زیبا سخن گفتن از اصول مهم تربیت فرزند و جامعه است

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم زیبا سخن گفتن را از اصول مهم و مؤثر در تربیت فرزندان و جامعه دانست و تاکید کرد: اگر زیبا سخن گوییم متقابلا سخن زیبا خواهیم شنید.


حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) گفت: امام(ع) می‌فرمایند «زیبا سخن بگوید تا زیبا پاسخ بشنوید».

 وی ادامه داد: این روایت به ما درس می‌دهد اگر بخواهیم فردی را ادب و تربیت کنیم باید با او زیبا سخن بگویم، اگر فرد را تحقیر کنیم جواب خوبی نخواهیم شنید.

 استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) برای تربیت فرزندان خود و فرزندان برادرشان می‌فرمایند «شما بچه‌های امروز و بزرگان آینده هستید، ‌حال برای آینده سرمایه تهیه کنید».

 وی تصریح کرد: امام سوم(ع) در مقام تربیت بسیار زیبا سخن می‌گویند؛ البته باید توجه داشت که نقیض مطلب بیان شده در روایت امام باقر(ع) نیز ممکن است رخ دهد، یعنی اگر فرد زیبا سخن نگوید زیبا پاسخ نمی‌شنود.

 حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به این‌که اهل‌بیت(ع) ۱۴ قرن پیش سخنان سازگار با فطرت انسانها بیان می‌کرده‌اند، بیان داشت: امروز متأسفانه برخی عناوین دیگری را به این بزرگواران نسبت می‌دهند، در حالی که ائمه اطهار(ع) براساس فطرت افراد سخن‌ها را بیان می‌کرده‌اند.

 وی خطاب به حاضران تأکید کرد: در منابر، درس دادن و سخنرانی‌ها باید سخنان جمیل بیان کرد، فرد باید در سخن گفتن تسلط داشته باشد، البته گاهی برخی ناراحت شده و پرخاش می‌کنند که در این صورت باید از طرف مقابل عذر بخواهند.

 این مرجع تقلید یادآور شد: استاد ما مرحوم آیت‌الله بروجردی هرگاه در درس نسبت به سخن فردی ناراحت شده و تندی می‌کرد، از او عذر خواهی می‌کرد، حتی برای عذر خواهی به منزل فرد می‌رفت.

 وی عنوان کرد: باید توجه داشت فردی که امروز طلبه ساده و یا دانشجو است،‌ ممکن است فردا مجتهد و یا وزیر شود، از این‌رو در سخن گفتن با آنها باید ادب را رعایت کرد.

 استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید حضور منظم طلاب در کلاس‌ها خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید مجتهد شوید باید در کلاس‌ها منظم شرکت کنید؛ قبل از درس حاضر شده و مباحثه کنید.

 وی ادامه داد: درس نباید به گونه‌ای باشد که از ابتدا تا انتها مستمع داشته باشد، وگرنه فرد تربیت نمی‌شود، درس منظم فرد را تربیت می‌کند، کلاس باید به گونه‌ای برگزار شود که شاگردان همه در نخستین دقایق آن حاضر شده و حتی درب‌ها کلاس بسته شود نه این‌که در طول زمان کلاس عده‌ای بیایند و عده‌ای بروند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 5 =