عضو اتاق فکر تبلیغ : استقلال اقتصادی در گرو استقلال فرهنگی است


 کارشناس مسائل خانواده با اشاره به این که استقلال اقتصادی در گرو استقلال فرهنگی است، گفت: تا به استقلال فرهنگی نرسیم، در زمینه های مختلف نیز به استقلال نمی رسیم از استقلال اقتصادی گرفته تا استقلال سیاسی و اجتماعی.


 حجت الاسلام مهدی واعظ موسوی، عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان  در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در مجتمع فرهنگی مذهبی محبان الائمه برگزار شد، گفت: متأسفانه جامعه ما از لحاظ فرهنگی سقوط کرده است، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی که در بجنورد داشتند فرمودند:«علت پرخاشگری و بی صبری و نابردباری در میان بعضی از ماها چیست؟» 

وی گفت: دغدغه خلیفه دوم، کشورگشایی و توسعه بود، از این رو دغدغه مسائل فرهنگی را نداشت، او می گفت «حَی علی خَیر العمل» را از اذان بردارید و استدلالش این بود که مردم فکر می کنند نماز بهترین عمل است و به جهاد نمی آیند، لذا بگویید، نماز بهتر از خواب است و نگویید نماز بهترین عمل است.

این کارشناس خانواده افزود: خوارج محصول عملکرد خلیفه دوم و عدم کار فرهنگی بود، آن ها افراد کج فهمی بودند که بر پیشانی خود علامت مهر داشتند، اما جلوی امام زمان خود ایستادند و خود را برتر از حضرت علی(ع) می دانستند.

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: استقلال اقتصادی، در گرو استقلال فرهنگی است، تا به استقلال فرهنگی نرسیم، در زمینه های مختلف نیز به استقلال نمی رسیم، از استقلال اقتصادی گرفته تا استقلال سیاسی و اجتماعی.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی که در شهر بجنورد داشتند، پیشرفت هسته ای و علمی را سخت افزار برشمردند و اخلاق و سبک زندگی را نرم افزار دانستند و بر اهمیت آن تأکید کردند.

وی اظهار کرد:امام سجاد(ع)، ۵۰ حق را در صحیفه سجادیه بر می شمرند، یکی از آن ها حقوق ها، حق نماز است، امام(ع) می فرمایند:«فَأَمّا حَقّ الصّلَاهِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنّهَا وِفَادَهٌ إِلَى اللّهِ وَ أَنّکَ قَائِمٌ بِهَا بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ، و اما حق نماز این است که بدانى نماز روى آوردن به درگاه خداست و تو در برابر خداوند ایستاده‏اى»، نماز واسطه بین انسان و خداوند است؛ چرا که انسان ها هر زمان که بخواهند، می توانند از طریق نماز با خداوند سخن بگویند.

این کارشناس مذهبی گفت: امام سجاد(ع) در مورد حق نماز می فرمایند:«فَإِذَا عَلِمْتَ ذَلِکَ کُنْتَ خَلِیقاً أَنْ تَقُومَ فِیهَا مَقَامَ الذّلِیلِ الرّاغِبِ الرّاهِبِ الْخَائِفِ الرّاجِی الْمِسْکِینِ الْمُتَضَرّعِ، پس چون این را دانستى تو را شاید که چون زبون دلداده پارساى ترسان امیدوار بیچاره زارى کننده‏اى در نماز بایستى.»، از این رو انسان در پیشگاه خداوند باید ذلیلانه، از روی میل و رغبت و با تضرع حاضر شود.

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان این که صدقه، ذخیره روز قیامت انسان است، گفت:امام سجاد(ع) در مورد حق صدقه می فرمایند:«وَ أَمّا حَقّ الصّدَقَهِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنّهَا ذُخْرُکَ عِنْدَ رَبّکَ وَ وَدِیعَتُکَ الّتِی لَا تَحْتَاجُ إِلَى الْإِشْهَادِ،و اما حق صدقه این است که بدانى این صدقه پس انداز توست نزد پروردگارت و سپرده‏اى است که (استردادش) نیاز به گواه‏آورى ندارد.»

این کارشناس خانواده ابراز کرد: انسان زمانی که ودیعه و امانتی پیش انسان ها می گذارد بر آن شاهد می گیرد، اما صدقه، ودیعه ای است که انسان نزد خداوند می گذارد، از این رو نیاز به شاهد نیست.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 7