نرسیدن بشر به حقایق قرآن به خاطر بستن در خانه مدینه علم است

درس خارج فقه آیت الله وحید خراسانی
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این‌که بشر از حقایق قرآن محروم شده است،‌ گفت: نرسیدن بشر به حقایق قرآن و وحی به خاطر بستن در خانه مدینه علم است.


حضرت‌ آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد به ادامه تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداخت.

وی در تفسیر آیه «وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ»، اظهار داشت: برای مستقر وجوهی ذکر شده است و با وجود این که خورشید قراری ندارد اما چون منتهای سیر است به مستقر تشبیه شده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: جریان شمس برای این است که خورشید در بروج اثنا عشر قرار گیرد؛ سال به دوازده ما تقسیم شود و خورشید در جریان آن قرار گیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که مستقر نهایی قیامت کبری است، اظهار داشت: در این جریان است که فصول اربعه پدیدار شده و اگر این فصول نبود نه گیاهی از زمین می‌رویید و نه بشری به حیات خود ادامه می‌داد.

حضرت‌ آیت‌الله وحید خراسانی یکی از قدرت‌های الهی را جمع شدن اضداد در شمس دانست و ابراز کرد: طلوع و غروب خورشید جمع اضداد است اما این دو ضد هردو باهم سازش کرده‌اند و نتیجه‌اش این است که در طلوع برای بشر معاش و در غروب سکون و آرامش قرار داده شده است.

استاد برجسته تفسیر قرآن با بیان این‌که زندگی بشر به برکت این طلوع و غروب شکل گرفته است،‌ افزود: اگر طلوع نبود آثار و برکاتی در کار نبود و اگر غروب نبود طمع بشر نمی‌گذاشت که آرام بگیرد.

وی ادامه داد: خداوندی که «لا تأخذه سنه و لا نوم» است، با ضد دیگر یعنی غروب، بشر را به آرامش می‌رساند که در آن تجدید قوا کند و همانگونه که جنبش و کار لازم است آرامش و سکون نیز واجب است.

این مرجع تقلید از دیگر ویژگی‌های شمس را ارتفاع و انحطاط دانست و گفت: نهایت ارتفاع خورشید زوال است که در آن به نصف‌النهار می‌رسد و پس از آن دچار انحطاط می‌شود و همه اعم از طبیعیون و منکران مبدأ نیز به این مسأله ایمان دارند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: در هر دو ارتفاع و انحطاط خورشید وظیفه‌ اقامه نماز برای بشر در نظر گرفته شده است؛ خداوند در این دو زمان نماز را فریضه کرده اما در نیمه شب چون زمان سکون و آرامش است نماز شب را مستحب کرده.

حضرت‌ آیت‌الله وحید خراسانی در ادامه با بیان این‌که هر روز طلوع و غروب خورشید با روز دیگر متقاوت است، ابراز کرد: خورشید هر روز از یک نقطه طلوع و غروب می‌کند و هر روز مشرق و مغربی دارد.

استاد برجسته تفسیر قرآن با اشاره به این‌که این اختلافات برای اثبات قدرت صانع است، بیان کرد: طبیعت قدر و تقدیری دارد و مبدأ این تقدیر قدرت، علم و حکمت الهی است.

وی در ادامه با بیان این‌که بشر از حقایق قرآن محروم شده است،‌ گفت: نرسیدن بشر به حقایق قرآن و وحی به خاطر بستن در خانه مدینه علم است و قرآن را او باید شرح دهد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 9 =