انتظار دیگری از شیخ الازهر در فاجعه «منا» داشتیم/ انتقاد از اظهارات مسئول دولتی برای تصویب مسافرت زن بدون اذن شوهر

خبرگزاری فارس: انتظار دیگری از شیخ الازهر در فاجعه «منا» داشتیم/ انتقاد از اظهارات مسئول دولتی برای تصویب مسافرت زن بدون اذن شوهر

یکی از مراجع تقلید گفت: انتظار داشتیم اگر شیخ الازهر در قضیه فاجعه «منا» هماهنگ نیست حداقل به پادشاه عربستان تبریک نگوید.

آیت‌الله جعفر سبحانی پنجشنبه شب در دیدار با رئیس کمیته امداد امام خمینی با بیان اینکه ابعاد فاجعه «منا» بسیار گسترده و موجب اندوه و تاثر مسلمانان و مومنان شده است اظهار کرد: انتظاری که داشتیم این بود که شیخ الازهر در این زمینه هماهنگی بیشتری داشته باشد و اگر هم هماهنگ نیست، حداقل به پادشاه عربستان تبریک نگوید.

وی افزود: از آن روزی که استقلال الازهر از بین رفت و زیر پوشش جریان‌هایی درآمد قضایای کنونی هم برای آن به وجود آمد؛ اظهاراتی از جنس سخنان اخیر شیخ الازهر، اعتبار این نهاد را کاهش داد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه نبود مدیریت صحیح در حج سبب بروز این فاجعه شده است گفت: مسلمانان جهان در عید قربان به دلیل مدیریت غیر صحیح در حج، دچار مصیبت و اندوه شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود فعالیت‌های کمیته امداد امام خمینی را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: این نهاد باید در درجه نخست به مردم تکیه کند و در این راستا، جلب اعتماد عمومی کاری است که باید صورت بگیرد در واقع روند کنونی باید تقویت شود تا اعتماد عمومی هم به طور کامل محقق شود.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه کمیته امداد می‌تواند واقفان و خیرین را برای انجام بهترین اعمال راهنمایی کند گفت: کسانی که به دنبال فقرزدایی هستند بزرگ‌ترین خدمت را به نظام اسلامی انجام می‌دهند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم پابرجا بودن نظام اسلامی را دارای عواملی چند دانست و تصریح کرد: رفع اختلاف طبقاتی یکی از این عوامل است.

وی با بیان اینکه همه دولت‌ها در نظام اسلامی باید پشتیبان کمیته امداد باشند عنوان کرد: البته از ابتدای انقلاب تاکنون همین روند توسط دولت‌ها طی شده است.

آیت‌الله سبحانی با تاکید بر اینکه لازم است در هنگام دریافت صدقات از مردم، اذن عام طلب شود تا بتوان بهتر و شایسته‌تر به کمک‌‌رسانی پرداخت گفت: یکی از ملزومات کار شما این است که دستورات شرعی را در همه ابعاد رعایت کنید تا به موفقیت و برکت برسید.

این مرجع تقلید با اشاره به تاثیر صدقات جاریه و تداوم برکات آن برای شخص واقف و خیّر خاطرنشان کرد: یکی از مسائل اساسی در کار کمیته این است که امور سیاسی در آن دخالت نیابد، البته هر شخص می‌تواند گرایشات و سلایق سیاسی خود را داشته باشد ولی هنگامی که در کمیته امداد فعالیت می‌کند باید فقط لباس خدمت به تن کند و بیرون از آن به کارهای سیاسی خود بپردازد.

وی در خاتمه به سخنان یکی از مسئولان دولتی مبنی بر اینکه به دنبال قانونی هستند که زنان بتوانند بدون اجازه همسرانشان به مسافرت بروند اشاره و تصریح کرد: سوال ما اینجاست که آیا ایشان فقیه است که اینگونه سخن می‌گوید؟

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه همه فقهای شیعه و سنی معتقدند زن بدون اذن شوهر نمی‌تواند به مسافرت برود افزود: این چه موضوعی است که این شخص مطرح کرده؟ این‌ها در شأن نظام جمهوری اسلامی نبوده و مقدمه مسائل دیگر هستند ضمن اینکه انتخاب چنین فردی صحیح نبوده و باید فردی را انتخاب کرد که فکر اسلامی داشته باشد.

این مرجع تقلید ادامه داد: اگر این فرد سخنان خود را تکرار کند، تریبون‌هایی در اختیار داریم که جوابگو باشیم به عبارتی در صورت تکرار در مسجد اعظم و پیش از درس خارج در این زمینه صحبت می‌کنم.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 7 =