صلابت ایمان حضرت عباس ناشی از عمق بصیرت بود

آیت الله علم الهدی با بیان این که نافذالبصیره، انسانی است که دارای بینش و بصیرت ارادی و نگاه هدفمند به هستی است، گفت: صلابت ایمان حضرت عباس(ع) ناشی از عمق بصیرت ایشان بود.


آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در جمع عزاداران تاسوعای حسینی در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی گفت: از ارزشمندترین عرض ارادت ها به ساحت حضرت ابالفضل(ع) در این روز، معرفت شناسی ایشان است.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ افزود: در تبیین عظمت حضرت عباس(ع) از تاریخ انقلاب کربلا تاکنون که حدود ۱۴۰۰ سال می گذرد، قلم فرسایی ادبی و هنرمندانه بسیار شده است ولی هنوز به درستی و آن چنان که باید در به تصور کشیدن بزرگی و عظمت پرچمدار سیدالشهدا(ع) موفق نبوده ایم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که جامع ترین بیانات در عظمت قمر بنی هاشم، در بیانات امام صادق(ع) مشاهده می شود، تصریح کرد: رییس مذهب و مبانی ناب شیعه جعفری، دو ویژگی نافذالبصیره و صلب ایمان را برای شناخت عظمت حضرت عباس(ع) معرفی می کنند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به صلابت و شخصیت معنوی امام خمینی(ره) که در مسیر تبعید با وجود نداشتن هیچ گونه سلاحی، مورد ترس مفرط اطرافیان واقع شده بود، گفت: برخی ایمانی را که  در عرصه باورمندی مؤمن از قدرت و استحکام  برخوردار باشد، صلب ایمان می دانند اما این معنا کفایت نمی کند.

وی افزود: با توجه به این که  نظام رفتاری یک فرد مبتنی بر باورمندی او است و صلابت ایمان و باورمندی که در فکر و اندیشه و دل مؤمن است، در نظام رفتاری ظهور می کند بنابراین هنگامی که فردی  نه به خاطر پول و ثروت و مقام بلکه به دلیل وجود ایمان در نظام رفتاری وی، هیبت پیدا می کند و مورد احترام دیگران می باشد، دارای صلب ایمان است.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ با بیان این که بینش های ما بر دو قسم انفعالی و ارادی است که در نوع انفعالی به ظواهر امر و قابل دیده شدن با چشم توجه می شود و در نوع ارادی، بینش و بصیرت ارادی و هدفمند است، افزود: در کربلا سه گروه حضور داشتند؛ دسته ای با تعداد اندک که طرفداران بنی امیه و ابن زیاد بودند، دسته دوم هدفی نداشتند و فقط متمایل به قدرت برتر از لحاظ ساز و برگ جنگی بودند و بینش انفعالی داشتند و دسته سوم نیز وابسته به اهل بیت(ع) بودند بنابراین دسته اول و سوم دارای بینش ارادی بودند با این تفاوت که هدف دسته اول پول، شهرت و مقام و هدف دسته سوم خدا است.

امام جمعه مشهد، صلابت قمر بنی هاشم را ناشی از اثر نافذ البصیره بودن ایشان عنوان کرد و افزود: منظور از نافذ البصیره بودن این است که انسان دارای بینش و بصیرت ارادی باشد و هدفمند به هستی نگاه کند که هدف نهایی خداوند است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به حدیثی از سیدالشهدا(ع) که می فرمایند: «بیناترین بینش ها و بصیرت ها، بصیرتی است که راه خود را در حق و خیر پیدا کند»، تصریح کرد: گاهی فضای اجتمایی به قدری غبارآلود است که انسان حق را پیدا نمی کند و نیاز است که نافذالبصیره باشد؛ در این صورت است که دارای صلب ایمان می شویم و جهت رسیدن به این امر باید ابوالفضل شناس بوده و دنباله رو آن حضرت باشیم.

آیت الله علم الهدی با بیان این نکته که در کربلا هنگامی که حضرت ابوالفضل(ع) در برابر لشکر ۱۲۰ هزار نفری، از دشمنان سیدالشهدا(ع) از آن ها مهلت یک روزه می گیرد، قدرت حرکت ندارند، گفت: این صلب ایمان بودن قمر بنی هاشم سبب شد که به عنوان پرچمدار امام حسین(ع) انتخاب شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 5