معیار شرایط کنونی فرد است

اکبر فرجام مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان
مدیر اجرایی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان گفت: می‌توان خادم پیامبر(ص) بود ولی در مقطعی از زندگی بیراهه رفت، آنگاه برخی امروز عناوین را استفاده می‌کنند که نخست‌وزیر و نزدیک امام بوده، این ملاک نیست بلکه معیار شرایط کنونی فرد است.

حجت‌الاسلام اکبر فرجام، مدیر اجرایی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شب گذشته در مراسم دهه آخر صفر که در حسینیه آیت‌الله خامنه‌ای مشهد برگزار شد با بیان این‌که این دهه، دهه سوگ و غم و ماتم برای مسلمین به‌ویژه شیعیان است، گفت: خداوند در آیات پایانی سوره توبه پیامبر و مردم را خطاب قرار داده و به آنان توصیه‌ای می‌کند.

وی به آیه ۱۲۸ سوره توبه «لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ» اشاره و اظهار کرد: خداوند در این آیه به مردم می‌فرماید: «رسول ما از خودتان بود، نه فرشته بود، نه انسان ماورائی بود، اگر به شما سخت می‌گذشت، او نیز سختی می‌کشید، برای شما دلسوز بود و بسیار مهربان»؛ آیه بعد، خطاب به پیامبر(ص) است، که می‌فرماید ۲۳ سال با سختی‌های آنان احساس سختی کردی.

اولیاءالله دغدغه دنیا ندارند

حجت‌الاسلام فرجام بابیان این‌که پیامبر نسبت به مشکلات امت اسلامی، دغدغه مند و نگران بودند، ابراز داشت: همواره در قرآن تأکید شده که اولیای الهی نسبت به دنیا دغدغه‌ای ندارند اما خداوند در مقام دلداری پیامبر(ص) این آیه را نازل کرده است «فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ» که نسبت به آینده این مردم و دین دغدغه مند و نگران هستی، نگران نباش.

وی با طرح این سؤال که آیا دغدغه مندی پسندیده است یا نه، ادامه داد: خداوند در برخی آیات در تکریم و تجلیل از مؤمنان و ویژگی‌های آنان، می‌فرماید اولیای خدا نه بیم دارند، نه غم و اندوه و نه دغدغه، آنچه در اولیاالله وجود ندارد، دغدغه مندی دنیاست و پیامبر نیز دغدغه دنیا ندارد.

مدیر اجرایی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان بیان داشت: معصوم می‌فرماید: «اگر در دنیا سه دارایی داشتیم، نباید دغدغه دنیا داشته باشیم؛ بدن سالم، اعصاب آرام و خوراک یک شبانه‌روز»؛ نعمت‌های دنیا همین‌هاست و اگر دغدغه‌های انسان دغدغه‌های دنیایی باشد، پسندیده نیست و نباید ثروت و سرمایه انسانی دیگران تو را شگفت‌زده کند.

وی به سخنی از امیرمؤمنان(ع) که فرمودند: «ارزش این دنیا برای من کمتر از استخوان خوک در دست انسان جزام گرفته است» اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه برخی افراد هستند که در دنیا هم در کنار اولیای خدا بوده‌اند و هم در مقابل آنان؛ انس بن مالک فردی است که در کنار پیامبر جنگیده و از نزدیکان ایشان بود اما پس از رحلت ایشان، حقیقت غدیر را کتمان کرد و در مقابل اولیاالله ایستاد.

عناوین نشان‌دهنده شخصیت افراد نیست

حجت‌الاسلام فرجام اضافه کرد: می‌توان خادم پیامبر(ص) بود ولی در مقطعی از زندگی بیراهه رفت، آنگاه برخی امروز عناوین را استفاده می‌کنند که نخست‌وزیر و نزدیک امام بوده، خب باشد، انس بن مالک شخصی از نزدیکان پیامبر(ص) بود اما در واقعه غدیر دربل ایشان ایستاد؛ معیار شرایط کنونی فرد است.

وی به نقل‌قولی از انس اشاره کرد و گفت: انس می‌گوید: در اواخر عمر پیامبر(ص)، ایشان فرمودند که دوست دارم زودتر به دیدار پیامبران پیش از خودم بروم اما در این موقعیت نیز ایشان دغدغه‌هایی برای امت اسلامی داشتند؛ می‌فرمایند از مرگ ناراحت نیستم زیرا مرگ برای مؤمن راحت شدن از غصه‌های دنیاست اما من می‌دانم بر سر این امت چه خواهند آورد، گرایش و خواسته‌های گوناگونی که هرکدام بر اساس سلیقه خود می‌خواهد دیگران را به سمت خود بکشد.

دغدغه رهبر آسمانی از آینده امت اسلام

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: یک رهبر آسمانی در آخرین روزهای زندگی خود دغدغه دارد که امت چند پارچه شود، برآیند آن نیز بلایی بود که بر سر اسلام آمد و متأسفانه این اتفاق قابل تکرار است؛ برخی عاشق زر اندوزی می‌شوند ولو صحابی پیامبر باشند.

وی، از زبیر به عنوانی یکی از افرادی که از مسیر حقیقی منحرف شد، یاد کرد و بیان داشت: او شخصی است که شمشیرش در برخی از غزوات پیامبر(ص) شکست و امام علی (ع) در مورد شمشیر او گفت: «این شمشیر غبارهای غمی از چهره پیامبر (ص) زدود» اما حب دنیا و قدرت‌طلبی، آنان را به‌جایی رساند که علی (ع) در مورد آنان فرمود: «آنان شیطان مجسم شده‌اند».






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 5 =