ضرورت توجه به نیاز مخاطبان در اتاق فکر حوزه/ شناخت، تبیین و تبلیغ دین رسالت حوزه‌ علمیه است

حجت الاسلام والمسلمین جواد مروی
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌ گفت: توجه به اولویت‌های آموزشی پژوهشی و هماوردی با نیازهای مخاطبان باید جزء رسالت‌های بزرگ حوزه قرار گیرد در حالی‌که امروز از این اصل غفلت شده است.


حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز در مراسم افتتاحیه سال جدید تحصیلی مدرسه علمیه عالی نواب ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانش‌آموختگان نخبه حوزه علمیه خراسان، گفت: در آستانه روز زیارتی مخصوص امام علی بن موسی‌الرضا(ع) هستیم که رأفت او شامل حال همه است حتی کسانی که حبل ولایت حضرت را قبول ندارند چه رسد به ما که معتقد به این حبل ولایت هستیم.

حوزه علمیه آکادمی علمی صرف نیست

وی با بیان این‌که حوزه‌های علمیه یک آکادمی علمی صرف نیست، ادامه داد: این‌طور نیست که فرد وارد مجموعه‌ای شود و بعد از چند سال یک برگه به آنان داده شود و بعد هم بروند؛ حوزه‌های علمیه تشیع، رسالت خاصی دارند که این رسالت، شناخت، تبیین و تبلیغ دین و مذهب و پاسخ به شبهات و رفع و حل مشکلات فکری امت اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی اضافه کرد: اگر این رسالت بزرگ بر عهده حوزه‌های علمیه شیعه است، باید طرح‌هایی ارائه شود تا حوزه علمیه بتواند پاسخگوی این رسالت باشد همان‌طور که سلف صالح ما در گذشته با محدودیت‌هایی که در حوزه‌های علمیه وجود داشته، گام‌های بلند و بزرگ در این راه برداشته‌اند.

وی با اشاره به سابقه تأثیرگذاری حوزه‌های علمیه در شکوفایی دین، اظهار داشت: هر تحلیل گری که سابقه حوزه‌های علمیه شیعه را بررسی کند، نمره بسیار مطلوبی به حوزه‌های علمیه شیعه می‌دهد همان‌طور که یک نویسنده جهان عرب می‌گوید: «تاریخ بر خدمت‌های بزرگ عالمان شیعه در دفاع از اسلام بهترین شاهد است؛ علمای بزرگ شیعه در میدان‌های فکری به مجاهدت‌های بزرگی توفیق یافتند که دست دیگران از آن کوتاه است».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان این‌که مخاطبان امروز ما با گذشته تفاوت بسیاری دارند، عنوان داشت: امروز به علت شرایط مختلفی می‌طلبد که حوزه‌های علمیه شیعه با فعالیت بسیار بیشتر، با تلاش بسیار عمده‌تر و رفع نواقص موجود به رسالتی که به عهده آنان است، عمل کنند.

وی ادامه داد: میرزاعلی اکبر نوغانی که خدمات بزرگ علمی را در اداره مدرسه نواب در گذشته به عهده داشته‌اند زمانی به اجتهاد می‌رسد و اجازه اجتهاد خود را از مرحوم آخوند می‌گیرند، نامه اعزام مرحوم نوغانی را به حوزه علمیه مشهد نمی‌نویسند بلکه از حوزه علمیه نجف خطاب به اهالی درگز و اطراف درگز می‌نویسند.

امروز شیعه از تمام دنیا مخاطب دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی اضافه کرد: مخاطبان امروز حوزه‌های علمیه از کنار دیوار چین تا کشورهای اسکاندیناوی در قطب شمال وجود دارند؛ ۵ روز ماه صفر در کشور سوئد بودم، به شهری رفتیم که در آنجا شیعیان یک حسینیه درست کرده‌اند و صحبت‌های ما به‌طور زنده در آن منطقه پخش می‌شد؛ شاهد هستیم که از جزیره بالی اندونزی که مرکز فساد در دنیاست تا دل اروپا و تمام دنیا مخاطب داریم.

وی، با ارزش‌ترین فعالیت در تحصیل حوزوی را آموزش مطالب علمی دانست و بیان داشت: نخستین نکته‌ای که در سال تحصیلی باید مدنظر باشد، بیشترین همت در آموزش مطالب علمی است؛ فکر نکنید شیک‌پوشی، غذای آن‌چنانی و این کارها با رشد علمی همخوان نیست؛ تجربه شخصی و موفقین حوزه را بررسی کنید، کسانی که از حد معمول علمی و همت بلند برخوردار باشند به هر نقطه‌ای که بخواهند خواهد رسید اما مشکل اینجاست که این همت، بلند نیست.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: متأسفانه برخی طلبه‌ها که برای مشورت و بیان مشکلات پیش من می‌آیند تمام شکست‌های خود را به عهده مدرسه، مدیر مدرسه و حوزه می‌دانند و هیچ جایی برای خود باز نمی‌کند که گویی من یک معصوم به دنیا آمده‌ام و هیچ مشکلی ندارم.

وی افزود: همه اصولی که امروز در سوربن فرانسه در دوره فوق دکتری در بحث منطق و رفتار مورد برسی و تدریس قرار می‌دهند، همان مدارجی است که ما دیروز در معالم می‌خواندیم و امروز نمی‌خوانیم؛ وقتی انسان آن همت را متمرکز می‌کند و با همت بلند وارد می‌شود به موفقیت‌ها نیز دست می‌یابد.

لزوم توجه به نیاز مخاطبان در اتاق فکر حوزه علمیه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: توجه به اولویت‌های آموزشی پژوهشی و هماوردی با نیازهای مخاطبان باید جزء رسالت‌های بزرگ حوزه قرار گیرد در حالی‌که امروز از این اصل غفلت شده؛ باید اتاق فکرهایی در حوزه‌های علمیه باشد، نیازهای مخاطبین رصد شده و آموزش و پژوهش با این نیازها موازنه شود.

وی خطاب به طلاب حاضر در مراسم، تأکید کرد: دوستان، نکته بسیار مهم توجه به مسائل معنوی است؛ هرکسی در علوم حوزوی توفیقی دارد، پس از مطالعه زندگی او می‌بینید که ریشه‌ای از ریشه‌های معنوی در زندگی او وجود داشته است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 9