توهین و فحاشی یکی از مولوی‌های افراطی وابسته به جریان مکی در استان گلستان نسبت به عزاداران حسینی اهل سنت

یکی از مولوی‌های افراطی وابسته به جریان مکی در استان گلستان با بی‌شرمی تمام نسبت به عزاداران حسینی اهل سنت زبان به توهین و فحاشی گشود.


درحالی‌که ایران اسلامی و کشورهای منطقه در دهه اول محرم امسال نمایشگاه بزرگ ارادت و محبت به خاندان نبوت و سرور آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بود و در این امر شیعه و سنی در کنار هم و زیر تهدیدات تکفیری ها و داعشی های منطقه باهم شریک بودند یکی از مولوی‌های افراطی وابسته به جریان مکی در استان گلستان با بی‌شرمی تمام نسبت به عزاداران حسینی اهل سنت زبان به توهین و فحاشی گشود.
 
مولوی گرگیچ امام جمعه اهل سنت آزادشهر گلستان در اظهاراتی از تریبون نماز جمعه چنین گفت: «… افرادی از اهل سنت که در مراسم سینه زنی و عزاداری محرم شرکت می کنند یا جاهل هستند و از اعتقادات مذهبی خود آگاهی ندارند و یا اینکه چاپلوسند و به دنبال پست، مقام و مال دنیا هستند، حساب اهل سنت از چنین افرادی جدا هست و ما چنین افسار گسیخته هایی که پیرومذهب و دین خود نیستند جزو اهل سنت نمی دانیم. »
 
وی در ادامه چنین ادامه می‌دهد: « … کسی که باور خود را رها کند و در مراسمات و اعتقادات دیگر مذاهب شرکت کند چاپلوس و متملق است و در میان اهل سنت هیچ جایگاهی ندارد، این بیچاره گان یا ناآگاه هستند و از اعتقادات مذهبی خود بی خبرند و یا اینکه دنبال مقام دنیوی، پست و خودشیرینی می باشند. اگرکسی مذهب و باور خود را رها کند و ازاعتقادات دیگر مذاهب پیروی کند به هیچ دین باور نیست…»
وی در ادامه توهین‌هایش به صدا و سیما هم به خاطر پخش عزاداری اهل سنت انتقاد می‌کند و چنین  می‌گوید: « … بنده از صدا و سیما گلایه دارم که افراد نادان و نا آگاهی را از رسانۀ عمومی نشان می دهند که این ها اهل سنت هستند و سینه می زنند، هیئت و دسته دارند، شخصی جهالتی می کند از تمام شبکه های صدا و سیما پخش می شود …»
 
این مولوی افراطی وابسته به جریان مکی در ادامه سخنان توهین‌آمیز خود توهین به عزاداران اهل سنت را به اوج می‌رساند و چنین می‌گوید: « لذا از علماء می خواهیم که به مردم آگاهی های لازم مذهبی را آموزش دهند و صدا و سیما هم نباید افراد جاهل و چاپلوسی را که سینه زنی می کنند از رسانۀ عمومی به نام اهل سنت و اعتقادات آنان پخش کند،اهل سنت از چنین اعمالی دور هستند؛ حساب اهل سنت از چنین افراد احمقی جدا است و هرکس هم اعتراضی دارد بنده خودم پاسخگو هستم.»
توهین‌های این مولوی افراطی در حالی است که عزاداری اهل سنت برای امام حسین سابقه دیرینه در ایران و کشوهای همسایه دارد و مربوط به امروز و دیروز نمی‌شود و همیشه مایه همبستگی و نقطه‌ی اتفاق شیعه و سنی بوده است. البته جریان استعماری وهابیت از ۱۵۰ سال گذشته سعی بر منع اهل سنت از عزاداری امام حسین (ع) داشته است و در این راه افراطیون نقش ویژه‌ای را ایفا کرده‌اند. البته علمای انقلابی اهل سنت سیستان و بلوچستان بارها بر عزاداری اهل سنت برای امام حسین (ع) تاکید کرده‌اند و در مواردی آن را برای جوانان اهل سنت ضروری دانسته‌اند.
و اما سؤال اساسی این است که این مولوی افراطی که همیشه مورد تمجید و حمایت جریان مکی بوده است چرا از همگرایی شیعه و سنی در منطقه گلستان این‌گونه به خشم آمده است که از تریبون نماز جمعه اهل سنت به اهل سنت توهین می‌کند؟
افزودن همیشگی به اختلافات اعتقادی شیعه و سنی در حوزه‌هایی که تاکنون مسئله اختلافی محسوب نمی شده‌اند با چه هدفی در دستور کار وابستگان جریان مکی آن هم در استان‌هایی به غیر از سیستان و بلوچستان قرار گرفته است؟
آیا این همان فرمول ایجاد ناامنی در سیستان و بلوچستان نیست که در حال تجویز و تزریق و توجیه برای اهل سنت گلستان است؟ و آیا نباید در آینده‌ای نزدیک شاهد ناامنی‌هایی از نوع ناامنی‌های سیستان و بلوچستان در شمال و شمال شرق کشور بود؟ زیرا این بار عده‌ای افراطی بهانه‌ای پیداکرده‌اند که بخواهند به عزاداران اهل سنت که جناب گرگیچ آن ها را جز اهل سنت نمی‌دانند به آن‌ها تعرض کنند!
احتمالاً عده‌ای از همین افراطیون هم بعد از اینکه برایشان گفته شد که این عزاداران اهل سنت جز مذهب سنی ها نیستند قاعدتاً باید تصور بکنند که احتمالاً این عزاداران سنی مرتد شده‌اند و قتل آن ها نیز واجب شده است!
کدام تحلیلگر امنیتی آشنا به ریشه‌های حوادث امنیتی در جنوب شرق نیست که امروز به این مسئله اعتراف نکند که بخشی از ناامنی‌های سال‌های اخیر در سیستان و بلوچستان به اظهارات تحریک‌آمیزی این‌چنین که در این سال‌ها از برخی تریبون ها مطرح‌شده، بر می‌گردد؟ دراین‌باره شواهد مستحکمی وجود دارد که باید در فرصتی دیگر به آن پرداخت.
ایجاد زمینه سازی برای آسیب رساندن به عزاداران اهل سنت با چه توجیهی از طرف نزدیکان مسجد مکی و مولوی عبدالحمید صورت می‌گیرد؟
شاید گفته شود بخشی از علمای اهل سنت اعتقادی به این نوع عزاداری ندارند ولی باید گفته شود که ده‌ها عالم اهل سنت در ایران و مخصوصاً در گذشته وجود داشته‌اند که خلاف این نظر را دارند.
از سوی دیگر اگر قرار بود انتقادی به عزاداران اهل سنت امام حسین (ع) گفته شود آیا تندتر از این هم می‌شد بیان کرد؟!

نسیم - قاضی زاده

ماموستا مجتهدی

 

لازم به ذکر است طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از اهل سنت در استان‌های گلستان و کردستان این گلایه را مطرح کرده‌اند که مبلغان مسجد مکی به منبع صدور افراط‌گری در این استان ها تبدیل‌شده‌اند.
گفتنی است که اظهارات و مواضع مولوی گرگیچ تاکنون بارها مورد استفاده و خوراک تبلیغاتی رسانه‌های ضدانقلاب و وهابی شده است.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 11