نقش‌آفرینی روحانیت در دفاع مقدس

  نقش روحانیت در طول هشت سال جنگ تحمیلی بر هیچ کس پوشیده نیست، روحانیت در دفاع مقدس هم از مرزهای اعتقادی دفاع کرد و هم از مرزهای خاکی و آبی، همین مساله نقش روحانیت را در دفاع مقدس برجسته می کند.
به گزارش خبرگزاری حوزه ، اینک که سال ها از ایام دفاع مقدس می گذرد، نخبگان فرهنگی، هنری و علمی کشور باید اسلحه قلم و هنر را به دست گرفته و صحنه های بکر و کشف نشده هشت سال دفاع مقدس و ابعاد مختلف شخصیت شهدای گرانقدر و درس آموز جنگ را به صحنه نمایش و تصویر بکشند، اما متاسفانه کمتر فیلم و هنر فاخری درباره جبهه و دفاع مقدس که بتواند زوایای مختلف و پنهان فرهنگ دفاع مقدس را به خوبی نشان دهد، ساخته شده است.

در این بین، حضور پررنگ و خطیر روحانیت در معرفی ابعاد پنهان دفاع مقدس و تبیین فرهنگ شهدای انقلاب اسلامی که جامعه امروز از آن فاصله گرفته، جدی به نظر می رسد. روحانیت در طول تاریخ، با حضور در عرصه های مختلف، از فراموشی شدن و کمرنگ شدن فرهنگ ناب اسلامی جلوگیری کرده است. از آنجا که روحانیت همیشه همرنج درد و مردم بوده در جبهه های نبرد حق علیه باطل نیز حضور داشته و با تقویت روحیه مجاهدان و رزمندگان اسلامی، شور و نشاط خاصی را به فضای جبهه بخشیدند.

برخی از روحانیون برای تبلیغ به جبهه ها اعزام شدند، آنها سنگرهای خط مقدم را به مسجد و کلاس درس و احکام تبدیل می کردند. برخی از روحانیان هم به منظور رزم وارد جبهه ها می شدند و به صورت بسیجی و بدون لباس روحانیت در جبهه ها حضور داشتند. شکل سوم، حضور روحانیان در مناطق جنگی، تلفیقی از دو صورت قبلی و به گونه رزمی ـ تبلیغی بود که هم در زمینه نبرد و رزم موفق بودند و هم با حفظ لباس مقدس روحانیت تبلیغ می کردند. آنها در خط مقدم جبهه، همچون دیگر رزمندگان سلاح در دست با دشمن می‌جنگیدند و معمولا لباس رزم سپاه یا ارتش یا بسیج را بر تن داشتند و تنها عمامه ای بر سر می گذاشتند و در مواقع مناسبی نیز به وعظ و ارشاد و تبلیغ و اقامه نماز جماعت می پرداختند.

روحانیان به عنوان پرچم‌داران حرکت های انقلابی، بیشترین نقش را در حضور مردم در صحنه های مبارزه ایفا می کردند. تشویق و ترغیب مردم به حضور در میدان‌های نبرد و ایجاد روحیه استقامت و مقاومت در دشواری های ناشی از جنگ و دادن امید و اطمینان به تحقق وعده های الهی، از جمله نقش روحانیت در حماسه دفاع مقدس است.

*تعداد شهدای روحانی

درخشش شهدای روحانی در بین شهدای سایر اقشار در هشت سال جنگ تحمیلی، مهر تأییدی بر حضور پررنگ و نقش تاثیرگذار روحانیت در ایام دفاع مقدس دارد.

تعداد شهدای روحانی، بالغ بر سه هزار و ۴۱۷ نفر بوده است، طبق این آمار از هر هزار نفر طلبه، چهل نفر به شهادت رسیده اند؛ بیشترین شهید روحانی نیز در سال ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۴ و ۵ بوده است.

در اول اسفند ۱۳۶۴، حجت الاسلام و المسلمین شیخ فضل الله محلاتی، نماینده امام(ره) در سپاه پاسداران، به همراه هشت تن از نمایندگان مجلس و چند تن از قضات و مسئولان دیگر، عازم جبهه های جنگ بودند که هواپیمای حامل آنها مورد حمله دو فروند جنگنده عراقی قرار گرفت و در ۲۵ کیلومتری شمال اهواز، سقوط کرد و همه سرنشینان آن، که نزدیک به پنجاه تن بودند، به شهادت رسیدند. برای ارج نهادن به فداکاری های روحانیون در طول دوران دفاع مقدس، این روز به نام روز "روحانیت و دفاع مقدس" نام گذاری گردید.

*ضرورت معرفی شهدای روحانی

فرهنگ دفاع مقدس در جامعه کنونی از حلقه‌ های گمشده بسیاری رنج می ‌برد و دلیل آن نیز‌ تثبیت نشدن این فرهنگ مقدس است. تاریخ جنگ تحمیلی هنوز تبیین نشده است و باید اصول مهم دفاع مقدس که بر گرفته از ولایت‌پذیری، روحیه شهادت طلبی، گذشت و فداکاری، عشق و دوستی برای خدمت به مردم بود، را بار دیگر زنده و پویا کرد.

تبیین نقش پررنگ و تاثیرگذار نخبگان فرهنگ دفاع مقدس یکی دیگر از ضروریات مسلمی است که نیاز جامعه امروز محسوب می شود، چرا که احساس می شود نسل جوان در سردرگمی تنوع الگوهای بیگانه می رود تا فرهنگ خودی را نیز به باده فراموشی بسپارد؛ بر همین اساس نقش نخبگان و فرماندهان جنگ مانند حاج‌ همتها و باکریها به خوبی برای نسل امروز جامعه تبیین و شناخته نشده است، که این موارد را ‌می ‌توان از بارزترین حلقه‌های گمشده دفاع مقدس نام برد.

معرفی شهدا به ویژه شهدای روحانی که پرچمداران حماسه دفاع مقدس به شمار می روند، می تواند حیات جدیدی در جامعه اسلامی به ویژه در حوزه های علمیه و بین طلاب و روحانیت امروز ایجاد کند. ساخت فیلم و مستند از زوایایی زندگانی و حضور روحانیت در دفاع مقدس و یا نگارش خاطرات رزمندگان روحانی در طول هشت سال جنگ تحمیلی، همچنین بررسی و تشریح وصیت‌نامه‌های شهدای روحانی می تواند از اقدامات مهم و تاثیرگذار هنرمندان، نویسندگان و روحانیون در معرفی شهدای روحانی باشد.

*دفاع مقدس دیگری از جنس "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی"

"حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" دفاع مقدس دیگری است، جنگ تحمیلی علیه ایران با تبیین روشنگرانه امام خمینی(ره) و داشتن روحیه جهادی و شهادت ‌طلبی به موفقیت رسید و اکنون در جبهه اقتصادی و سیاسی نیز نیازمند همان روحیه هستیم. جمهوری اسلامی ایران جهاد و حماسه مقدسی را در برابر دشمنان خود به پایان رسانده که در دنیا بی ‌نظیر شناخته شده است، انسجام و اتحاد مردم باعث این موفقیت بزرگ شد تا دشمن بعثی به خاک ذلت نشانده شود.

"حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" جهاد اساسی است که رهبر انقلاب در سال جاری به آن اهتمام ورزیدند که راه‌کار مبارزه با دشمن در این سنگر اقتصادی و سیاسی است که باید با یک روحیه جهادی، برنامه ‌ریزی و تدبیری دوباره دشمن را ناکام کرد.

جای امیدواری است، با روحیه جهادی و فرهنگ غنی ایثارگری که در ملت همیشه در صحنه میهن اسلامی ایران وجود دارد همواره بیش از گذشته بتوانیم در کنار نظام، رهبری و دولت بعنوان یار و پشتیبان همیشگی حضور داشته و ضمن مقابله با دشمنان و بیرون راندن آنها از میدان، شاهد رشد، بالندگی و تعالی کشور درهمه عرصه ها و زمینه ها باشیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 3 =