطالبه باید با روش مناسب در جامعه و دانشگاه صورت گیرد و مسئولین دانشگاه‌ها و وزارت علوم در زمینه حجاب و عفاف به قوانین عمل کنند.

وی بیان داشت: نباید در موضوع حجاب روش داعشی‌ها و یا روش لیبرال‌ها را دنبال کنیم مسئله حجاب باید بدون افراط و تفریط انجام شود.

ازغدی با بیان اینکه حجاب شخصی نیست و به لحاظ شرعی حق الناس و به حقوق قانونی حقوق اجتماعی محسوب می شود افزود: مسئولین دانشگاه‌ها و حکومت وظیفه دارند در زمینه برخورد با بی حجابی و گسترش حجاب وظیفه دارند و دانشجویان نیز در این زمینه باید به وظایف خود عمل کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بی حجابی از غرب به شرق و حجاب از شرق به غرب رفت ما امروز شاهد هستیم در انگلستان زنان دانشگاهی به دلیل حجاب و نفقه مسلمان می شوند این را بدانید ارزش های دینی ما وارد کشورهای غربی شده است.

وی در پایان بیان داشت: غرب چون قدرت بیشتری دارد فرهنگ خود را به  ملت‌های ضعیف تحمیل می‌کند اگر در جامعه جوانان امروز ما درست عمل کنند این معادله به نفع ما تغییر خواهد کرد شما دانشجویان سعی کنید هر روز یک برنامه دو ساعته برای مطالعه آثار اسلامی داشته باشید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 12