ارتقای فرهنگ و کارکردهای مساجد از سیاست های فرهنگی شورای شهر مشهد است

حجت‌الاسلام فاطمی ارتقای فرهنگ و کارکردهای مساجد را از جمله سیاست‌های فرهنگی شورای شهر دانست و گفت: امروز کارکردهای مساجد به قدری تنزل پیدا کرده است که در برخی از مساجد تنها به بعد عبادت فردی پرداخته می‌شود در حالی که اسلام دینی اجتماعی است.

حجت الاسلام مجید فاطمی، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد، پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در شورای شهر برگزار شد، با بیان این فرهنگ در جامعه غریب واقع شده است، گفت: فرهنگ از موضوعاتی است که با وجود این که شعارهای زیادی در مورد آن داده می شود اما در واقعیت غریب است و گاهی از آن استفاده ابزاری می‌شود.

وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب از فرهنگ که آن را به مثابه هوا می‌داند، گفت: باید فرهنگ روح موضوعات باشد که در جامعه ظهور پیدا می کند و اگر روح فرهنگ در جامعه ای حاکم نباشد، آن جامعه از نظر فضائل اخلاقی مرده است، بنابراین باید در این حوزه توجه بیشتر و عملیات کارشناسی انجام شود.

حجت الاسلام فاطمی خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ را در عرض بقیه موضوع ها و دستگاه‌های اجرایی قرار دهیم؛ اشتباه است و در صورت حاکم شدن آن برهمه مسائل و نهادهای اجرایی؛ جامعه پرنشاط، زنده و پویا می‌شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به سیاست های کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد، گفت: برای خروج از شعاری بودن و وارد شدن به صحنه عمل، ۲۱ مورد سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی و شاخص‌های کمی و کیفی در برنامه میان مدت ۹۳ تا ۹۶ مصوب شده است و هر سال موضوعات محوری و اولویت دار را شناسایی و به مدیریت شهری ابلاغ می شود تا همه فعالیت ها منطبق با این سیاست ها اجرا شود.

سیاست های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد در سال ۹۴

وی تجلی پایتخت معنوی و شهر زیارتی را از سیاست های کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد عنوان و اظهار کرد: با توجه به این که مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام است باید به جایی برسیم که در سطح بین المللی و ملی اثر گذار باشیم.

حجت الاسلام فاطمی تقویت خانواده و سبک زندگی را از دیگر سیاست فرهنگی مطرح و خاطرنشان کرد: تمام تلاش امروز دشمن به خاطر اسلام و مبانی دینی است و بنیان خانواده و سبک زندگی را هدف قرار می دهد بنابراین ما باید خانواده محوری، تندرستی، نشاط معنوی و انقلابی را در خانواده تقویت کنیم تا جامعه بانشاطی را شاهد باشیم.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد توجه به حقوق و تکالیف شهروندی را از دیگر سیاست‌های فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: با هدف مسؤولیت پذیری اجتماعی، توسعه امر به معروف و نظارت بر عملکرد مسؤولان به این امر باید توجه داشت.

وی ارتقای فرهنگ و کارکردهای مساجد را از جمله سیاست ها عنوان و اظهار کرد: امروز کارکردهای مساجد به قدری تنزل پیدا کرده است که در برخی از مساجد تنها به بعد عبادت فردی پرداخته است در حالی که اسلام دین اجتماعی است.

حجت الاسلام فاطمی ادامه داد:  وفاق، همبستگی و مشارکت اجتماعی و اخلاق سازمانی کارکنان و مدیران از جمله دیگر سیاست های راهبردی کمیسیون فرهنگی است.

توجه به پیوست فرهنگی در پروژه های شهری

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر در خصوص حسن اجرای مصوبات کمسیون فرهنگی، گفت: اهداف راهبردی و شاخص های کمی و کیفی به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود و در پایان سال میزان انطباق فعالیت های آن ها با این سیاست ها بررسی می شود  که در صورت مغایرت برخورد خواهد شد و نیز در طول سال بر فعالیت های نهادها در خصوص حسن اجرای این مصوبات نظارت می شود.

وی با اشاره به پیوست فرهنگی پروژه های شهری، بیان داشت: شورای راهبردی پیوست فرهنگی در شهرداری ایجاد شد که پروژه های مهم را بررسی و پیوست فرهنگی آن ها را پیگیری می کند.

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به مخالفت برخی از افراد با اجرای پیوست فرهنگی در پروژه ها گفت: برخی از مدیران، متولیان و نخبگان پیوست فرهنگی را موجب فرار سرمایه گذار می دانند در حالی که اگر پیوست فرهنگی به معنای حقیقی خود اجرا شود موجب جذب سرمایه گذار می شود. اگر سرمایه گذای صرفا نگاه صرفا اقتصادی دارد و دغدغه فرهنگ ندارد، نیاز نداریم زیرا سرمایه گذاری که به فرهنگ توجه دارد زیاد داریم.

رییس کمیسیون اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر با بیان این که از دستاوردهای فرهنگی، اقتصاد حاصل می شود، گفت: این که پیوست فرهنگی به یک شعار تبدیل شده است باید اصلاح شود.

وی با اشاره به پروژه های شهری که در آن ها پیوست فرهنگی بررسی شده است، بیان کرد: قطار شهری، خط BRT و بوستان ها از جمله این پروژه های است.

حجت الاسلام فاطمی با بیان این که در زیباسازی شهر باید پیام فرهنگی و اجتماعی منتقل شود، تصریح کرد: برای جلوگیری از موازی کاری به ویژه در بهار سازمان زیباسازی پیشنهاد داده شده است و با توجه به این که در زیباسازی روح حاکم فرهنگی است باید این سازمان در کمیسیون فرهنگی مطرح شود تا زیبا سازی صرفا بزک شهری نباشد.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر به مشارکت شهرداری در ساخت پروژه های فرهنگی اشاره و بیان داشت: شهرداری باید از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود همچنین در خصوص مسکن طلاب با توجه به این که اقدام فرهنگی است با حوزه علمیه همکاری خواهیم داشت.

وی با بیان این که نمای اسلامی در مشهد رعایت نشده است، گفت: مشهد شهر بی هویتی است و باید به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به بحث فرهنگی توجه شود.

حجت الاسلام لطفی با بیان این که در دولت متولی مشهد به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ است، گفت: مشهد ۲۰۱۷ رسالت اصلی شهرداری نیست و شهرداری در حوزه مدیریت شهری که یکی از زوایای مشهد ۲۰۱۷ است، فعالیت و اقدامات خوبی انجام داده است اما هیچ اقدام جدی از طرف دولت صورت نگرفته است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 7