نمایشگاه عاشورا و کربلاى حسینى ‏علیه السلام‏

محمدمهدی ماندگار

فرصتها گاهی به وسیله دشمنان دین فراهم می‌شود. بنی امیه و یزید بن معاویه با به اوج رساندن پلیدیها، فرصت عاشورا و کربلا را برای امام حسین علیه السلام پدید آوردند و امام علیه السلام نیز زیباترین استفاده را از این فرصت استثنایی کردند.

 

انتخاب عناوین زیبا و پرجاذبه برای مباحث در ایام تبلیغی، موجب جذب بیشتر مخاطبان و تأثیرگذاری بیشتر جهت رسیدن به هدف مطلوب است. در این نوشته کوتاه به یک نمونه طرح بحث اشاره شده است. فرض بر این است که می‌خواهید در ایام محرّم سخنرانی کنید. می‌توانید موضوع اصلی بحث را "نمایشگاه عاشورا و کربلای حسینی علیه السلام" بگذارید و برای این نمایشگاه غرفه‌هایی را در نظر گیرید و هر شب یکی از این غرفه‌ها را تشریح کنید. قبل از پرداختن به این بحث به دو نکته توجه کنید:

۱٫ در ابتدای سخنرانی و در شب اول بگویید: فرصتها گاهی به وسیله دشمنان دین فراهم می‌شود. بنی امیه و یزید بن معاویه با به اوج رساندن پلیدیها، فرصت عاشورا و کربلا را برای امام حسین علیه السلام پدید آوردند و امام علیه السلام نیز زیباترین استفاده را از این فرصت استثنایی کردند.
۲٫ در بررسی غرفه‌های نمایشگاه عاشورا، در هر مورد می‌توان از دو زاویه وارد بحث شد:
الف. تبیین و تحلیل تابلوهایی که نمایشگر ارزشهای موجود در فرهنگ عاشورا و کربلاست؛ مثلا در غرفه صبر و استقامت می‌توان به معانی، ریشه‌ها، آثار، مراتب و بالاخص نمودهای صبر و استقامت در عاشورا پرداخت.
ب. تبیین و تحلیل تابلوهایی که نمایشگر اسطوره‌ها و الگوهای موجود در فرهنگ عاشورا و کربلاست؛ مثلاً در غرفه صبر می‌توان به صبر و استقامت حضرت زینب علیها السلام، حضرت سجادعلیه السلام، و یاران امام حسین علیه السلام پرداخت.
۳٫ در طرح ذیل بعضی از غرفه‌ها معرفی شده است. شما می‌توانید با مطالعه تاریخ عاشورا، غرفه‌های دیگری را نیز اضافه کنید.
نمایشگاه عاشورا و کربلای حسینی علیه السلام
غرفه امر به معروف و نهی از منکر
غرفه ایثار
غرفه ایمان
غرفه بصیرت
غرفه تسلیم
غرفه توبه
غرفه توکل
غرفه دشمن شناسی
غرفه رضا
غرفه زمان شناسی
غرفه زیباشناسی
غرفه سبقت در راه خدا
غرفه شکر
غرفه شهادت طلبی
غرفه صبر و استقامت
غرفه عبادت و بندگی
غرفه عزّت
غرفه نشاط و شادابی
غرفه وفاء به عهد
غرفه ولایت مداری






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 10