تمام نهادها در برابر مسائل فرهنگی جامعه مسوولیت دارند/ حوزه باید پاسخگوی مسائل مستحدثه باشد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مسائل فرهنگی که رهبر انقلاب فرمودند یکی از ارکان و پایه های نظام به شمار می رود در حال کمرنگ شدن است، از نهادهایی که یکی پس از دیگری مسوولیت مسائل فرهنگی را از خود دور می کنند و می گویند مسائل فرهنگی به ما مربوط نیست، خواست به خود بیایند.
حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد، وظیفه حوزه های علمیه را در دوران کنونی بسیار سنگین ارزیابی و بر حمایت از مسائل فرهنگی جامعه تأکید کرد.

وی با بیان اینکه مسائل فرهنگی که رهبر انقلاب فرمودند یکی از ارکان و پایه های نظام به شمار می رود در حال کمرنگ شدن است، از نهادهایی که یکی پس از دیگری مسوولیت مسائل فرهنگی را از خود دور می کنند و می گویند مسائل فرهنگی به ما مربوط نیست، خواست به خود بیایند.

مسؤولیت همه نهادها در برابر مسائل فرهنگی
این مرجع تقلید با ابراز تعجب از دانشگاهی که اعلامیه داده بود مسائل فرهنگی به عهده ما نیست؛ وظیفه اصلی دانشگاه ها را درباره مسائل فرهنگی دانست و تصریح کرد: وقتی می گوییم جمهوری اسلامی هم تقویت جمهوری وظیفه همه نهادها است هم تقویت اسلامی بودن.
وی گفت: ما تنها در خدمت جمهوری نیستیم بلکه درخدمت جمهوری اسلامی هستیم و تمام نهادها در برابر مسائل فرهنگی مسوولیت دارند؛ اما وقتی کمرنگ شود حوزه های علمیه احساس مسوولیت سنگین تری دارند که این مسائل فرهنگی اسلام به خصوص مکتب اهل بیت را حفظ کند و مانع تزلزل آن شوند.
حفظ فقه سنتی نخستین وظیفه حوزه های علمیه
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه نخستین وظیفه سنگین حوزه های علمیه را حفظ فقه سنتی عنوان واظهار کرد: فقه سنتی پایه مرجعیت و پایه حلال و حرام و پایه سیاست و اقتصاد اسلامی است؛ مبادا به واسطه پرداختن به مسائل دیگر مسأله فقه سنتی کمرنگ شود.
وی همچنین پاسخگویی به مسائل مستحدثه را ضروری دانست و تصریح کرد: حوزه های علمیه باید در این زمینه هم موضوع شناسی کرده و هم حکم شناسی کنند و پاسخ این مسائل را بدهند و کسی نگوید اسلام در برابر این مسائل پاسخی نداده است.
چند توصیه به مسؤولان حوزه
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود بر پاسخگویی به شبهات مطرح شده، فرا گرفتن زبان عربی، پرورش مفسران قرآن، پرورش پژوهشگران و خطبای آگاه و عالم و استفاده از تمام ابزارهای نوین برای فرستادن پیام اسلام به جهان تأکید کرد.
داشتن سایت های اینترنتی قوی برای جواب به مسائل، پرکردن خلأ موجود در شهرستانها از نظر علم و عالم، تقویت حوزه های علمیه شهرستانها، تربیت استادان لایق، تربیت قضات متدین، عادل و با ایمان از دیگر توصیه های حضرت آیت الله مکارم شیرازی بود.
اهمیت علم و دانش از نگاه قرآن و روایات
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت علم و دانش از دیدگاه اسلام، خاطرنشان کرد: از دیدگاه اسلام و قرآن پایه آفرینش حضرت آدم بر علم و دانش بود و در قرآن مطرح شد که این همه عظمت برای آدم که مسجود فرشتگان واقع شده از کجا است.
وی افزود: خداوند اسما را به آدم آموخت و چون علم اسما را داشت مسجود فرشتگان شد و به سبب این علم و دانش بود که برترین مخلوق خداوند متعال لقب گرفت و بر فرشتگان برتری یافت.
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) اظهار داشت: آدم عالم به اسمای جهان هستی به تعبیر پروردگار شد و آن مقام بالا را پیدا کرد و مسجود فرشتگان شد؛ این آیات در محیط جاهلیت عرب نازل شد که علم و دانش در آنجا ارزشی نداشت.
وی با بیان اینکه پایه دیدگاه اسلام درباره بشر همان پایه علم و دانش است، به مقایسه این مطلب در کتاب یهود و نصارا پرداخت و ابراز کرد: در انجیل و تورات آمده است که علم و دانش شجره ممنوعه حضرت آدم بود در حالی که افتخار اسلام به شمار می رود.
طلاب علوم دینی در تقویت علم و دانش بکوشند
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه شرافت انسان در علم و دانش است و حوزه های علمیه باید شرافت انسان را تقویت کنند به ارائه چند توصیه به طلاب علوم دینی پرداخت و گفت: حافظان دین خدا در زمان غیبت علما و دانشمندان هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس حدیث امام صادق (ع) اگر علما و دانشمندانی نباشند که به سوی خدا دعوت کرده و از دین و حجج الله در برابر حملات دشمنان دفاع کنند و ضعفای عباد الله را از دامهای شیطان نجات دهند، همه از دین خدا خارج می شوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 1 = 9