با رعایت اقتصاد مقاومتی ۸۰ درصد تحریم‌ها را دور می‌زنیم /حداکثر ۲۰ درصد منابع کشور شناخته شده است و ۸۰ درصد از آن ناشناخته است/مصرف در ایران ۵ برابر میزان جهان است

 
 

اگر در کشور با بی‌برنامگی‌ها، هدر رفت انرژی ها، موازی‌کاری‌ها و اسراف‌ها مقابله شود، به طور قطع حداقل ۸۰ درصد تحریم ها را دور زده ایم.


به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی،  در همایش "مبلغان صرفه جویی در سرمایه های ملی" در مدرسه عالی دارالشفا قم گفت: یکی از مهمترین توصیه های فردی و اجتماعی اسلام، مبحث صرفه جویی است که باید در این رابطه بررسی های عمیقی صورت گیرد.

وی ادامه داد: امروزه بخش بزرگی از سرمایه های ملی ما بدون توجه و دقت از بین رفته و ما را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است که اگر بخواهیم یکی از منکرات اصلی را در جامعه اسلامی نام ببریم، قطعا همین اسراف هاست.

وزیر دادگستری ابراز داشت: آیاتی که خداوند متعال پیرامون بحث اسراف مطرح کرده است به همراه روایات متعدد اهل بیت(ع) در این حوزه، هیچ نکته ناتمامی را برای ما باقی نمی گذارد که باید به هر شکل ممکن در عرصه نگهداری از سرمایه های فردی و اجتماعی دقت را به خرج دهیم.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) خاطرنشان ساخت: حضرت می فرمایند: بیچاره اسراف کننده است که اسرافش نه دردی از او دوا می کند و نه می تواند آینده خود را تضمین کند.

*ایران غنی ترین کشور از لحاظ امکانات زمینی و زیرزمینی

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی تصریح کرد: کشور ما از نظر امکانات زمینی و زیرزمینی از غنی ترین کشورهای جهان است که به جرأت باید گفت، هنوز حداکثر ۲۰ درصد منابع کشور شناخته شده است و ۸۰ درصد از آن  ناشناخته است.

وی سرمایه نیروی انسانی را بزرگترین سرمایه کشور دانست و گفت: کشور ما دارای ۶۰ درصد جمعیت جوان و عموما تحصیل کرده است که این سرمایه عظیم اگر در مسیر درست قرار بگیرند، کوهی از توان و انرژی است که می تواند کشور را در هر حوزه ای بیمه کند.

وزیر دادگستری بیان کرد: محبت اهل بیت(ع) و دلبستگی به فرهنگ نورانی آل الله، بزرگترین سرمایه معنوی ماست که این عشق کارهای بسیار زیادی انجام داده و روحانیت مبلغ این فرهنگ ناب است و اگر قرار باشد کارهای عظیم در کشور صورت گیرد، قطعا روحانیت که سربازان امام صادق (ع) هستند از عهده آن بر می آیند.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر در کشور با بی برنامگی ها، هدر رفت انرژی ها، موازی کاری ها و اسراف ها مقابله شود، به طور قطع حداقل ۸۰ درصد تحریم ها را دور زده ایم؛ یعنی همه چیز به خودمان بستگی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی افزود: بی برنامگی، ضعف مدیریت اجرایی و عدم دوراندیشی در مصرف باعث شده امروزه کشور با مشکلات عدیده ای روبرو شود و جای بسیار افسوس است که کشور خشکی مثل ایران جزء بد مصرف کننده ترین کشورها در حوزه آب در جهان است میزان مصرف آب در آن از کشورهای پرباران اروپایی نیز بیشتر است.

*جنگ آینده جهان، جنگ آب است

وی ابراز داشت: جنگ آینده جهان، جنگ آب است و با این وضعیت نمی توان ادامه داد؛ آبیاری غیراصولی، برداشت بیش از حد از منابع زیرزمینی و هدررفت وسیع آب در حوزه کشاورزی و خانگی ما را در وضعیتی قرار داده که هر لحظه ممکن است موضوع آب به یک بحران ملی تبدیل شود البته امروز این بحران وجود دارد؛ زیرا منابع زیرزمینی ما هرسال یک متر کمتر می شود و اگر باران دو برابر آن میزان نبارد، سال های بعد با فجایع گسترده در این حوزه روبرو خواهیم شد.

مصرف در ایران ۵ برابر میزان جهان است

وزیر دادگستری گاز را گرانترین منبع انرژی در جهان اعلام و خاطرنشان کرد: متاسفانه مصرف گاز در ایران ۵ برابر میزان جهان است که قطعا این مصرف اصولی نیست؛ زیرا نه در خانه سازی و نه مهندسی ساز کردن خانه ها به واسطه پرهیز از اتلاف انرزی موفق عمل کرده ایم و نه در رعایت مصرف؛ پس در این حوزه، فقط سرمایه های ملی را به باد می دهیم.

وی تصریح کرد: بزرگترین اسراف کشور در حوزه نیروی انسانی انجام می شود؛ کشور ما دارای نیروی جوان و تحصیل کرده است که این انرزی هر روز هدر رفته  و استفاده شایانی از آن صورت نمی پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی افزود: در حوزه علمیه نیز باید از سرمایه های عظیم نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده به خوبی استفاده شود و این طلاب باید توان خود را در سراسر کشور به کار بگیرند و اینگونه نباشد که صدها درس خارج در قم برگزار شود و در استان های دیگر با کمبود اساتید سطح عالی مواجه باشیم.

وی اظهار داشت: محرم، صفر و ایام تبلیغی بزرگترین سرمایه های ما هستند که باید با استفاده درست از این شرایط بیشترین حضور فرهنگی را در مناطق مختلف کشور داشته باشیم.

*دولت ها باید با فسادهای اداری مقابله کنند

وزیر دادگستری در پایان با اشاره به فسادهای اداری و عدم استفاده صحیح از بیت المال در کشور یادآور شد: هر دولت باید سعی کند فسادهای اداری و دورریز بیت المال را کاهش دهد؛ زیرا زیبنده نظام اسلامی نیست که این همه مخارج در حالی انجام شود که به شدت به این منابع برای اداره کشور نیازمندیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 12