شور حسینی در داشتن اخلاق حسینی است نه قمه زنی

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: باید ارزش های عاشورا را در خود ایجاد کنیم، باید سلوکیات، رفتار و حرکات ما کاملا اخلاقی باشد تا امام حسینی باشیم، با دشمن هم باید اخلاقی رفتار کنیم.


 

 

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در مراسم عزاداری ماه محرم در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: باید رفتار و منش ما در سه زمینه با نهضت عاشورای حسینی تطابق داشته باشد و گر نه مسیری غیر مسیر قیام سید الشهداء (ع) را در پیش گرفته ایم. این سه زمینه عبارتند از: "اهداف"، "ظرف و دامنه تحقق" و "ابعاد و ارزش های فرهنگی" .

وی با اشاره به این که باید همه اهداف این قیام را به درستی باز شناخت و پی گیر آن ها شد، گفت: بقاء دین اسلام، احیای سنت ها، رونق یابی ارزش ها، فساد گریزی و فساد ستیزی، عمل به حق و دوری از باطل و… این اهداف را تشکیل می دهند.

ظرف و دامنه تحقق قیام عاشورا
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: آنحضرت قیام خود را فراتر از ظرف اختصاصی شیعه، در فضای گسترده امت و با دامنه ای به گستره مصالح آن به انجام رسانید و شعارها، ادبیات، ارتباطات و یارگیری برای نهضت را بر این اساس تنظیم نمود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: در سخنان امام (ع) دو واژه امت و اسلام برجستگی خاصی به خود گرفته بود آنجا که فرمود (علی الاسلام السلام اذ بلیت الامه براع مثل یزید) و این نشان می دهد این امام همام شیعه به دنبال ایجاد حرکتی محدود به حدود شیعه نداشته است، و نصیحت کسانی هم را که می گفتند وی بجای رفتن به کوفه به نزد شیعیان خود در یمن برود، به همین خاطر نپذیرفتند؛ بلکه با نگاهی دقیق و فراگیر به "امت" از آن نظر که دارای کیان واحد، سرنوشت واحد، دین واحد (یعنی: اسلام) و انسان های واحد (یعنی: فارغ از شیعه بودن آن ها برای حضرت یا عثمانی مذهب بودنشان) هستند، می اندیشند.

این که امام حسین (ع) برای نهضت خود از "زهیر بن قین" (که عثمانی مذهب بود) نیز دعوت کردند که به او بپیوندد، گواهی بر این مدعاست که حضرت در پی حرکتی در فضای امت و با انسان های امت و برای امت بودند.

وی گفت: حتی بالاتر امام در نهضت خود، فراتر از مسلمانان به اخلاقیات برای بشریت می اندیشیدند، این جالب است که در نهضت وی میان اصحاب وی اهل سنت و مسیحی هم وجود داشته است البته اکثریت اصحاب آن حضرت شیعه خالص او بودند. و این نیز جالب است که وقتی آن حضرت می فرمایند " دست کم آزاده باشید" نوعی تایید بر ارزش بودن آزادگی با صرف نظر از بودن یا نبودن آن آزادگی در فضای دین استفاده می شود. و اتفاقا این عنصر آزادگی بما هو هو آن قدر مهم است که بسیاری از انسان ها که مسلمان نیستند از آن الهام گرفتند.

در منطق حسینی، شیعه بخشی از امت است و برای امت
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه باید در فعالیت ها، عملکردها و عزاداری های خود از منبع نهضت حسینی الهام بگیریم، گفت: اگر ما شیعه، ظرف فعالیت های ما به اندازه دامنه امت گسترده نکنیم از فلسفه و اهداف قیام عاشورا بهره کامل را نبردیم، مبادا فعالیت ها و عزاداری های ما به گونه ای باشد که حضور شیعه را در فضای امت اسلام کم رنگ کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که سید الشهدا (ع) از تفرقه بیزار بودند و اصولا آن حضرت برای رفع خطری که امت را از هر جهت و از جمله تفرق تهدید می کرد، قیام کرد، گفت: اگر قیام امام حسین (ع) نبود امت اسلام تکه پاره می شد، و جنگ ها به شکل نهادی شده تا اعماق لایه های اجتماعی امت اسلام نفوذ می کرد به گونه ای که دیگر قابل علاج ومعالجه نبود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: چرا بین دو مقوله تفکیک نمی کنیم: یکی کیان شیعه و دیگر کارکرد شیعه؛ کیان شیعه البته با اعتقاد به عصمت اهل بیت (ع) و امامت آن معصومان (ع) تحقق می یابد ولی این شیعه با این اعتقاد که شکل گرفت باید کارکرد خود را در جهت داشتن حضور در امت، خدمت به امت، وحدت با اجزاء دیگر امت و حفظ مناسبات میان امت تنظیم کند دقیقا کاری که امامان خود کردند. اصولا "امامت همراه با عصمت" ماهیتا اعتقادی شیعی است و اختصاصی شیعه می باشد؛ ولی همین امامت، یکی از کارکردهای مهم آن نظم بخشی به مسلمین بوده است (و به قول امام رضا علیه السلام: الامامه نظام المسلمین) وی گفت: این تفکر که در قول و سیره امامان (ع) منعکس است کجا و تفرقه افکنی برخی در ماهواره ها به بهانه امامت کجا؟ وی افزود: اصولا شیعه در عینیت تاریخی زمان امامان، گروهی برای امت، در خدمت امت و به نفع امت بودند.

تطابق فرهنگی رفتارهای ما با عاشورا
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که عاشورا با خمیرمایه ای از ارزش هایی جدی فرهنگی شکل گرفته است، گفت: لزوم تطابق مشی و رفتارهای ما خصوصا عزاداری هایمان با فرهنگ و ارزش های عاشورایی ضرورتی است که نبود آن، ما را در غیر مسیر عاشورایی و گاه نقطه مقابل آن قرار می دهد.

وی عبودیت و عبادت، نظم ، عطوفت و مهربانی، فداکاری و از خودگذشتگی را از جمله ارزش های قیام عاشورا ذکر کرد و گفت: شیعه ای که از عبادت و عبودیت دور باشد در مسیر اهداف امام حسین(ع) نیست.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: متاسفانه امروز عده ای به نام اسلام و مسلمین به چیزی جز کشتن انسان ها نمی اندیشند و افراد بی گناه کوچک و بزرگ، پیر و جوان را با ترور می کشند و گاهی برای کشتن دیگران خود را نیز به کشتن می دهند.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) در قیام عاشورا هرگز از مرگ استقبال نکردند، آمادگی برای فداکاری تا حد مرگ (با منطق هیهات منا الذله) چیزی است و اصالت دادن به مرگ و تمرکز بر آن به ویژه مرگ دیگران چیز دیگری است.

وی گفت: امام حسین (ع) آمادگی صد درصد برای فداکاری دارد و این فداکاری را تا آخر هم می رساند ولی این، غیر از این است که خود بگوید دوست دارم کشته شوم، و یا اگر فرصتی برای کشته نشدن است آن را نادیده بگیرد.

امام حسین ع بارها فرمودند بگذارید من برگردم، یا حتی وقتی تمام اصحاب و عزیران امام حسین (ع) به شهادت رسیدند اگر کسی دیگری جای امام بود از دنیا مایوس می شد ولی امام حسین یکی از مطالبات جدی ایشان این بود که بگذارید من برگردم.

این به آن معنا نیست که امام (ع) به ملاقات خداوند از رهگذر شهادت نمی اندیشیدند و همان زمان که علی اکبر ایشان شهید شد اف بر این دنیا با تمام وجود گفتند، ولی این یک چیز است و منطق ارزش گذار اسلامی که می گوید اصالت به کشته شدن نیست چیز دیگری است.

منطق اسلام این است که فداکاری کن و آماده شهادت باش، نه به آن معنا که فضایی را ایجاد کن تا کشته شوی، شهادت این است که اگر دشمن بخواهد بین ذلت و عزت شما را مخیر کند، زیر بار ذلت نرویم و در این راه جان خود را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: این منطق زیبای انسانی و الهی کجا و عملیات انتحاری کجا؛ امام حسین ع هیچگونه انتحاری ندارد، برای احیای انسان ها قیام کرده است و ندایی که به قاتلان خود داد، این بود که برگردید، یعنی برای آنها هم خیرخواهی می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: تروریست ها نه تنها برای انسان ها خیرخواهی ندارند بلکه انسان های بیگناه کوچه و بازار را می کشند، لحن امام حسین برای دشمنان غدار خود سرشار از نگاه خیرخواهانه بود و با لحن ملاطفت و پرعطوفتی می گوید، برگردید.

وی یادآورشد: باید ارزش های عاشورا را در خود ایجاد کنیم، باید سلوکیات، رفتار و حرکات ما کاملا اخلاقی باشد تا امام حسینی باشیم، با دشمن هم باید اخلاقی رفتار کنیم. وی گفت: رفتارهای ما هدفمند باشد و رفتارهای هرج و مرجی و عزاداری های بی خاصیت به درد نمی خورد و در کنار عزاداری ها به عبادات، نماز و ارزش ها… اهمیت دهیم.

وی گفت: اگر این تطابق های سه گانه نباشد ذخیره بزرگ نهضت حسینی را تبدیل به ضد خود کردن است.

وی همچنین گفت: رفتارهایی از قبیل قمه زنی باعث می شود که ملت های دیگر ما را به عنوان افراد جاهل تلقی کنند . این ظلم به شیعه و اهل بیت است. شور حسینی را باید در میدان عمل و داشتن اخلاق حسینی ببریم.

وی ادامه داد: در عصر ارتباطات که هیچ تحرکی در هیچ جای جهان بدون بازتاب ها و انعکاس جهانی نیست باید همه چیز ما خصوصا عزاداری های ما روی حساب و برنامه باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 8