رمز جاودانگی غدیر وجود آیه مستقل برای این واقعه است

مدیر شبکه ماهواره‌ای ولایت رمز ماندگاری و جاودانگی غدیر را وجود آیه مستقل نسبت به این واقعه دانست و گفت: بدون شک ولایت امیرمؤمنان(ع) از جنس ولایت خداوند متعال است، چرا که اگر ولایت ایشان با ولایت خدا و پیامبر(ص) تفاوت داشت خداوند متعال باید کلمه ولی را تکرار می‌کرد، یعنی می‌گفت «انما ولیکم الله و ولی رسوله و ولی والذین آمنوا».

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی قزوینی، مدیر شبکه ماهواره‌ای ولایت و استاد حوزه علمیه به بررسی موضوعاتی همانند حدیث غدیر در صحاح و سنن، صحت حدیث غدیر نزد علما، علمای اهل‌سنت و تواتر حدیث غدیر، دلالت حدیث غدیر بر امامت، علمای اهل‌سنت و دلالت حدیث غدیر، غدیر و شبهات وهابیت و خطبه و حدیث غدیر در منابع سنی و شیعه پرداخت.

وی با اشاره به آیات سوره مائده گفت: در درون کلمه «ولی» بر خلاف خلیفه،‌ حاکم و امام یک محبت و مودت خوابیده است، ما امام دعوتگر به خدا و غیر خدا داریم ولی «ولی» دعوت کننده به غیر خدا نداریم، در درون ولی محبت مردم خوابیده است، خلیفه نخست نیز وقتی به خلافت می‌رسد نمی‌گوید من خلیفه و امام شما شدم بلکه می‌گوید من ولی امر شما شدم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی» نزول آیه مستقل درباره واقعه غدیر را سبب جاودانگی این واقعه عظیم تاریخی دانست و اظهار داشت: یکی از علما اهل‌سنت می‌گوید وقتی پیامبر(ص) روایت «من کنت مولا فهذا علی مولا» را بیان کردند، خلیفه دوم آمد و گفت «تبریک بر تو ای فرزند ابی‌طالب امروز تو مولا و ولی‌الامر همه مؤمنان هستی»، حاکم نیشابوری و ذهبی نیز که از افراد برجسته علما اهل‌تسنن به شمار می‌آیند از این روایت تعبیر به روایت صحیح کرده‌اند.

شبهات و تهاجمات وارد شده به واقعه غدیر چیست؟

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با اشاره به حوادث غدیر و استفاده پیامبر(ص) از واژه‌های مختلف برای معرفی امامت و ولایت امیرمؤمنان(ع)، خاطرنشان کرد: در قضیه غدیر بحث بحث خدایی است، خود علما اهل تسنن می‌گویند در غدیر خم صد و بیست و چهار هزار نفر که از مکه، مدینه و اطراف این دو شهر بودند حضور داشتند.

وی یادآور شد: نبی‌اکرم(ص) قبل از غدیر نیز در چندین جا امامت و ولایت حضرت علی(ع) را معرفی کرده بودند ولی در واقعه غدیر که تقریبا دو ماه قبل از وفات ایشان اتفاق افتاد بستر و زمینه برای مطرح کردن این موضوع برای عموم مردم مهیا بود.

مدیر شبکه ماهواره‌ای ولایت با تأکید بر این‌که واقعه غدیر از زوایای مختلف قابل بررسی است، تصریح کرد: واقعه غدیر خم از زوایای مختلف مورد هجوم قرار گرفته است، برخی‌ها صحت غدیر و برخی دیگر حضور علی بن ابی‌طالب(ع) در این واقعه را منکر می‌شوند.

وی ادامه داد: برخی از افراد نیز بخش نخست حدیث غدیر را پذیرفته ولی می‌گویند بخش دوم اشتباه است، برخی‌ها نیز همانند وهابیان می‌گویند همه اتفاقات غدیر درست است ولی قضیه برمی‌گردد به اختلاف میان امیرمؤمنان(ع)‌ با سپاه یمن که پیامبر(ص) برای از بین بردن کدورت‌ها میان حضرت امیر(ع) و سپاه یمن واقعه غدیر خم را ایجاد کردند.

پاسخ به شبهات کدورت میان حضرت علی و سپاه یمن

استاد حوزه علمیه قم با رد ادعای وهابیان که می‌گویند قضیه غدیر خم به سبب از بین رفتن کدورت میان حضرت علی(ع) و سپاه یمن رخ داد، تأکید کرد: قضیه شکایت سپاه یمن برای سال هشتم هجری است نه سال ۱۰ هجری که در آن واقعه غدیر رخ داد، همچنین این شکایت در مدینه صورت گرفته نه غدیر خم، البته پیامبر(ص) در آن زمان به سپاه یمن می‌فرمایند «علی از من و من از علی هستم، او ولی امر تمام مؤمنان پس از من است».

وی افزود: البته سپاه یمن نیز با توطئه از پیش برنامه ریزی شده برای ایجاد کدورت و شکر آب کردن زابطه میان نبی‌اکرم(ص) و امام علی(ع) به نزد پیامبر(ص) آمده و از حضرت علی(ع) شکایت کردند ولی همان‌گونه که گفته می‌شود «گر خدا بخواهد عدو شود سبب خیر» شکایت سپاه یمن سبب شد تا پیامبر(ص) بار دیگر روایت «علی ولی امر تمام مؤمنان پس از من است» را بیان کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با بیان این‌که مدعیانی که می‌گویند واقعه غدیر خم برای از بین رفتن کدورت میان امیرمؤمنان(ع) و سپاه یمن رخ داد حتی یک روایت ساختگی و جعلی در این‌باره ندارند، گفت: وقتی فرد می‌خواهد میان دو نفر آشتی بدهد اصل قضیه را مطرح می‌کند و می‌گوید مصافحه کند، ولی در هیچ یک از روایت غدیر نه اشارتا، نه کنایتا و نه صراحتا بحث شکایت سپاه یمن مطرح نشده است، حتی بر فرض محال شکایت سپاه یمن نیز مطرح شده باشد این قضیه نمی‌تواند به صحت غدیر خم خدشه‌ای وارد کند.

مدیر شبکه ماهواره‌ای ولایت با اشاره به این‌که برخی‌ها می‌گویند کلمه «مولا» در روایت «من کنت مولا فهذا علی مولا» به معنی دوست است نه ولی الامر، اظهار داشت: ابن تیمیه بزرگ وهابیان می‌گوید این روایت در صحاح ما نیامده است، در حالی که در صحیح مسلم، ترمذی، سنن نسائی، ابن ماجه، مسند احمد بن حمبل این روایت بیان شده است.

ابن تیمیه وهابی منافق و دروغ‌گو است

وی عنوان کرد: ابن تیمیه وهابی یک فرد دروغ‌گو است، حتی عده‌ای از اهل سنت ابن تیمیه را منافق می‌دانند چرا که به علی بن ابی‌طالب(ع) نسبت‌ها ناروا داده است، همچنین ابن کثیر دمشقی می‌گوید استاد ما گفت «حدیث غدیر متواتر است و یقین داریم پیامبر(ص) این حدیث را مطرح کردند و هر کس حدایث متواتر را انکار کند کافر است».

استاد حوزه علمیه قم توجه به جان و روح غدیر را بسیار مهم دانست و گفت: نبی‌اکرم(ص) قبل از بیان حدیث غدیر بحث ولایت خدا و سپس ولایت خود را به رخ مردم می‌کشند و آیا می‌خواهند با این سخنان فقط دوستی علی بن ابی‌طالب(ع) را بیان کنند؟! آیا سخن پیامبر(ص) مانند سخن یک شاعر است؟.

وی افزود: این‌که رسول الله(ص) ولایت تامه خود را به رخ مردم را می‌کشند می‌خواهند پیام بدهند که ولایت علی بن ابی‌طالب(ع) برگرفته از ولایت خدا و ادامه ولایت من است، پیامبر(ص) در حدیث غدیر خم ولایت حضرت علی(ع) را از جنس ولایت الله و خودش معرفی می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در ادامه سخنان خود به آیه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّـهُ وَرَ‌سُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَ‌اکِعُونَ» اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آلوسی می‌گوید «قالب اخباریان و حدیث نگاران اهل تسنن نظرشان این است که این آیه در حق علی(ع) در زمانی که در رکوع بوده و انگشتر خود را به فقیر دادند نازل شده است».

وی تصریح کرد: بدون شک ولایت امیرمؤمنان(ع) از جنس ولایت خداوند متعال است، چرا که اگر ولایت ایشان با ولایت خدا و پیامبر(ص) تفاوت داشت خداوند متعال باید کلمه ولی را تکرار می‌کرد، یعنی می‌گفت «انما ولیکم الله و ولی رسوله و ولی والذین آمنوا».

ولایت امیرمؤمنان امتداد ولایت رسول‌الله است

مدیر شبکه ماهواره‌ای ولایت در بیان تفاوت ولایت الهی و ولایت پیامبر(ص)، امام علی(ع)، خاطرنشان کرد: ولایت الله در تکوینی و تشریعی ذاتی است ولی ولایت پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) اعطای بوده که ولایت حضرت علی(ع) در امتداد ولایت نبی‌اکرم(ص) است.

وی همچنین اظهار داشت: باید بگویم خطبه غدیر نه حدیث غدیر خم، چرا که حدیث ممکن است یک سطر باشد ولی خطبه شامل چندین صفحه می‌شود و همان‌گونه که خود اهل‌تسنن بیان کردند پیامبر(ص) در غدیر خم قریب به دو و نیم ساعت سخنرانی کردند پس ایشان تنها یک روایت را بیان نکردند بلکه خطبه‌ای را ایراد کردند.

وی ادامه داد: اهل سنت باید به این پرسش پاسخ بدهند که خطبه غدیر کجا است؟، آیا بخاری حدیث غدیر را نشنیده بود؟ چرا بخاری اصلا اشاره‌ای به حدیث غدیر در صحیح خود نکرده است؟ مسلم نیز این خطبه را ناقص آورده است در حالی که حنبلی که سال‌ها قبل از بخاری و مسلم زندگی می‌کرده در مسند خود بیش از سی سند برای خطبه غدیر معرفی می‌کند.

استاد حوزه با تأکید بر این‌که در روایت غدیر تنها از عبارت«من کنت مولا فهذا علی مولا» استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: خود علما اهل تسنن در کتب خود عبارت‌های مختلف همانند «من کنت ولیه فعلی ولیه»، «من کنت اولی به من نفسه فعلی ولیه» و «من کنت مولاه فهذا ولیه» نیز آوردند، همچنین تبریک خلیفه دوم نیز نشانگر آن است ماجرا غدیر به دوستی و یا آشتی کردن برنمی‌گردد چرا که آیا آشتی دادن و یا اعلام دوستی امیرمؤمنان(ع) از سوی پیامبر(ص) نیاز به تبریک گفتن دارد؟.

شیعه و سنی برای وهابیت تفاوتی ندارد

وی افزود: خلیفه دوم خطاب به امیرمؤمنان(ع) می‌گوید «یا ابالحسن اصبحت الیوم ولی کل مؤمن» در حالی از کلمه «ولی مؤمن» استفاده می‌کند، ابو حامد غزالی که از استوانه‌های علمی اهل سنت است بعد از نقل تبریک عمر می‌گوید «این سخن عمر در حقیقت تسلیم در برابر امر و رضایت و قبول آن بود اما پس از آن هوی و هوس بر وی غلبه کرد و به خاطر حب ریأست و گرفتن عمود خلافت و عمل به پیمان‌ها و اضطراب درونی در راستای لشکرکشی برای فتح کشورها شراب هوس سر کشیدند و به همان اختلافات اول بازگشتند و عهده و پیمان خود را پشت سر افکنده و آن را به قیمتی اندک فروختند».

مدیر شبکه ماهواره‌ای ولایت در ادامه سخنان خود با اشاره به جنایت وهابیت در کشورهای اسلامی تأکید کرد: برای وهابیان شیعه و سنی فرق ندارد، تروریست‌ها و القاعده جوانان سنی را نیز به رگبار می‌بندند، اکنون وهابیت اثبات کرد که شیعه و سنی برایشان فرق ندارد.

وی یادآور شد: وهابیت حتی منافعشان به خطر بیفتد به خودشان نیز رحم نمی‌کنند، اخوان المسلمین شعبه‌ای از وهابیت است ولی چه بلای با پول و تحریک عربستان بر سر اخوان‌ها در آورده می‌شود.

گفتنی است، علاقمندان به مباحث امامت و ولایت امیرمؤمنان(ع) جهت دریافت پاسخ‌های خود و پاسخ به شبهات درباره حضرت علی(ع) می‌توانند به پایگاه تحقیقاتی ولی عصر به نشانی مراجعه کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 12