انتخاب مخاطب نخستین مرحله تبلیغی برای طلاب جدید

تبلیغ با بیان این که تلاش مجتهدان و عالمان دینی با فعالیت میدانی مبلغان به ثمر می نشیند، گفت: طلبه ها با فراگیری برخی از شگردهای تبلیغی در سطوح پایین، به تدریج با فضای تبلیغ آشنا شوند.

 

برخی از مؤلفه‌های مهم تبلیغ چهره به چهره:

۱-  مبلغ در تبلیغ چهره به چهره باید تاحدودی در فضای ذهنی مخاطب قرار بگیرد، یعنی باید مخاطب شناسی بسیار قوی ای انجام دهد.

۲-  یکی دیگر از مؤلفه های تبلیغ چهره به چهره، مسأله شناسی از ذهن مخاطب است، مبلغی که نداند نیاز مخاطب او بر چه اساسی است، تبلیغ او نمی تواند اثر خوب و بسزایی داشته باشد.

۳-  در تبلیغ چهره به چهره نگرش مخاطب نسبت به مبلغ، موضوعات پیرامونی و زمان حائز اهمیت است و مبلغ باید از آنها اطلاع داشته باشد تا بتواند مطالب خود را به او انتقال دهد.

۴- بحث تبلیغ یکی از مباحث تخصصی است؛ اما در عین حال طلبه ها از ابتدای طلبگی می توانند عده ای از افراد را مخاطب خود قرار داده و به میزان تحصیلات خود، مخاطبانی را جذب کرده و اطلاعات خود را در قالب پیام انتقال دهند و آنها را از تبلیغ خود بهره مند سازد.

۵-  تبلیغ به صورت عمومی از همان ابتدای طلبگی شروع می شود ولی اگر طلبه ای می خواهد تبلیغ را به صورت تخصصی و ضابطه مند شروع کند، می تواند از پایه پنجم به بعد اقدام کند. اگر طلبه ای بخواهد در حد کارشناس مذهبی وارد عرصه تبلیغ شود، می تواند از پایه هفتم به بعد شروع کرده و برای این کار باید شگردهای تبلیغ را آموخته باشد.

۶- باید در کنار مجتهدپروری به مبلغ پروری هم توجه داشت.

۷-  اگر مبلغان نباشند، زحمات مجتهدان هم بی تأثیر است. مبلغان در بحث تبلیغ، در ردیف اجتهاد زحمت می کشند و نظر علما درباره آیات و روایات را به مردم می رسانند.

 ساز و کارهای آموزشی رسیدن به مرحله مبلغ پروری از سوی حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: بهترین کار، ضابطه مند کردن عرصه تبلیغ در چند سطح است. یکی از این سطوح، تبلیغ عمومی است. در فضای عمومی حوزه بایستی همیشه برخی کلاس ها از جمله تبلیغ های مناسبتی یا در طول سال کلاس هایی در سطح عمومی حوزه در مراکزی مثل فیضیه و دار الشفاء برقرار باشد که طلبه ها به صورت عام بتوانند از این فضا استفاده کنند و این، یک فضا و بستر عمومی است.

 برخی شگردهای تبلیغی است که بایستی طلاب هر چه سریعتر در سطوح پایین فرا گرفته و به تدریج با فضای تبلیغ آشنا شوند، یعنی به یادگیری نکاتی از جمله شیوه های کلاس داری، مدیریت مسجد، و در سطوح بعدی، به یادگیری مباحث خطابه، تبلیغ تخصصی، شیوه های مرثیه خوانی، تبلیغ در خارج از کشور و تبلیغ در رسانه بپردازند.

 مشاور بودن را از شرایط موفقیت مبلغ است. مبلغ و سخنران موفق کسی است که در ضمن کار خود و یا پیش از شروع کار تبلیغ، بمشاور خوبی هم باشد و حرف های مردم را شنیده باشد.

 در فضای مشاوره، می توان در مخاطب ورود پیدا کرد که سبب سنجیده تر سخن گفتن خواهد شد. مشاوره از مباحث اصلی در تبلیغ است. در ایام تبلیغی محرم و صفر و… فضای عامی وجود دارد و همه جور افرادی وارد می شوند و بین عامه مردم حرف های نشنیده بسیار است و افراد جدیدی در این ایام می آیند.

 طلبه ها سعی کنند در فضای تبلیغ، با اختصاص دادن یک بازه زمانی خاصی در قبل یا بعد از منبر، صحبت های مردم بشنوند و زیاد در صدد نقد صحبت های آنها نباشند. بگذارند مردم این فضای دور بودن از جامعه روحانیت را بشکنند و بدانند که می توان با یک روحانی حرف های نگفته خود را گفت.

 از فضای بعد از تبلیغ نیز استفاده کرد. اگر همانطور که همایشی قبل از ایام تبلیغ برپا می شود، بعد از ایام تبلیغ هم برگزار شود، و طلبه ها جمع شوند و کارگروه هایی را تشکیل دهند، می توانند از این طریق تجربه های خود را به یکدیگر انتقال دهند و نیازهای مردم را بفهمند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 9 =