راهکار مصونیت از تهاجم فرهنگی/ تقوا شرط هوشیاری و نجات از غفلت است

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی امام جمعه موقت اصفهان
آیت الله مهدوی تقوا را شرط هوشیاری و نجات از غفلت دانست و گفت: غفلت بر خلاف جهل همیشه مرکب است و غفلت بسیط نداریم و تقوا لباس روح است، کسی که تقوا ندارد ماهواره را دشمن نمی داند و در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن آگاه نیست.

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته با قرائت فراز “و من سنه الغفله” ، از ادامه دعای هشتم صحیفه سجادیه، گفت: سنه در قرآن در “لا تاخذه سنه و لا نوم” ، به معنای چرت آمده در کنار نوم به معنای خواب، اما به معنای ضعف و در مقابل قوت هم آمده است.

وی ادامه داد: عبارت “سنه الغفله”، اضافه صفت به موصوف است و به غفلتی که سستی آور است معنا می شود، سستی و ضعف همراه با غفلت است، در مقابل “سستی غفلت”،  “تذکر هوشیاری” قرار دارد.

آیت الله مهدوی اظهار داشت: اما از نظر وضعی، ضرر غفلت از ضرر اشتباه در ادای فرایض عملی اسلام بیشتر است، زیرا حجاب دارد و فاصله بین ما و خدا را زیاد می کند، غفلت عقاب اخروی ندارد در حالی که حجاب دارد و ضرر حجاب از سختی عقاب بیشتر است.

وی ابراز داشت: جهل به احکام دین عذاب اخروی دارد و اسلام جهل را از انسان نمی پذیرد، اسلام می گوید نباید در فراگیری احکام دین کوتاهی می کردی، جهل بر ۲ نوع است، جهل بسیط و جهل مرکب، جهل مرکب آن است که خود انسان نداند که جاهل است و چون به جهل خود آگاه نیست، در صدد رفع آن هم بر نمی آید.

امام جمعه موقت اصفهان بیان داشت: غفلت همیشه مرکب است و غفلت بسیط نداریم، مثلاً در تصادف رانندگی اگر بدانم که غافل از ماشین رویرویی هستم که حواسم را جمع می کنم تا تصادف نکنم اما چون نمی دانم، سانحه رخ می دهد، چون نمی دانم که غافلم یک یا الله نمی گویم، در جهل، اگر بدانم که جاهلم سوال می کنم، گرچه معالجه جهل مرکب مشکل است.

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه ۲۰۱ سوره اعراف، داشتن تقوا را شرط هوشیاری و نجات از غفلت دانست و گفت: اگر تقوا داشته باشیم در مقابل تهاجم فرهنگی آمریکا، سرمان کلاه نمی رود، همان گونه که برای جلوگیری از ورود میکروب ها به بدن خودمان را با لباس می پوشانیم یا زخم را با مرهم در مقابل چرک حفظ می کنیم، در برابر تهاجم فرهنگی دشمن هم باید خود را بپوشانیم.

وی در ادامه تقوا را لباس روح انسان دانست و تذکر داد: کسانی که تقوا ندارند در برابر تهاجم دشمن غافلند، حواسشان نیست که این ماهواره ای که نگاه می کنند، دشمن است و می گویند نکند این ماهواره راست بگوید، بر اساس آیه قرآن انسان های با تقوا متذکرند و بصیرت دارند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: انسان با تقوا همیشه یک سر و گردن بالای موج جامعه حرکت می کند، افراد بی تقوا همین که یک موجی آمد بلافاصله سرشان را زیر آن موج می کنند، این که بگوییم جلوی دشمن را بگیریم که تهاجم نکند، این شدنی نیست، دشمن کار خودش را می کند، ما باید در مقابل هجمه های دشمنان اسلام و انقلاب، به وسیله تقوا و هوشیاری و بصیرت از غفلت دور شده و خودمان را حفظ کنیم.

جنایات صهیونیست ها در سایه پیروی از هوای نفس آن هاست

آیت الله مهدوی اظهار داشت: امام زین العابدین(ع) از تبعیت از هوای نفس به خداوند پناه می برد، ” کل خالٍ هوی” ، هر جایی که خالی باشد و چیز مفیدی در آن نباشد را هوا گویند، در قرآن داریم” افئدتهم هوی” ، یعنی دل هایشان خالی از ایمان است، یک معنای دیگر هوا به معنای سقوط یا تمایل الی الصفر و میل به حرکت به سوی پایین است که از “هاویه” به معنای جهنم استخراج شده، چون کافران در جهنم سقوط می کنند.

وی ادامه داد: باطن انسان گاهی تمایل به سقوط دارد و با اختیار خودش می خواهد کار گناه و خلاف انجام دهد و به خاطر تکبری هم که دارد، نمی خواهد جبران کند، این عمل انسان در مقابل فرمان عقل و  از روی تبعیت از هوای نفس است.

استاد اخلاق حوزه علمیه توضیح داد: اسراییل را ببینید این همه جنایت های هولناک می کند، به راحتی کودکان را در جلوی چشمان می سوزاند و هیچ اعتنایی هم ندارد، انگار بویی از انسانیت به مشام آن ها نرسیده است، ریشه تمام شرارت ها در جهان از صهیونیست هاست و اگر از بین بروند، دنیا راحت می شود، جنایات اسراییلی ها در سایه تبعیت از هوای نفس آن هاست.

آیت الله مهدوی اذعان داشت: کسانی که پیرو هوای نفس خود نیستند، وقتی حقیقت را متوجه می شوند با خدا لجبازی نمی کنند و حقیقت را آشکار می کنند، مرحوم آشیخ عبد النبی از مراجع زمان خود بود، چون در زمان طلبگی از نظر علمی از آیت الله مدیسه ای مرجع بزرگ جهان تشیع جلوتر بود، به دیگران می گفت، من اعلم از او هستم، اما با تشرفی که خدمت امام زمان(عج) داشت، بعد از کشف حقیقت، مکرر به مردم و زن و بچه خود می گفت که بروید از آیت‌الله مدیسه ای تقلید کنید.

حمایت مستدل از اصل ولایت فقیه مصداق بارز تعصب و غیرت ممدوح است

وی بیان داشت: در فراز ” و من ملکه الهمیه”، حضرت از  اخلاق تعصب بی جا داشتن به خداوند پناه می برد، پافشاری بر اعتقادات اسلامی و دلیل آوردن برای منکرین آن، مصداق تعصب به جاست، اما اصرار بر انجام کار های خلاف عقل و شریعت، مصداق تعصب بیجا و مذموم است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تذکر داد: در دفاع از دین و تعصب بر روی آن باید دلایل خود را ارائه کنیم، چرا که دفاع بدون دلیل می تواند باعث نتیجه معکوس در جامعه شود و دشمنان در صدد سوء استفاده از این تعصب ها بر خواهند آمد و ممکن است خود شخص حامی هم در اثر تهدید یا تطمیع به گفته خود کافر شود، چون پشتوانه فکری ندارد.

آیت الله مهدوی تعصب بی جا را از عوامل گرایش به تبعیت از هوای نفس دانست و گفت: تعصب مذموم  مانند این است که ما می دانیم پرستیدن بت ها شرک است، اما باز هم چون پدران ما آن ها را می پرستند، غیرت و تعصب بی جا به خرج داده و آن را تکرار کنیم، نتیجه این گونه تعصب ها افتادن در مهلکه بدتر تبعیت از هوای نفس است.

وی تصریح کرد: حمایت مستدل از اصل ولایت فقیه مصداق بارز تعصب و غیرت ممدوح است، اما باید مراقب باشیم تا تنها به خاطر علاقه ای که به ولایت فقیه و مقام معظم رهبری داریم بدون دلیل و برهان به دفاع نپردازیم تا با مطالعه و تفکر بر روی مسائل، به بهترین وجه بتوانیم اعتقادات اسلامی را در جامعه بسط دهیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: انسان در محاسبه اعمال خود عموماً تنها متوجه گناهان عمدی است و از غفلت های خود غافل است، ضرر غفلت از نظر تکلیفی کمتر از جهل است و اگر مثلاً شخصی در یادگیری وضو اهمال کرده باشد و بعدها بفهمد که وضویش اشتباه بوده باید تمام نمازها و حتی حج خود را دوباره از اول به جا بیاورد، زیرا بدون وضوی صحیح طواف حج او باطل است و اگر ادا نکند در قیامت عقوبت آن را خواهد دید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 9