آیت الله علم الهدی تبیین کرد:عوامل موثر دینی در گرایشات فکری و نظام رفتاری انسان‌ها

آیت الله علم الهدی
امام جمعه مشهد گفت: جذب مردم از نظر عاطفی و ایجاد یک نظام رفتاری بر اساس این جذبه کارامدترین و بهترین خط راهبردی در جهت تزکیه و تربیت بشر است، نگاه کلان به وضعیت امروز دنیا برای ما این ضرورت را ایجاب می‌کند که دقیقا این نظام را بشناسیم و به عنوان کاراترین نظام حرکتی خودمان آن نظام را اخذ کنیم و پیاده سازی کنیم.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس شامگاه یکشنبه ۲۷ مهرماه در مراسم هفتگی هیأت میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق(ع)، با اشاره به لزوم احیای رسالت رسول خدا(ص) با هدف رشد و تعالی مردم گفت: احیای رسالت رسول خدا(ص) در جهت بنده سازی یک واقعیت راهبردی است که مسیر و برنامه حرکتی امروز ما را در این موقعیت خاص جهانی برای توسعه معارف و ارزش‌های دین در سراسر جهان مشخص می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، به تبیین نقش مهم عنصر عاطفه و احساس در گرایشات فکری و نظام رفتاری انسان‌ها پرداخت و گفت: مردم باید در ابتدا در یک جریان و ارتباطات عاطفی، با رهبران خود قرار بگیرند و در پرتو جذب عواطف و احساسات گرایشات فکری در مردم ایجاد می‌شود و این گرایش فکری منجر به ایجاد یک نظام رفتارسازی انسانی می‌شود که از خود پیغمبر(ص) و امامان(ع) و رهبران شیعه به مردم منتقل می شود.

وی در ادامه بیان داشت: پیامبر رحمت(ص) هیچ وقت درتعالی و رشد مردم از موضع قدرت با مردم صحبت نکردند بلکه از موضع عاطفه وارد شدند و نمونه بارز آن در غدیر خم است که پیامبر بعد از بیان «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» می فرماید «اللهم وال من والاه» این یعنی مودت و رحمت و به خاطر اهمیت این مودت است که پیامبر(ص) خطاب به مردم از طرف خدا می‌فرماید قیمت رسالت بنده مودت و رحمت به اهل بیتم است.

آیت الله علم الهدی به یک نمونه از سیستم انسان سازی و بنده سازی پیامبر(ص) براساس این راهبرد اشاره کرد و گفت: ابوذر غفاری کسی است که در دریافت نظام رفتاری پیامبر(ص) کارش به جایی می رسد که می شود یک تابلوی شفاف انسانیت و عشق به حق که در برابر دیدگان مسلمانان در طول ۱۴۰۰ سال نصب می شود.

امام جمعه مشهد مقدس در ادامه به مساله محرم و عاشورا که مصداق اتم این جریان و راهبرد اساسی است؛اشاره کرد و افزود: مساله محرم و عاشورا برای ما یک ابزار قوی در جهت توسعه معارف دین است و جوان شیعه و هیأتی ما باید فکر کند و در خط توسعه معارف اهل بیت(ع) گام بردارد و به دنبال این باشد که چگونه می تواند این شگرد آسمانی پبامبر(ص) را با الهام از ظرفیت بی بدیل و غنی محرم و عاشورا در این زمینه عملیاتی و پیاده سازی کند و جامعه را به سمت آن هدایت کند.

وی با تاکید بر فرمایش حضرت موسی بن جعفر(ع) دراین رابطه که می فرمایند «جروا الینا کل موده» به تبیین جهت دهی اهل بیت(ع) در راستای احیای این مساله بنیادین پرداخت و خاطرنشان کرد: ما باید برنامه و طرحی قوی و تحولی ایجاد کنیم که همه عواطف و احساسات مختلف مردم دنیا به سمت اهل بیت(ع) کشیده شود، در واقع حرکت مسلمانان و شیعیان و دلدادگان باید این باشد که در ایجاد این مودت و رحمت در مردم دنیا اثر گذار باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به چگونگی زمینه تحقق این تحول و عملیاتی کردن آن گفت: ما تا مبانی و باورمندی خودمان را نسبت به سیدالشهدا(ع) تقویت نکنیم این امر نظام سازی ما محقق نمی شود؛ در واقع اول باید خودمان باور داشته باشیم که «ان الحسین مصباح الهدی  و سفینه النجاه» این یعنی امام حسین(ع) است که می گردد دنبال ملت های غرق شده تا آن ها را نجات بدهد از ضلالت و گمراهی.

وی در این راستا افزود: ما تا در مسائل دینی از این جریان و رسالت پیامبر(ص) و وضعیت امروز شناخت نداشته باشیم از نظر فکری و عملیاتی نمی‌توانیم انسان سازی کنیم.

آیت الله علم الهدی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سلطه فکری و فرهنگی جریان استکباری در طول زمان های مختلف گفت: ما وقتی تاریخ گذشته را می‌خوانیم می‌بینیم جریانات استکباری یک سلطه و هژمونی خاصی بر جریان فکری و فرهنگی مردم داشتند که مصداق بارز آن در واقعه کربلاست که نظام سلطه لشگر خود را برای جنگ با پسر پیغمبر(ص) از بدنه مردمی استفاده می‌کند نه از سربازان و افسران آموزش دیده و رزم دیده.

وی با تاکید بر ارزش های فکری و فرهنگی جامعه اسلامی و رشد مردم خاطر افزود: در این زمانه که دشمن با تمام ابزارهای تبلیغاتی خود نتوانسته بر مردمی که فرهنگشان با فرهنگ عاشورا گره خورده است؛ سلطه فکری و فرهنگی داشته باشد، این استقلال فکری در برابر حاکمیت طاغوت در هیچ زمانی مثل این زمان برای بشر به وجود نیامده بود.

امام جمعه مشهد با اشاره به تهاجمات دشمن در جهت جلوگیری از جذب مردم به این ساختار مودت و رحمتی اهل بیت(ع) گفت: دشمن با شناختی که از تاثیرگذاری این جریان مودت دارد به ایجاد چهره‌ای مسموم و خشونت آمیز از عزاداری‌ها روی آورده مثل پخش مراسم قمه زنی در عراق و لبنان که به جهانیان نشان دهد، دستگاه مودتی امام حسین(ع) این است که می بینید.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: نگاه کلان به وضعیت امروز دنیا برای ما این ضرورت را ایجاب می کند که دقیقا این نظام را بشناسیم و به عنوان کاراترین نظام حرکتی خودمان آن نظام را اخذ کنیم و پیاده سازی کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 3 =