حضور آگاهانه طلاب در فضای مجازی ضروری است

حضور آگاهانه طلاب در فضای مجازی ضروری است

 

 

 

 

 

حضور آگاهانه استادان و طلاب حوزه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند از تخریب هر چه بیشتر عقاید اسلام و سبک زندگی اسلامی بکاهد.

حجت‌الاسلام سعید عبداللهی، کارشناس مرکز تحقیقات جنگ نرم ، در هشتمین نشست معاونان تهذیب حوزه های علمیه کشور ، به بررسی بخش حوزه‌های علمیه، چالش‌ها و فرصت‌های فضای سایبری پرداخت و گفت: در حال حاضر برنامه‌ای که شبکه‌های ماهواره‌ای با یکدیگر دارند سیاست مشترکی را دنبال کرده و در صدد ضربه زدن به کیان اسلام هستند.


وی ادامه داد: سایت‌های فیلتر شده مانند فیس‌بوک فضای غیرمناسب برای حضور طلبه است زیرا سایت فیس‌بوک که توسط دومین شخص محبوب اسرائیل هدایت می‌شود هیچ‌گاه برای منافع مسلمانان کار نمی‌کند؛ از طرفی بسیاری از  پروتکل‌های اینترنتی جهان امروز در دست اسرائیل است که حاضر نشده است به اتحادیه اروپا  تحویل بدهد.

این پژوهشگر دینی، با بیان این‌که افکار امروز مردم جهان توسط امپراطوری رسانه اسرائیل کنترل می‌شود افزود: باید با تاسی از فرمایش مقام معظم رهبری، در برخورد با رسانه‌ها رفتا ر حکیمانه صورت گیرد؛ باید فرصت‌ها و چالش‌ها را بررسی و از آن به نحو احسن استفاده نماییم

وی با اشاره به وجود اهداف شبکه های ماهواره‌ای مختلف در جهان افزود: برخی از شبکه‌ها اعتقادی بوده و و برخی برای تغییر سبک زندگی فعالیت می‌کنند و تعدادی از این شبکه‌ها با هدف اختلاف‌افکنی بین گروه‌های مذهبی مانند شیعه و سنی فعالیت می‌کنند که در نهایت هدف همه ‌آنها این است که در کشورهای اسلامی درگیری اعتقادی به راه بیندازند.

کارشناس مرکز تحقیقات جنگ نرم ، اظهار داشت: از  120 شبکه ماهواره‌ای بررسی شده  48 شبکه به تغییر سبک زندگی  و ۲۴ شبکه در بعد اعتقادی کار می‌کند که این شبکه‌های به صورت منظم قصد دارند سبک زندگی و اعتقادات را تغییر دهند که قطعا  تغییر دین، دین‌داری هم تغییر می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه زن در سایت‌های رسانه‌ای اشاره کرد و افزود: آنچه که رسانه‌ها امروز از شخصیت زن نشان می‌دهند خانم شاغل دارای هر شغلی که باشد از خانه‌داری جایگاه بالاتری دارد و طوری نشان داده می شود که  نقش مادری باعث متزلزل شدن جایگاه او در جامعه شده و  این همان چیزی است که شبکه‌های ماهواره‌ای غربی و حتی شبکه‌های داخلی نشان می‌دهند.

حجت الاسلام عبداللهی، در ادامه به راهکارهایی که می‌توان آسیب‌ها را کاهش داد، اشاره و  گفت:‌فعالیت گسترده حوزه‌های علمیه، بالابردن سواد رسانه‌ای مبلغان و آموزش به مردم، یاد مرگ و یاد معاد را در دل مردم زنده کردن از جمله اقدامات فوری است که میتواند مقداری از آسیب‌های رسانه را کم کرد.

وی در پایان به اهمیت حضور حوزه در عرصه رسانه‌ای اشاره کرد و افزود: حوزه‌های علمیه به عنوان  مبلغان دین باید فعالیت و حضور  بیشتری در عرصه  گسترش فرهنگ دینی در فضای سایبر داشته باشند ؛ از طرفی امروز در شبکه های اجتماعی و سایبری نیاز شدید به حضور طلاب توانمند داریم چرا که اگر روحانیت ورود نکند تا چند سال بعد درای فضاها عقیده ای برای مردم نخواهند ماند .






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 9