آرام نشستن در برابر حملات فضای مجازی با اسلام همخوانی ندارد/علما به داد اسلام برسند

حجت الاسلام تقوی
عضو اتاق فکر تبلیغ  گفت: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند: «إنَّ اللَّهَ یُبغِضُ رجُلاً یُدخَلُ عَلَیهِ فی بَیتِهِ و لایُقاتِلُ»؛ بر اساس این روایت، اگر ملت ایران دفاع مقدس را شکل نمی‌داد مورد غضب الهی قرار می‌گرفت.


حجت‌الاسلام علی‌اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی جوادالائمه(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به آیه ۴۰ سوره مبارکه حج که می فرماید: «الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ»، گفت: خداوند در این آیه به ویرانگری دشمنان خدا اشاره دارد که افراد بی‌گناه را از خانه‌هایشان می‌رانند اما در مقابل خداوند یاری‌دهندگان به این افراد را یاری می‌رساند.

وی به بیان ثمرات هفته دفاع مقدس و بررسی مبانی فقهی آن پرداخت و ادامه داد: پس از به ثمر نشستن نهال انقلاب اسلامی که در خرداد سال ۱۳۴۲ توسط امام خمینی (ره) بنیان نهاده شده، دنیا که باور نداشت ثمر و میوه این انقلاب به جهان صادرمی شود، ناباورانه شاهد بود که انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها و حرکت‌های مردمی متفاوت است.

انقلاب ایران، انقلابی خدایی بود

این کارشناس مذهبی به تفاوت انقلاب اسلامی ایران با انقلاب‌ها در سایر نقاط جهان اشاره و عنوان کرد: این انقلاب تنها یک حرکت مردمی نیست که به بار نشسته بلکه در اینجا مرجعیت دینی زمام را به دست گرفته و نظام، علاوه بر مردمی بودن، با شاخصه «قولو لااله الا لله تفلحو» حرکتی خدایی دارد.

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان بابیان این‌که این حرکت با همه آنچه در باور آنان بود متفاوت است و همه رشته‌های آنان را پنبه کرد، اضافه کرد: اینجا بود که نه یک کشور بلکه همه کفر، الحاد و ستم، مقابله با انقلاب اسلامی را در دستور کار خود قرار دادند و با اصطلاح گزینه مقابله، روی میز قرار گرفت.

استاد حوزه و دانشگاه به برنامه دشمن برای رویارویی با انقلاب اسلامی اشاره کرد و ابراز کرد: آنان همسایه دیوانه و قدرت‌طلبی به نام صدام را وادار به جنگ علیه ایران اسلامی و انقلاب نوپای آن کردند تا به ‌زعم خود حرکت قطار تندروی انقلاب را در آغاز متوقف کنند.

ولایت‌فقیه قدرت شرق و غرب را ناکام گذاشت

وی افزود: آنان به این وسیله قصد داشتند تا نظام دوقطبی شرقی و غربی آن روز را با کمک این دیوانه قدرت‌طلب که از سوی این دو قطب و کشورهای مرتجع منطقه حمایت می‌شد؛ به‌حساب خود از خطر اسلام انقلابی، تشیع سرخ علوی، تفکر مردم‌سالاری دینی و ولایت خدایی که با هدایت تفکر ولایت‌فقیه توانسته بود در برابر درفش، مشت را پیروز کند، در امان نگه‌دارند.

حجت‌الاسلام تقوی به نحوه آغاز جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: نتیجه این برنامه‌ریزی این بود که صدام در عصر روز ۳۱ شهریور ۵۹، قرارداد الجزایر را در برابر دوربین پاره کرد و به‌طور گسترده از زمین و هوا ایران را مورد تجاوز قرار دهد و عصر آن روز فرودگاه مهرآباد تهران و سایر نقاط مورد تجاوز قرار گرفت.

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان با طرح این سؤال که چه راهی بهتر از گزینه دفاع در اسلام وجود دارد، ادامه داد: ملتی که به فرموده ناخدای انقلاب و مجدد حیات مرجعیت تشیع علوی و حسینی، به ثمر نشستن انقلابش را از برکت تاسوعا و عاشورا می‌داند، ملتی که با الهام از کلام امام حسین (ع) «ان لم یکن لکم دین فکونوا احرا فی دنیاکم» و فرمایش دیگر آن حضرت «ان کان دین جدی لم یستقم الا به قتلی فیا سیوف خذینی»، مگر می‌توانست تسلیم دشمن شدن را گزینه قرار دهد؟.

این کارشناس صداوسیما با تأکید بر این‌که کسی که تفکر حسینی دارد، دفاع سرلوحه کار اوست، ادامه داد: رزمندگانی که شعارشان «والله ماننس حسینا» بود، مگر می‌شود ایده ناب حسینی را فراموش کنند؟.

دفاع از ضروریات مبانی فقهی است

وی به بررسی فقهی موضوع دفاع پرداخت و اظهار کرد: از ضروریات فقه و مبانی فقهی فقها بزرگوار اسلام، دفاع است؛ مبحث دفاع، فقه شیعه و سنت نمی‌شناسد زیرا مقوله‌ای اسلامی و قرآنی است و سال‌ها فقهای بزرگوار آن را تدریس کرده و یا در کتب فقهی به رشته تحریر درآورده‌اند.

حجت‌الاسلام تقوی بابیان این‌که هزاران روایت و آیه قرآن به‌صورت مستند و مستدل در زمینه دفاع در کتب فقهی ما آمده است، تصریح کرد: انواع مختلف جهاد و دفاع در مبانی فقهی ما مورد افتاء قرارگرفته و فقها به استناد آیات و روایات مربوط به دفاع، فتواهای فراوانی را بیان کرده‌اند؛ قرآن درباره دفاع دستورات صریحی همچون آیه ۱۹۴ سوره بقره دارد که می‌فرماید: «الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ».

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان به بیان ترجمه این آیه پرداخت و گفت: خداوند در این آیه در حرمت خون‌ریزی می‌فرماید: «این ماه حرام در برابر آن ماه حرام است و [هتک] حرمت‌ها قصاص دارد پس هر کس بر شما تعدى کرد همان‌گونه که بر شما تعدى کرده بر او تعدى کنید و از خدا پروا بدارید و بدانید که خدا با تقواپیشگان است».

سکوت در برابر تجاوز موجب غضب خداوند می‌شود

این کارشناس مذهبی به احادیث مطرح‌شده پیرامون موضوع دفاع اشاره و تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی که در عیون اخبار الرضا (ع) ذکرشده است و مرحوم علامه مجلسی (ره) آن را نقل فرموده، می‌فرمایند: «إنَّ اللَّهَ یُبغِضُ رجُلاً یُدخَلُ عَلَیهِ فی بَیتِهِ و لایُقاتِلُ»؛ بر اساس این روایت، اگر ملت ایران دفاع مقدس را شکل نمی‌داد مورد غضب الهی قرار می‌گرفت؛ اگر به کشور حمله شود و ملت ساکت بمانند، این مساوی با غضب پروردگار است.

وی به حدیث دیگری از پیامبر (ص) اشاره کرد و ادامه داد: ایشان در بیان دیگری در خصوص دفاع، می‌فرمایند: «مَنْ قُتِلَ دُونَ مَالِهِ فَهُوَ شَهِیدٌ»، کشته‌شدگان در راه حفظ مال، جزء شهدا هستند و همچنین در فرمایشات بزرگ‌ترین مدافع اسلام، امیرمؤمنان (ع)، می فرمایند: «اُغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ یَغْزُوکُمْ فَوَاللَّهِ مَا غُزِیَ قَوْمٌ قَطُّ فِی عُقْرِ دَارِهِمْ إِلاَّ ذَلُّوا فَتَوَاکَلْتُمْ وَ تَخَاذَلْتُمْ حَتَّى شُنَّتْ عَلَیْکُمُ اَلْغَارَاتُ وَ مُلِکَتْ عَلَیْکُمُ اَلْأَوْطَانُ» با این مضمون که «اجازه تصرف خانه و کاشانه خود را به دشمن ندهید».

رییس مرکز فقهی جوادالائمه (ع) با اشاره به این‌که تمام احکام  فقهی دفاع در اسلام، برگرفته از آیات و روایات است، اظهار کرد: در آیات و روایات موضوع دفاع را آن‌چنان گسترده بیان کرده‌اند که شامل دفاع از جان، مال، عرض، ناموس، میهن، دفاع سیاسی، دفاع اقتصادی، دفاع فرهنگی، دفاع عقیدتی، دفاع شخصی، دفاع عمومی، دفاع زبانی ، دفاع فیزیکی، دفاع عقلی و دفاع فکری می‌شود.

وی به حضور گسترده تمام اقشار جامعه در دفاع از میهن و اسلام اشاره و تصریح کرد: امروز نیز نیاز به دفاع احساس می‌شود همان‌گونه که در دفاع هشت‌ساله، همه به میدان آمدند و کسی نبود که وارد این عرصه نشود؛ تمام اقشار، گروه‌ها، طوایف، مذاهب، گروه‌های سیاسی، اجتماعی و همچنین گروه‌های علمی از حوزه و دانشگاه، بازار، خانه و مدرسه دست‌به‌دست هم دادند و متجاوز را برای ابد به سیاه‌چال جهل و تباهی فرستادند.

حجت‌الاسلام تقوی با تأکید بر این‌که دشمنان تفکر حمله نظامی را برای همیشه علیه ملت ایران به فراموشی سپردند، خاطرنشان کرد: امروز نیز نیاز به همان انسجام و وحدت وجود دارد البته نه در قالب دفاع نظامی بلکه در حوزه سیاست، فرهنگ و ساختارهای تبلیغی.

علما به داد اسلام برسند

وی، دفاع پیش رو را دفاع در عرصه فرهنگ دانست و یادآور شد: مقابله با همان هجمه فرهنگی که رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش، پیش‌بینی آن را داشتند، امروز محقق شده و نیاز به دفاع جمعی، حساب‌شده و معقول دارد که البته در این دفاع نیاز مبرم به متفکران، اندیشمندان و عالمان جامعه است که با تدبر و بصیرت به دفاع برخیزند و از کیان اسلام، قرآن و شریعت در برابر شبهات وارده، فتاوای انحرافی و عقاید انحرافی دفاع کنند؛ امروز باید علماء اسلام به داد اسلام برسند.

این استاد حوزه و دانشگاه به نگاه فقهی به موضوع دفاع اشاره و اضافه کرد: مرحوم کاشف الغطاء در مبانی  فقهی خویش، به‌نوعی چهار قسم جهاد دفاعی را بیان می‌کنند همچنین مرحوم شهید ثانی در باب دفاع، فتواهایی روشن و واضح دارند و قسم دوم جهاد را جهاد دفاعی بیان می‌کنند.

وی افزود: تقریباً در بیان تمام فقها همان ارزشی که برای جهاد در رکاب امام معصوم(ع)  بیان‌شده، همان ارزش و بلکه بالاتر از آن برای  جهاد تدافعی بیان‌شده است؛ دفاع از اسلام و مسلمین فقط بر کسانی که مورد هجمه قرار گرفتند واجب نیست بلکه بر همه امت اسلامی فرض است که از کیان اسلام و یا کسانی که مورد هجمه قرارگرفته‌اند، دفاع کنند.

این کارشناس دینی به بیانی از پیامبر (ص) اشاره کرد که می‌فرمایند: «چگونه می‌شود ادعای اسلام کرد و در برابر ظلم بر مسلمین ساکت بود» و اظهار کرد: مسلمان بودن با سکوت در برابر تهاجم فرهنگی منافات دارد؛ امروز در جهان اسلام تفکر داعشی چه می‌کند؟ بدعت‌های کذایی چه بر سر اسلام و مسلمین آورده‌اند؟ آن روز صدام به‌عنوان سردار قادسیه شناخته شد و امروز تفکر صدامی به‌عنوان دولت اسلامی ظهور کرده است.

آرام نشستن در برابر حملات فضای مجازی با اسلام همخوانی ندارد

وی بابیان این‌که کمی تعقل کافی است که ضرورت انسجام سال‌های آغازین انقلاب را به یادآوریم، خاطرنشان کرد: آرام نشستن در برابر حملات فضای مجازی باوجود داشتن توان مقابله با کدام اسلام هماهنگی دارد؟ نباید در برابر رسانه‌های مختلف اعم از اینترنت و ماهواره و همچنین شبکه‌های اجتماعی موبایلی همچون وایبر و واتس آپ که همچون قارچ می‌رویند و با تمام توان فضای جامعه را آلوده می‌کنند، آرام نشست.

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: بعضی‌ها فریاد وا اسلاما سرمی دهند و متوسل به سیره رسول اکرم (ص) می‌شوند و مستندات می‌آورند که وای محبت و اخلاق نبوی چه می‌شود، اینان مگر روایات دفاع را ندیده‌اند یا خود را به کری و کوری می‌زنند؟ اگر خود را به کری می‌زنند، همیشه بزنند و اگر بینا و شنوا هستند، نسبت به مجموعه سیره رسول اکرم (ص) این شنوایی و بینائی را کاربردی کنند.

وی تأکید کرد: در این شرایط که اسلام از همه طرف موردحمله قرارگرفته و شبهه‌افکنان به دین، اسلام و منحرفین از سنت و سیره نبوی در دادن فتاوای خارج از فقه همه مذاهب اسلامی، همچون رقاصه‌ها دهانشان از دلارهای نفتی سرزمین‌های اسلامی پر می‌شود، باید به داد اسلام رسید، فرهنگ دفاعی را سامان داد و حسینی زندگی کرد.

رییس مرکز فقهی جوادالائمه (ع) اضافه کرد: باید تفکر علوی را حاکم کرد و اگر این مهم انجام نشود چه بر سر اسلام و مسلمین خواهد آمد؟ امروز امام زمان (ع) غیرازاین و غیر از یاری کسانی که سینه سپر کرده و از اسلام ناب دفاع می‌کنند چیزی نمی‌خواهند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + 5 =