سفره محرم پهن شده تا حقایق ناگفته واقعه عاشورا را به گوش جامعه و جهانیان برسانیم

ما بعد از یک‌هزار و ۴۰۰ سال نیامده‌ایم برای امام حسین (ع) فقط مدیحه‌سرایی کنیم و در کنار آن به سر و سینه بزنیم، بلکه آمده‌ایم سفره محرم را پهن کرده تا حقایق ناگفته واقعه عاشورا را به گوش جامعه و جهانیان برسانیم


آیت‌الله علم‌الهدی  در مراسم ویژه شب دوم محرم که در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تسلیت این ایام اظهار کردند: در زیارت ائمه تعابیر زیادی در روایات وجود دارد که می‌گوید زیارت نقطه اوج احساس و ارادت به امامان است.اما این نقطه عشق و ارادت منهای ارادت به پروردگار ارزش ندارد و موضوع عاشورامداری منهای عاشوراشناسی هم اینچنین تلقی می‌شود.

ایشان افزودند:‌ عاشورامداری جریانی است که از دیرباز در چهره زندگی همه عاشقان اهل بیت(ع) وجود داشته است با این حال واقعه عاشورا یک نقطه اعتراض و ایستادگی در برابر یک انحراف بزرگ در جامعه تلقی می‌شود. قیام امام حسین (ع)‌ در بطن عاشورا صرفاً برای به دست آوردن منصب، مقام، ایجاد یک کودتا و انتقال قدرت در جامعه نبود با این حال در دوران جاهلیت قبل از اسلام و بعد از اسلام هر جریان کفری که از روز اول زندگی بشر برآمده از لذایذ نفسانی بوده است.

آیت الله علم الهدی عنوان کردند:‌ زمانی که حضرت نوح(ع) پیامبر خدا مردم را به رسالت خود دعوت کرد و آنها نپذیرفتند مجموع تمام این سال‌ها ۹۵۰ سال طول کشید و بعد از این سال‌ها بار دیگر حضرت نوح نبی(ع) مردم را به یکتاپرستی دعوت کرده است و در مقابل خواسته حضرت نوح(ع) منطق آنها و ملاک‌شان پول، شهوت و لذایذ نفسانی بود و با این دید آنها ایمان نیاوردند. با این حال در جامعه جاهلی محور شکم و شهوت است و در کنار آن باید تأکید کرد که انسان با آموزش از انبیا انسان می‌شود چرا که آدمیان در جهان ناطق خوانده می‌شوند و عین موجودات دیگر می‌باشند و آن چیزی که انسان را می‌سازد تعالیم انبیا است.

ایشان در ادامه تصریح کردند: کسانی که در واقعه عاشورا مقابل امام حسین (ع) و خانواده ایشان ایستادند ملاک‌شان تنها وابستگی‌های نفسانی بود و امام حسین (ع)‌ با این دید می‌گویند تغییر در جامعه تغییر طلب می‌کند با این حال عاشورا نقطه برخورد با این پلیدی بود.

آیت الله علم‌الهدی با اشاره به سیاست پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) در اداره امور جامعه تأکید کردند: زمانی در مدینه گردن‌ کلفت‌ها و پولداران آن شهر خدمت پیامبر آمدند و در مسجد شهر خدمت ایشان گفتند که ما ایمان آورده‌ایم و شما از امروز به قدرت اول شبه جزیره عربستان تبدیل شده‌اید و نیازمند به افراد زیادی در قالب مدیریتی و نظامی هستید برای اداره امور.

ایشان خاطرنشان کردند: حضرت محمد(ص) بعد از گفته‌‌های این افراد سکوت کردند و در آن لحظات فرشته وحی جبرئیل امین به ایشان نازل شد و گفت ای پیامبر با کسانی باش که روز و شب‌شان را با خدا می‌گذرانند و به خاطر زینت جهان از این افراد فاصله بگیر.

آیت الله علم‌الهدی با اشاره به تحولات واقعه عاشورا در جهان امروز بیان داشتند:‌ ما بعد از یک‌هزار و ۴۰۰ سال نیامده‌ایم برای امام حسین (ع) فقط مدیحه‌سرایی کنیم و در کنار آن به سر و سینه بزنیم، بلکه آمده‌ایم سفر محرم را پهن کرده تا حقایق ناگفته واقعه عاشورا را به گوش جامعه و جهانیان برسانیم.

ایشان بیان کردند: در همین جامعه امروز این مشکلات وجود دارد و در قالب دو بینش بین افراد فواصلی به وجود آمده است به عنوان مثال حماسه هشت سال دفاع مقدس خون جوان کشور ما را سرازیر کرد تا نهال نظام مقدس جمهوری اسلامی رشد کند اما امروز عده‌ای آمده‌اند می‌خورند و می‌پاشند و خواهان به دستگیری قدرت هستند و باید گفت چرا قشر آسیب‌پذیر و نیازمند جامعه وضع زندگی‌شان اینچنین باشد.

 آیت الله علم‌الهدی افزودند: ما شهید ندادیم که یک عده پارک تفریحی بسازند و در آن اقدام به عمل ناهنجار و فحشاگری کنند با این حال امام حسین (ع) آن جامعه‌ای را که طرف شهوت و شکم رفتند در مقابلش تابلوی رستگاری را نشان دادند و او مسلم‌ بن عقیل بود. با این حال در آن زمان وقت ادای دین مردم کوفه مقابل نماینده امام خود ایستادند و حضرت مسلم را غریبانه کشتند.

ایشان با اشاره به بیعت کوفیان با امام حسین (ع) و اتفاقات پس از آن واقعه تأکید کردند: ۱۸ هزار نفر با نماینده امام (ع) بیعت کردند و در کنارش جوش زندگی و کارشان را می‌زدند همچنین ابن‌زیاد لعنت‌الله علیه مردم را در آن زمان تهدید کرد که لشکر شام شما را نابود خواهد کرد و با این دید از حسین برگردید. با این حال امام حسین (ع) می‌فرمایند دنیا عوض و زشت شد و امام(ع) ‌این زشتی را در بطن جامعه دیدند که مردم به طرف خوراک و زندگی راحت خود رفته و مقابل امام معصوم خودشان ایستادند






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 3 =