عاملان کشتار حجاج از اوباش منکر غدیر هستند

آیت الله مرتضوی
آیت الله مرتضوی با اشاره به حوادث منا، عوامل این کشتار را وقیح خواند که از طائفه همان اوباش منکر غدیر هستند.

آیت الله سیدحسن مرتضوی از علمای مشهد و استاد سطح عالی حوزه در پایان درس خارج فقه خود با اشاره به روایتی از علامه مجلسی به نقل از بزنطی، گفت مسأله غدیر در آسمان ها مشهورتر از زمین است.

آیت الله مرتضوی گفت: روایتی علامه مجلسی در جلد ۳۷ از بحارالانوار صفحه ۱۶۳ نقل می کند که در جلد هشتم بحار صفحه ۸۲ هم آورده است؛ احمدبن نصر بزنطی روایت می کند که جلسه ای بود در محضر امام رضا(ع)، رجال و بزرگان مملکت همه جمع بودند که مسأله غدیر مطرح شد کسی از میان مجلس صدایش بلند شد و گفت چه کسی گفته غدیری بوده و این جریانات وجود داشته است که امام(ع) فرمود «ان یوم الغدیر فی السماء اشهر منه فی الارض» غدیر نبوده معنا ندارد غدیر در آسمان ها مشهورتر از زمین است.

استاد سطح عالی حوزه خراسان بیان داشت: مرحوم مجلسی روایت دیگری در جلد ۳۷ صفحه ۱۴۰ دارد مضمون این روایت این است که عمربن یزید وارد بر امام صادق(ع) شد ابتدا امام صادق(ع) رو کرد به عمربن یزید فرمود می دانی که در اسلام هر حقی اکثرا با دو یا چهار شاهد ثابت می شود اما من تعجب می کنم چرا حق امیر مؤمنان علی (ع) با ۱۰ هزار شاهد ثابت نشد.

وی افزود: اوضاع چه بوده است و احوال چگونه بوده که اوباش  قبول نکردند. کُمیت شاعر اشاره ای به این روایت کرده است هناد بن سری می‏گوید من اشعار کمیت را می خواندم دائم در فکر بودم چه شد چه باید کرد که خوابیدم در خواب امیر مؤمنان علی (ع) را دیدم که به من فرمود اشعار کمیت را بخوان، منم خواندم «وَ یَوْمَ الدَّوْحِ دَوْحِ غَدِیرِ خُمٍّ –  أبَانَ لَهُ الْوَلاَیَهَ لَوْاُطِیعَا – وَلَکِنَّ الرِّجَالَ تَبَایَعُوهَا –  فَلَمْ أرَمِثْلَهَا خَطَراً مَبِیعَا»  امام علی(ع) فرمود شعر من را هم به آن اضافه کن «ولم أرَ مثل ذاک الیوم یوماً – ولم أرَ مثله حقاً أُضیعا».

آیت الله مرتضوی با اشاره به کشتار حجاج در منا بیان داشت: اگر ما حوادثی از قبیل منا و غیر آن می بینیم ادامه همان حرکات اوباش است کسانی که ۱۰ هزار شاهد را قبول نکردند حالا هم می گویند اصلا این حاجی به مکه نیامده است این قدر این ها وقیح هستند.

وی افزود: اگر آن روز این مسائل پیش نمی آمد مطلب به این واضحی را انکار نمی کردند امروز مسلمین بیش از چهار هزار کشته نداشتند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 13