فرهنگ سازی و آموزش جوانان برای ورود به فضای مجازی ضروری است

حجت الاسلام فیض آبادی- استاد حوزه و دانشگاه
استاد حوزه علمیه خراسان رضوی گفت: فرهنگ سازی اصولی و آموزش درست نوجوانان و جوانان پیش از ورود به فضاهای مجازی، ضروری است.

حجت الاسلام محمدعلی فیض آبادی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه استان خراسان رضوی، در حاشیه همایش جوان و فضای مجازی که در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد، اظهار کرد: اینترنت و فضای مجازی نظیر سایر فضاها دارای مزایا و معایبی است که برای استفاده مناسب از آن می بایست حدالامکان از معایب آن دور شد و مزایای موجود را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم از فضای مجازی در داخل کشور به خوبی استفاده شود می بایست فرهنگ سازی درستی در این رابطه صورت گیرد، افزود: باید پذیرفت فضای مجازی به صورت ناخودآگاه در داخل کشور به وجود آمده و موجی را ایجاد کرده است اما اکنون می بایست این موج مدیریت شود.

حجت الاسلام فیض آبادی تصریح کرد: از مدت ها پیش تاکنون، دشمنان اسلام و نظام اسلامی که پیشگامان فضای مجازی هستند، با برنامه ریزی اصولی، از این فضا در راستای دست یابی به اهداف خود استفاده می کنند که در مقابل این اقدامات، انفعال و بی تدبیری ما نتایج شومی را در پی خواهد داشت.

عضو اتاق فکر تبلیغ  استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر قصد داریم در داخل کشور از فضاهای مجازی به خوبی استفاده کرده و از طرف دیگر نقشه های دشمنان در این فضا نیز بر اقشار مختلف جامعه ما تأثیر چندانی نگذارد، چاره ای جز فرهنگ سازی اصولی و آموزش درست نداریم.

به گفته وی آموزش و فرهنگ سازی در بین نوجوانان و جوانان برای ورود به فضای مجازی از ضرورت های موجود در کشور است چرا که اگر این اقشار شیوه های درست استفاده از فضای مجازی را نیاموزند، امکان بهره مندی آنها از مزایای فضای مجازی کم می شود.

حجت الاسلام فیض آبادی افزود: لازم است پیش از ورود نوجوانان به فضای مجازی، آنها با خوب و بد فضای سایبری آشنا شده تا هنگام استفاده از آن، به سراغ مطالب و موارد بی ارزش و بی هویتی که نتیجه ای جز اتلاف وقت ندارند، نروند.

این مؤلف و پژوهشگر حوزوی در ادامه با بیان اینکه در زمینه مقابله با دشمنان، هنر بهترین وسیله محسوب می شود، اضافه کرد: دشمنان از مدت ها پیش با درک این موضوع در قالب فعالیت ها و برنامه های هنری برای ورود به اذهان جوانان ما و غلبه فرهنگ غربی بر فرهنگ اسلامی تلاش می کنند که ما نیز برای مقابله با این روند باید از زبان و ابزار هنر بهره بیشتری گیریم.

وی اظهار کرد: هنر با استفاده از تصویر، قلم و سایر ابزارها جذابیت و محتوای جدی ایجاد کرده و به اذهان نفوذ می کند به گونه ای که خارج کردن این محتوا و جذابیت از اندیشه مخاطبان بسیار سخت و زمان بر خواهد بود.

این مشاور خانواده تصریح کرد: در زمینه فضای مجازی نیز دشمنان با استفاده از این فضا مسائلی نظیر طلاق، روابط عاطفی و حتی جنسی خارج از چهارچوب و دیگر موارد را آموزش می دهند که می بایست در این راستا هوشیاری و نظارت بیشتری از سوی خانواده ها اعمال شود.

حجت الاسلام فیض آبادی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد سؤالات دانشجویان در دانشگاه ها در رابطه با جنس مخالف بوده و بر اساس بررسی های انجام شده غالب بحران دانش آموزان دبیرستانی نیز برقراری رابطه با جنس مخالف است.

وی با اشاره به تأثیر فضای مجازی در عرصه اخلاقی و سیاسی، افزود: اکنون با استفاده از فضای مجازی، شبهات زیادی در رابطه با مسائل سیاسی در اذهان مردم ایجاد شده و هزاران نفر را درگیر خود کرده است که خارج کردن این شبهات و جایگزینی آنها با واقعیات، کاری سخت و زمان بر است.

به گفته این مدرس حوزه و دانشگاه باید مسؤولان، متولیان و کارشناسان کشور راهکاری مناسب، منطقی و درست برای استفاده صحیح از فضای مجازی در کشور بیابند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 8