روحانی در انجام وظایفش کوتاهی نکند/ در مقابل دین مردم هم مسؤولیم


آیت‌الله علوی گرگانی:
 حضرت‌ آیت‌الله علوی گرگانی با بیان این‌که روحانی نباید در انجام وظایف و ماموریت های محوله کوتاهی کند، گفت: اینگونه نباشد که یک روحانی بگوید مردم باید خودشان به دنبال دین بروند؛ وظیفه ما است که به دنبال مردم رفته و دین را برای آنها بیان کنیم.

حضرت آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی، استاد برجسته حوزه علمیه قم ظهر امروز در دیدار جمعی از روحانیون مبلغ در نیروهای مسلح، با بیان این‌که انجام رسالت ابلاغ دین وظیفه مشترک تمام روحانیان از مراجع گرفته تا طلاب است، گفت: البته رسالت نشر دین از سوی طلاب براساس جایگاه هر یک از آنها صورت می‌گیرد.

وی گفت: در گذشته رسالت نشر دین الهی بر عهده انبیا،‌ اولیا و اهل‌بیت(ع) بوده است، ولی اکنون به دست علما و روحانیان رسیده است؛ این رسالت امانت الهی است که همه روحانیت در آن شریک هستند، یعنی این رسالت بر دوش هر فرد روحانی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این‌که ابلاغ دین وظیفه همه افراد است، خاطرنشان کرد: هر فردی در جایگاه خود باید به نشر دین بپردازد ولی وظیفه روحانیت در این‌باره نسبت به دیگران سنگین‌تر و مهم‌تر است.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که هر یک از روحانیان ضمن داشتن رسالت مشترک دارای رسالت تخصصی نیز هستند، اظهار داشت: رسالت خاص مربوط به کار هر یک از افراد است؛ یعنی هر یک از روحانیان در کار خودشان امتحان می‌‌شوند و امتحانات نیز متفاوت است.

وی افزود: هر فردی بر اساس کار و وظیفه خود مورد سؤال و جواب الهی قرار می‌گیرد؛ مردم باید پاسخ‌گوی اعمال و تکالیف خود باشند، در حالی که روحانیان ضمن پاسخگویی به اعمال خود باید نسبت به انجام رسالت خود که ابلاغ دین است نیز پاسخگوی درگاه الهی باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این‌که اگر روحانی در انجام رسالت خود و ابلاغ دین کوتاهی کند باید پاسخگوی خدا باشد، خاطرنشان کرد: روحانی نباید در ابلاغ دین کوتاهی کند.

وی تصریح کرد: اینگونه نباشد که یک روحانی بگوید مردم باید خودشان به دنبال دین بروند؛ وظیفه ما است که به دنبال مردم رفته و دین را برای آنها بیان کنیم، آنها را تعلیم و تعلم دهیم؛ البته مردم وظیفه دارند نسبت به سخنان روحانی عمل و اطاعت داشته باشند.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به این‌که اعمال هر فردی ثبت و ضبط می‌شود، اظهار داشت: به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم در قیامت پاسخگو اعمال خود باشیم، در روزی که حتی اعضای بدن نیز نسبت به کارهای فرد شهادت می‌دهند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که روحانیان باید در رسالت خود بیشتر تعمل کرده و مراقب باشند، عنوان کرد: به گونه‌ای عمل کنیم که مدیون خدا و اهل‌بیت(ع) نباشیم، متأسفانه غفلت ما را بسیار فرا گرفته است.

 وی تأکید کرد: گاهی در برخی جاها بی توجهی، شل کاری، تسامح و مسامحه کاری صورت می گیرد، به نظر بنده این‌ها جواب دارد؛ حتی برخی از علما رفتن به زیارت امام حسین(ع) در روز درسی از سوی طلاب را محل اشکال می‌دانند.

 حضرت آیت‌الله علوی گرگانی ادامه داد: متأسفانه برخی از کارها به سبب کثرت عمل هیبت خود را از دست داده و قبح آن ریخته شده است؛ هر کار خلافی دارای هیبت است که در صورت رایج شدن قباحت خود را از دست می‌دهد.

 وی افزود: اکنون گاهی در دیدگاه برخی از روحانیان تخلفات در اوقات و وقت مقداری ضعیف شده است؛ برخی نسبت به اتلاف عمر خود بی توجهی می‌کنند و این خطر است؛ فرد در قبال عمر خود مسؤول است که باید از آن نهایت استفاده را داشته باشد.

 استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این‌که فرد باید وقت خود را در مسیری که بازدهی الهی دارد مصرف کند، گفت: این سلسله مسائلی است که هر یک از روحانیان باید به آن توجه داشته باشند تا در ادای وظیفه خود کوتاهی نداشته باشند.

 حضرت آیت‌الله علوی گرگانی در پایان سخنان خود با بیان این‌که فرد باید با نیت خالصانه تنها در صدد کسب رضایت الهی باشد، عنوان کرد: هدف کسب حقوق و پول نباشد، بلکه هدف امتثال امر الهی باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 7 =