آیت‏الله مصباح یزدی: راه نرفته در اسلامی سازی علوم بسیار است

دیدار نخبگان قرآنی با آیت الله مصباح یزدی
آیت ‏الله مصباح یزدی در مراسم اهدای جوایز نخستین جشنواره پژوهشی علامه طباطبایی گفت: موانع بسیاری در مسیر اسلامی کردن علوم وجود داشت که بسیاری از آنها رفع شده اما همچنان راه نرفته بسیار است و برای جبران آن باید تلاشی جهادی داشته باشیم.

  آیت ‏الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) قبل از ظهر امروز در مراسم اهدای جوایز نخستین جشنواره علمی پژوهشی علامه طباطبایی ویژه علوم انسانی اسلامی، با اشاره به برکات پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از آغاز پیروزی نظام اسلامی بحث تحول در علوم اسلامی به صور مختلف از سوی امام خمینی(ره) و سایر مؤسسان انقلاب اسلامی و به ویژه رهبر معظم انقلاب پی‏گیری شده است؛ اما حقیقت این است که بعد از گذشت ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی سود چندانی در این مسأله حاصل نشده است.

 

وی در ادامه افزود: متأسفانه در این رابطه کمبود بسیاری وجود داشت که عمق آن وجود نامیمون رژیم گذشته بود که اسلام را در مسائل اصلی کشور کنار گذاشته بود، دانشگاه‏های کشور به طور کامل تحت سیطره علوم غربی بودند و از سوی دیگر حوزه علمیه نیز در کمال ضعف به سر می‏برد.

 

این فیلسوف برجسته اسلامی خاطر نشان کرد: از اوائل انقلاب اسلامی حرکاتی برای اسلامی کردن علوم دانشگاهی انجام شد که در ابتدا نیز بسیار مبهم بود اما به تدریج مفهوم آن فهمیده شد که به طور کلی باید در سه بخش این تحول صورت گیرد.

 

وی به وضعیت حوزه‏های علمیه در گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: حوزه علمیه در زمان پهلوی و تا چندین سال بعد از آن به صورتی بود که غیر از احکام فردی برنامه‏ای برای جامعه نداشت و خروجی آن نیز پیش نماز و احکام گو بود، اما بعد از پیروزی انقلاب حوزه‏ها برای اداره جامعه‏ای با جهان بینی اسلامی احساس نیاز به مدیریتی اسلامی برای جامعه بشری کرد.

 

آیت‏الله مصباح یزدی تصریح کرد: مقدماتی که برای طی کردن این مسیر پر مشکل در مسیر بود در ابتدا از سوی امام خمینی(ره) شروع به برطرف شدن نمود که به حمد‏الله بسیاری از آنها رفع شده ولی همچنان راه نرفته بسیار است و باید تلاش خود را دوچندان کنیم.

 

وی با ارئه پیشنهاد خود برای رسیدن به این هدف ابراز داشت: برای رسیدن به این هدف مقدس باید در ابتدا نقشه راهی تهیه شود و بعد از آن شروع به تحول در علوم انسانی به وسیله جهان‏بینی قرآنی و روایی توجه شود و در مرحله بعد به فکر اجرایی کردن و کاربردی کردن آن در سراسر امور جامعه و حتی جهان داشته باشیم.

 

استاد برجسته فلسفه حوزه علمیه قم وجود رهبر انقلاب را نعمتی بزرگ و عظیم از سوی خداوند برای جامعه اسلامی دانست و تأکید کرد: وجود پربرکت ایشان در ابعاد مختلفی سبب آثار برجسته‏ای برای جامعه اسلامی به ویژه ایران شده است که یکی از این نعمات  اهتمام بسیار ایشان به مسأله تحول در علوم انسانی است.

 

وی با اشاره به تحولات بسیاری که بعد از پیروزی انقلاب در کشور رخ داد اظهار داشت: ریشه همه تحولاتی که در کشور بعد از سقوط رژیم پهلوی رخ داد مبنایی فرهنگی داشت زیرا همه تحولات اعم از تحولات اقتصادی، اجتماعی، روابط بین‏الملل، سیاست و بسیاری دیگر از تحولات مبتنی بر فکری بر اساس جهان بینی اسلامی بود.

 

آیت‏الله مصباح یزدی در پایان ابراز داشت: برای رسیدن به این هدف ابتدا باید تحولی در مسائل بنیادین علوم و فلسفه‏های علوم داشته باشیم و در مراحل بعد نیز روش تحقیق و موضوع یابی و دسته بندی موضوعات را در راهبرد فعالیت‏های خود قرار دهیم.

خبرگزاری رسا






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 11