حوزه های علمیه مرجع پاسخ گوی نیازهای جامعه هستند

پژمان فر
 نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دین، تنها مرجعی است که پاسخ گوی تمام نیازهای بشر است، گفت: حوزه های علمیه با امکانات محدودی که دارند، مخلصانه و عاشقانه و با نیروی درونی خود کار می کنند، اما با تمام سختی های پیش رو، نباید تلاش را متوقف کرد؛ چرا که حوزه های علمیه مرجع پاسخ گوی نیازهای جامعه هستند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نصر الله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد، که در سالن اجتماعات این مدرسه و با حضور مدیر، اساتید و طلاب این حوزه برگزار شد، گفت: حوزویان باید در تولید علم و میدان عمل وارد شوند؛ چرا که توقع و انتظارات جامعه از حوزه زیاد است.

وی گفت: قبل از انقلاب، نگاه به حوزه های نگاه حداقلی و محدود بود، بدین معنا که تنها برای بخشی از اجتماع جایگاه داشت، از این رو باور پذیری مردم، نسبت به دین، به عنوان عنصری که پاسخ گوی تمام مسائل و نیازها باشد ضعیف بود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: امام خمینی(ره) پس از انقلاب اسلامی ایران، این سخن را که دین پاسخ گوی تمام نیازهای بشر است را احیا کرد؛ چرا که قبل از آن دو گرایش کمونیست و لیبرالیست بر جهان حکومت می کرد و مردم مسائل خود را در با توجه به این دو مبنا حل و فصل می کردند.

حجت الاسلام پژمان فر ابراز کرد: اقتصاد مبنی بر ربا که بر همه دنیا استوار است، اکنون به بن بست رسیده است، از این رو دنیا، دنبال اقتصادی کارآمد است که هم متوجه سرمایه باشد و هم مفاسدی که بر اساس ربا ایجاد می شود را کنار بزند و این وظیفه حوزه دین است که مدل اقتصادی بر مبنای آموزه های دین ارائه دهد.

وی گفت: سبک زندگی مردم تغییر کرده است؛ چرا تکنولوژی که باید در خدمت زندگی مردم باشد، باعث بهم ریختگی زندگی ما شده است؟ در زمان گذشته اگر مردم برق نداشتند،زندگی خود را با طبیعت منطبق می کردند، از این رو شب زود می خوابیدند و همراه با طبیعت، سحر خیز بودند، اما اکنون با وجود اینکه برق و امکانات و تکنولوژی زیاد است، تلاش مردم کمتر شده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در دنیا موج اسلام خواهی بر پا شده است، جمعیت زیادی به سمت اسلام گرایش پیدا کردند، اسلام عربستانی مطلوب دنیا نیست، بلکه اسلام کاربردی و نجات بخش که در همه زمینه ها راه گشا باشد، مورد انتظار بشر امروز است.

حوزه های علمیه مرجع پاسخ گوی نیازهای جامعه هستند

حجت الاسلام پژمان فر با بیان اینکه حوزه های علمیه، مرجع پاسخ گوی نیاز های جامعه هستند، ابراز کرد: حوزه های علمیه با امکانات محدودی که دارند، مخلصانه و عاشقانه و با نیروی درونی خود کار می کنند، اما با تمام سختی های پیش رو، نباید منتظر حل مشکلات باشیم، بلکه نباید تلاش را متوقف کرد؛ چرا که سطح انتظار جامعه از حوزه های زیاد است و حوزه های علمیه مرجع پاسخ گوی نیازهای جامعه است.

این کارشناس مسائل فرهنگی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مسائل فرهنگی اشاره کرد گفت: ایشان نسبت به تحول حوزه، می فرمایند، جهت شتاب حوزه و تولیدات حوزه باید به سمت این باشد که مسائل در حوزه پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، زمانی که مسأله تحول حوزه را مطرح می کنند، انگشت ایشان به سمت حوزه است؛ چرا که حوزه باید علوم انسانی را متحول کند و هر گاه دین در مسائل انسانی وارد شود، روان شناسی درست و تحلیلی صحیح جامعه شناسانه ارائه می دهد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به اینکه حوزه های علمیه، بخشی از نیازها را پاسخ داده، اما هنوز بخش عمده ای از آن باقی است، گفت: پژوهش در حوزه باید سیر صعودی را طی کند، تبلیغ در حوزه دین باید افزایش یابد، جامعه کنونی، پول و امکانات مادی دارد، اما آرامش ندارد؛ چرا که نمی داند، دین تنها عنصری است که آرامش بخش است و ابلاغ این سخن، وظیفه مبلغان دینی ماست.

حجت الاسلام پژمان فر به نقش بانوان طلبه در تبلیغ دین اسلام اشاره کرد و گفت: بانوان طلبه در کنار مشکلات بزرگ خانوادگی و تربیت فرزند، زمان خود را به گونه ای مدیریت می کنند که توانسته اند افزون بر مدیریت امور خانوادگی، در جامعه هم مفید باشند؛ خانم مبلغی که در روستا، دین اسلام را ترویج می دهد، هجم تأثیر گذاری عمیقی در رفتار جامعه ایجاد می کند.

این کارشناس مسائل فرهنگی گفت: حقوق شهر نشینی از جمله مسائلی است که حوزه ها می توانند، بر اساس مبانی دینی، مدل ارائه دهند، کتاب الاحکام السلطانیه، از جمله منابع ارزشمند دینی است که با توجه به آن می توان مدلی دینی برای حقوق شهروندی ارائه داد؛ چرا در مورد مسائل شهری و حقوق شهروندی مبانی دینی مفید و کاربردی ارائه داده است.

وی با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی در حال منزوی شدن است، گفت: ازدواج ساده و متناسب با شئونات اسلامی در حال مترود و منزوی شدن است و تا جائیکه پیش رفته است که حتی متدین جامعه نیز نسبت به آن بی اعتنا شده اند.

حجت الاسلام پژمان فر ابراز کرد: اگر ما خواب باشیم، دشمن خواب نیست؛ چرا که آن ها می دانند اسلام جریان کاربردی و به همین سبب نسبت به آن هجمه می کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به هجمه های دشمن در مسأله حجاب اشاره و اظهار کرد: سایتی راه اندازی شده است، به عنوان آزادی یواشکی که ۱۵۰۰۰۰نفردر آن فعالیت می کنند. وظیفه خواهر متدین ما است که به مقابله با این هجمه بپردازد، البته با منطق و شیوه درست.

حوزه باید در تولید علم و میدان عمل وارد شود

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به اینکه حوزه باید در تولید علم و میدان عمل وارد شود، ابراز کرد: حوزویان و طلاب، باید در فضای آموزشی و مدارس وارد شوند، خانواده ها باید دختران را به گونه ای تربیت کنند که آن ها در هر محیطی قرار گرفتند، به چادر خود افتخار کنند.

وی گفت: انتظارات و توقعات جامعه از حوزه زیاد است، اما متأسفانه متدینین جامعه ما دیواری بر دور خود کشیده اند و خود را از جامعه جدا کردند، تنها نگران خودشان هستند و به مشکلات جامعه کاری ندارند.

حجت الاسلام پژمان فر ابراز کرد: طلبه ای موفق است که ارتباط خود را با خداوند متعال تقویت کند؛ چرا که اگر انسان به خدا متکی باشد، شجاعانه حرکت می کند و هیچ امری او را از حرکت باز نمی دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگر طلبه با خداوند متعال ارتباط داشته باشد، وجود، قول و فعل او تأثیر گذار است، افزود: طلبه در گوشه گوشه دنیا تأثیر گذار است، نماز شبتان را ترک نکنید؛ چرا که سبب ارتقا می شود، اگر کسی رابطه خود را با خدا قطع کند، سر سوزنی موفقیت بدست نمی آورد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 9 =