آیت الله نوری همدانی: مشکلات جهان اسلام نتیجه انحراف از غدیر است

Photo Noorozahra (86)

 حضرت آیت الله نوری همدانی گرفتاری ها و مشکلات امروز جهان اسلام را نتیجه انحراف از غدیر دانست و گفت: غدیر از ارزش های مهم اسلامی و امتداد نبوت است.


 حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در دیدار اعضای ستاد بازسازی واقعه غدیر، این کار را بسیار مهم و با ارزش خواند و اظهار داشت: بازسازی غدیر یعنی کاری کنیم که ملت‌های دنیا بدانند که حکومت بعد از نبی باید در اختیار امام معصوم و یا نایب او باشد.

وی با اشاره به این که انقلاب اسلامی زمینه این کار را فراهم کرده است، گفت: باید این فرهنگ در دنیا نهادینه شود که فرد ظالم نمی‌تواند رهبر باشد و باید کاری کنیم که ملت‌ها از جان و دل به مسأله ولایت فقیه معتقد باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تحولات برخی از کشورهای اسلامی را نوید بخش تحقق این مسأله دانست و بیان داشت: مسلمانان دریافته‌اند که طالبان، داعش که دست پرورده استکبار جهانی هستند و جریان‌هایی که در این راستا قرار دارند دشمن اسلام هستند.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: یکی از مقامات عربستان گفته ما با اسرائیل دوست هستیم به این دلیل که آنها دشمن ایران هستند؛ بنابراین دشمن دشمن ما دوست ما است.

وی با اشاره به آثار نامطلوبی که به دلیل انحراف از غدیر بوجود آمد، گفت: باید به مسلمانان ثابت کنیم که همه جنایات و مشکلاتی که دامنگیر آنها شده نتیجه انحراف از غدیر است؛ اگر این انحراف پیش نمی آمد اسلام کل جهان را فرا می‌گرفت.

این مرجع تقلید افزود: یک فرانسوی پیشنهاد داده بود که مجسمه معاویه را از طلا بسازنند و در آن کشور نصب کنند و در مورد علت آن گفته بود اگر معاویه و بنی امیه نبودند حضرت علی(ع)با آن فرهنگ و قدرت بالای خود اسلام را در کل دنیا گسترش می‌داد؛ با استفاده از فرصت ۲۵ سال خانه نشینی حضرت تغییرات بسیاری را در اسلام ایجاد کردند که برخی از آنها همچنان اصلاح نشده‌است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که غدیر مسأله تاریخی سپری شده نیست، گفت: مسأله غدیر از ارزش‌های مهم اسلامی و امتداد نبوت است؛ برای این که برنامه و روش رسول خدا(ص)به درستی ادامه پیدا کند باید جانشینی برای او تعیین می‌شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی تبیین مسائل مورد نیاز مردم، اجرای قوانین الهی و حفاظت از نظام و قوانین اسلامی را از شؤون جانشین پیامبر(ص)برشمرد و تصریح کرد: تنها امام معصوم و در زمان غیبت او فردی که دارای شرایط رهبری است می‌تواند این امور را به عهده‌ بگیرد.

وی با اشاره به آیه« إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ»گفت: ولایت تنها از آن خدا، رسولش و آن فرد اهل ایمانی است که در حال رکوع صدقه می‌دهد؛ تمام علمای بزرگ شیعه و سنی تصریح دارند که این آیه مربوط به امیرالمؤمنین(ع)است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به داستان حضرت ابراهیم(ع)اشاره کرد و بیان داشت: آن حضرت از هر امتحانی که سربلند بیرون می‌آمد خداوند مقامی به او عطا می‌فرمود اما پس از آن که حاضر شد فرزند خود را قربانی کند خداوند به ایشان را به مقام امامت نائل کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود:«إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً قَالَ وَ مِن ذُرِّیَّتِی»حضرت ابراهیم(ع)عرض کرد این مقام را در ذریه من نیز قرار بده، خداوند در پاسخ فرمود«قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ»بدان که امامت و رهبری به ظالمین نمی‌رسد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره)از این آیه برای اثبات رهبری ولی فقیه استفاده می‌کرد و می‌فرمود این آیه دلالت دارد که عهد امامت تنها به ظالمان نمی‌رسد بنابراین معصومین(ع) و قائم مقام آنها می‌توانند به این مقام برسند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 12