حضور خدا در زندگی پر رنگ باشد انسان جا پای بزرگان دین و علم می گذارد


 حجت الاسلام ماندگاری گفت: آسیب شناسی جامعه نشان می دهد در سیاست، اقتصاد و مدیریت ما، حضور خدا کمرنگ شده است اما مرحوم داوودی نشان داد اگر خدا در زندگی پر رنگ شود انسان می تواند جا پای بزرگان دین و علم بگذارد.
 
 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز در مراسم بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام رضا داوودی در جامعه الحسین(ع) مشهد گفت: مدل زندگی که قرآن و مکتب اسلام برای زندگی معرفی می کند دارای سه شاخصه آرامش، سعادت و هویت است.

 

وی افزود: امروز دنیا اعتراف می کند که باوجود تمام مدل های زندگی، گمشده بشریت، امنیت و آرامش است و هیچ سبک زندگی ای نیست که به انسان آرامش دهد جز سبک زندگی قرآن و عترت نمونه آن، امام حسین(ع) است.

 

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به دومین شاخصه زندگی از دیدگاه قرآن، گفت: سعادت یعنی رسیدن به اوج و به جایی که انسان با همه وجود، الهی شود.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شاخصه هویت، تصریح کرد: هر سبک زندگی ای یک هویت باثبات به شما می دهد اما هویتی که سبک زندگی قرآنی به انسان می دهد، عبدالله شدن است  که بالاترین عزت به شمار می رود.

 

وی افزود: مدل زندگی قرآن و عترت سه مبنا دارد که در واقع یک مبنا بیشتر نیست ولی سه مصداق دارد و هرکه ایمان به غیب داشته باشد بااین مدل به سعادت می رسد.

 

حجت الاسلام ماندگاری اضافه کرد: ایمان به غیب، نیازمند سه مراقبت است چرا که سه مصداق غیب وجود دارد و همه «إتقوا»ها در قرآن  پیرامون این سه مورد است.

 

اگر خدا در زندگی پر رنگ شود انسان می تواند جا پای بزرگان دین و علم بگذارد

 

وی اظهار کرد: نخستین مراقبت، «إتّقوالله» است که ۸۵بار در قرآن بیان شده است؛ در زندگی ائمه اطهار(ع)، علما و شهدا، خداوند حضور پررنگی داشته در حالی که امروزه آسیب شناسی جامعه نشان می دهد در سیاست، اقتصاد و مدیریت ما، خدا کمرنگ شده است اما مرحوم داوودی نشان داد اگر خدا در زندگی پر رنگ شود انسان می تواند جا پای بزرگان دین و علم بگذارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دومین مراقبت، «إتّقوا یَوماً لاتَجزی نَفس عَن نَفس شَیئاً» و به معنای مراقبت از قیامت است و سومین مراقبت، «إتّقوا فتنه» و مراقبت از فتنه های دنیا همچون اموال و اولاد وهمسر است.

 

راهکارهای رسیدن به سبک زندگی قرآنی

وی خاطرنشان کرد: این سبک زندگی منحصر به معصومین(ع)و علما و شهدا نیست و مرحوم رضا داوودی ثابت کرد که می توان در زمان این بزرگان و اولیا نبود اما با سبک زندگی آنان زندگی کرد.

 

حجت الاسلام ماندگاری ادامه داد: هر کس می خواهد با این سبک زندگی کند باید با روحانیت و مسجد رابطه داشته باشد چرا که روحانیت ماکت اسلام و چراغ و زینت مسجد است. همچنین در این زمینه رابطه مستمر با شهدا و توسل به اهل بیت(ع) ضرورت دارد.


گفتنی است در این مراسم آیت الله مروارید، حجج اسلام قرائتی، ماندگاری، مشیری، مهدوی و آقایان وحید جلیلی(معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد) و خلیل موحدی(عضو شورای اسلامی شهر مشهد)، اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه و نیز اقشار مختلف مردم حضور داشتند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 4 =