آیت‌الله مکارم شیرازی: برای جذب مخاطب نباید از سبک‌ها و تعبیرات نامناسبی در مداحی استفاده کرد


حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که متأسفانه در مسائل مربوط به امام حسین(ع)، کربلا و عاشورا گاهی شاهد گرفتاری در تحریفات، خرافات و مسائل وهن‌آور هستیم، گفت: برخی به خیال ایجاد جاذبه از تعبیرات و سبک‌های که درست نیست استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در مراسم رونمایی از مجموعه نرم افزارهای اندروید رادیو معارف ویژه ماه محرم با بیان این‌که جریان‌های مربوط به عاشورا، کربلا و نهضت سیدالشهدا(ع) سرمایه بزرگی برای همه است، گفت: تمام تلاش ما باید استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها باشد.

 

وی افزود: نبی‌اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند «شهادت حسین بن علی شعله‌ای در دلها ایجاد می‌کند که هرگز خاموش یا سرد نمی‌شود»؛ اکنون نیز با گذشت زمان این شعله افزون‌تر و پر فروغ‌تر شده است، ولی با این وجود هنوز بررسی کامل و دقیقی درباره ظرفیت‌های عاشورا صورت نگرفته است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های عظیم عاشورا برای پیشبرد اهداف اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) اظهار داشت: جوانان بیشترین قشر شرکت کننده در مراسمات عاشورا هستند،‌ این‌ها از یک سو بیشترین سرمایه‌های دفاعی در برابر مهاجمان علیه اسلام، مکتب اهل‌بیت(ع) و نظام هستند، از سوی دیگر بیشترین تهاجمات فرهنگی دشمنان متوجه این قشر است.

 

وی تأکید کرد: از هر برنامه‌ای که بتواند جوانان را با آمادگی کامل در صحنه نگه داشته و از برنامه‌های رسانه‌های فاسد و مفسد محفوظ کند باید بهره گرفت؛ استفاده از ظرفیت‌های عاشورا، کربلا و قیام سیدالشهدا(ع) یکی از مهم‌ترین راه حفظ و نجات جوانان است.

 

این مرجع تقلید با بیان این‌که متأسفانه در مسائل مربوط به امام حسین(ع)، کربلا و عاشورا گاهی شاهد گرفتاری در تحریفات، خرافات و مسائل وهن‌آور هستیم، خاطرنشان کرد: وجود مجموعه‌ای‌ مطمئن که ضمن داشتن جاذبه و بیان واقعیت، از ضعف‌ها نیز پیراسته باشد بسیار مهم است.

 

وی تأکید کرد: ما به جامعه مداحی که بلبلان حسینی هستند احترام می‌گذاریم، ولی گاهی در گوشه و کنار مشاهده می‌شود برخی از مداحان و خطبا اشتباه کرده و مطالبی دور از شأن جریان عاشورا و امام حسین(ع) را بیان می‌کنند؛ برخی به خیال ایجاد جاذبه از تعبیرات و سبک‌هایی که درست نیست استفاده می‌کنند، امیدواریم که تمام افراد مسائل را رعایت کرده و در مسیر درست قدم بردارند.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام لطفی نیاسر مبنی بر نظارت کامل نسبت به نرم افزارهای تولید شده از سوی رادیو معارف خاطرنشان کرد: برنامه‌های تولید شده با نظارت کامل سبب جلب اعتماد و اطمینان مردم می‌شود؛ ‌مردم درباره برنامه‌های رادیو معارف اعتماد پیدا کرده‌اند، چرا که مجموعه‌ای از فضلای شناخته شده حوزه بر آن نظارت دارند و رادیو معارف طی سال‌ها امتحان خود را داده است.

 

وی یادآور شد: نظارت کامل بر مجموعه‌های تولید شده یک نقطه قوتی است که سبب جلب اعتماد می‌شود؛ خوشبختانه رادیو معارف در برنامه‌های خود نشان داده ضمن حفظ مسائل شرعی، خطوط قرمز، حرام و حلال جاذبه‌ها را نیز حفظ کرده است، برنامه شرعی بدون جاذبه مشکلی را نمی‌تواند حل کند، به ویژه اگر مخاطبان نسل جوان باشند، باید جاذبه‌ها برای نگه داری جوانان و پر کردن خلأ فکری آنها وجود داشته باشد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان عنوان کرد: امیدواریم نرم افزارهای تولید شده از سوی رادیو معارف برای تشکیلات امام حسین(ع) مفید باشند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 7