لزوم بهره گیری از ظرفیت آستان قدس رضوی در سال ۲۰۱۷

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی بر لزوم بهره گیری از ظرفیت آستان قدس رضوی در سال ۲۰۱۷ تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید جلالحسینی د ر نشست مشترک مدیران فرهنگی آستان قدس رضوی با معاون زیارت و هماهنگی امور زائران خراسان رضوی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، عنوان کرد: وجود بارگاه منور رضوی و بهره مندی از ظرفیت های عظیم این آستان مقدس فرصت بی نظیری برای انتخاب مشهد مقدس در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی است و طبق سند راهبردی که آستان قدس رضوی آماده کرده است در این سال مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی شناخته می شود.

وی گفت: آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین نهاد موقوفاتی فرهنگی در جهان اسلام شناخته شده است که با استقرار نظام جمهوری اسلام و مدیریت توانمند تولیت عظمای آستان قدس رضوی، آیت الله واعظ طبسی می تواند در جهان اسلام الگو والهام بخش باشد.

معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، با بیان اینکه این آستان مقدس توانسته در زمینه های مختلف، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و… به دستاوردهای عظیمی دست یابد، افزود: ۱۰۰ پایگاه مهد الرضا در سراسر کشور، ۱۴ مرکز آموزشی پیش دبستانی تا دانشگاه، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با ۲۰ گروه پژوهشی و انتشار ۱۴میلیون کتاب، بزرگ ترین چاپخانه شرق کشور با ظرفیت چاپ و انتشار ۵ میلیون قرآن، ۲۹۰ هزار متر مربع فضای ورزشی، ۲۰ میلیون منبع اطلاعاتی در کتابخانه های آستان قدس رضوی و… از جمله دستاوردها و اقدامات این آستان مقدس در زمینه های مختلف است.

بررسی سند فرهنگی مشهد ۲۰۱۷

حجت الاسلام حسینی در این نشست به ظرفیت های آستان قدس رضوی در بررسی سند فرهنگی مشهد در سال ۲۰۱۷ پرداخت و عنوان کرد: در راستای فراهم سازی تمهیدات لازم در سال ۲۰۱۷ و استفاده از ظرفیت های آستان قدس رضوی برای بهره گیری از فرصت انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی و همکاری با سایر دستگاههای اجرایی متولی و موظف در برگزاری رویدادهای مربوط، دبیر خانه شورای عالی فرهنگی با موافقت قائم مقام محترم تولیت عظمی‌آستان قدس رضوی کارگروهی  تشکیل داده است.

وی افزود: دبیر شورای عالی فرهنگی، معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی، معاون اماکن متبرکه و امور زائران، سرپرست اداره کل روابط عمومی و جمعی از  مدیران فرهنگی از جمله اعضاء این کارگروه  هستند.

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی همچنین با بیان وظایف این کارگروه ها، اضافه کرد: سیاست گذاری کلان و نظارت ارزیابی، برنامه ریزی و هماهنگی و انسجام بخشی برنامه ها، بررسی و اولویت بندی برنامه های پیشنهادی و تدوین برنامه عملیاتی آستان قدس رضوی در مشهد ۲۰۱۷ و تصویب بودجه از جمله وظایف کارگروه‌ها است.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: آستان قدس رضوی در سال ۲۰۱۷ تبیین کننده الگوی عملی نظام سازی دینی و مدیریت اسلامی در پرتو استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی و مبتنی بر نیات کمال جویانه و خیر خواهانه واقفین و ناذرین و ارائه دهنده آن در شهر مقدس خواهد بود.

گسترش فرهنگ رضوی

وی همچنین به بیان اهداف این کارگروه‌ها پرداخت و عنوان کرد: شناسایی گسترش و تعمیق مکتب متعالی اهل بیت (ع) به ویژه فرهنگ رضوی، تبیین و ارائه الگوی عملی نظام مدیریت دینی در پرتو اسقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، معرفی و ارتقاء چهره بین المللی آستان قدس رضوی، بهره گیری از ظرفیت زیارت به عنوان پشتوانه دیپلماسی فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی و توسعه و ارتقای مشارکت فرهنگی آستان قدس با مراکز و نهادهای دینی، علمی، فرهنگی و نخبگان و صاحبنظران از جمله اهداف این کارگروه ها است.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی، سیاستگذاری همسو و هم افزایی برنامه عملیاتی سال ۹۵ و ۹۶ آستان قدس رضوی در راستای تحقق اهداف مشهد ۲۰۱۷، تدوین طرح های کلان فرهنگی، اجتماعی، هنری و رسانه ای در تراز بین المللی و مشارکت در پروژه های کلان فرهنگی، هنری و رسانه ای با سایر نهادها و سازمان های داخلی و خارجی را از سیاست های کلان این طرح عنوان کرد.

وی به محورهای موضوعی این کارگروه ها اشاره و عنوان کرد: قرآن سنت پیامبر(ص) و سیره معصومین(ع) با تاکید بر فرهنگ رضوی، شبکه موضوعات علمی، فرهنگی، اجتماعی و هنری، زیارت، انقلاب اسلامی، وقف و نذر، اماکن متبرکه و اقتصاد اسلامی را از محورهای اصلی موضوعات این طرح برشمرد.

ارائه الگوی وحدت جهان اسلام در پرتو معارف قرآنی

حجت الاسلام حسینی در ادامه، ارائه الگوی وحدت جهان اسلام در پرتو معارف قرآن، پیامبر اکرم(ص)، اهل بیت (ع) و خنثی سازی توطئه های جریان های تفرقه انگیز تکفیری و تبیین اندیشه های فرا مذهبی اهل بیت(ع) در راستای گفت و گوی بین مذاهب و ادیان را از راهبردهای محتوایی متناسب با محورهای موضوعی سند راهبردی فرهنگی ۲۰۱۷ دانست.

وی افزود: شناساندن اسلام ناب در پرتو قرآن و اهل بیت(ع)، ارائه الگوهای رفتاری عینی در پرتو شخصیت و ابعاد زندگی حضرت رضا(ع)، تبیین و ارائه الگوی فرهنگ وقف، نذر، خدمتگذاری و میزبانی، معرفی هنر معماری اسلامی حرم مطهر در راستای تبیین فرهنگ و هویت اسلامی، گسترش و تعمیق فرهنگ رضوی در جهان اسلام و ترویج ارزش ها و مولفه های انقلاب اسلامی را از دیگر محورهای موضوعی این طرح برشمرد.

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به راهبردهای اجرایی متناسب با محورهای موضوعی طرح  مشهد ۲۰۱۷ ابراز کرد: معرفی دستاوردهای آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ ترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام، معرفی خدمات و ظرفیت های علمی، فرهنگی و اجتماعی آستان قدس رضوی، تولید و ارائه خدمات و محصولات فرهنگی و اجتماعی در محورهای مختلف آموزش، پژوهش، هنر، رسانه و مطبوعات، هنر، ورزش، چاپ و نشر و کتاب خانه و موزه را از راهبردهای اجرایی متناسب با مورهای موضوعی این است.

وی با بیان اینکه مشهد همواره کانون توجه مسلمانان جهان بوده است، افزود: ویژگی مهم  شهر مقدس مشهد، امام رضا(ع) زیارت و زائر است و وظیفه ذاتی دستگاهها اهمیت به زائران این بارگاه منور است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 7