اجتهاد و فقاهت ستون فقرات حوزه‌ علمیه است

حضرت آیت‌الله سبحانی از اجتهاد و فقاهت به عنوان ستون فقرات حوزه‌های علمیه یاد کرد و این دو را عامل حفظ تشیع در چهارده قرن گذشته دانست.


حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، طلاب را بر تلاش و کوشش فراوان در کسب علم توصیه کرد.

وی افزود: اگر فردی بخواهد به مقامی برسد باید تمرکز خود را تنها روی یک کار قرار دهد، طلاب نیز اگر می‌خواهند به مقامات عالی علمی برسند باید تنها تمرکز خود را بروی کسب علم و تحصیل قرار دهند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم جدیت در تحصیل و مطالعه را از ویژگی‌های بارز طلبه دانست و اظهار داشت: افراد تنها برای تحصیل تلاش کرده و کارهای دیگر را جنبی قرار دهند.

وی ادامه داد: مطالعات سیاسی و آگاهی از اوضاع جهان نیز در حد ضرورت باشد.

حضرت آیت‌الله سبحانی توجه به خانواده در کنار تحصیل را یک ضرورت خواند و بیان داشت: طلاب به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که ضمن مطالعه حداکثری به نیازهای خانواده نیز توجه کرده و آن‌ها را از خود ناراحت نکنند.

وی تصریح کرد: در مطالعه نیز تنها به محتوای کتابی که می‌خوانند اکتفا نکرده و کتاب‌های بزرگان و علمای دیگر را نیز مطالعه کنند تا محتوای کلاسها اجتهادی باشد.

این مرجع تقلید اجتهاد و فقاهت را عامل حفظ تشیع در چهارده قرن گذشته عنوان کرد و بیان داشت: تشیع با اجتهاد و فقاهت شناخته می‌شود؛ این دو عامل تاکنون تشیع را نگه داشته است.

وی تأکید کرد: اجتهاد و فقاهت ستون فقرات حوزه علمیه است؛ فرد نیز مجتهد و فقیه نمی‌شود مگر این‌که تمام تلاش خود را صرف مطالعه کند.

حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان سخنان خود مباحثه قبل و پس از کلاس را برای یادگیری دروس بسیار مفید دانست و بیان داشت: اگر نیرو خود را میان فعالیت‌های مختلف پخش کنیم به هیچ یک از کارها نمی‌رسیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 11