طلبه ای که زمان شناس نباشد نمی تواند رسالت خود را به درستی انجام دهد

 آیت الله نوری همدانی
حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اصول طلبگی، شناخت زمان را از با اهمیت ترین اصول دانست و گفت: طلاب باید انقلاب را بشناسند و به مردم هم بشناسانند و برای شناخت انقلاب باید اول شخصیت و هدف امام خمینی(ره) را شناخت.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی،  پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از طلاب و فضلای سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت این دیدارهای طلبگی خاطرنشان کرد: برای طلاب در زندگی دو مرحله وجود دارد؛ مرحله نخست تحصیل و خود سازی است و مرحله دوم تبلیغ و حضور در اجتماع به عنوان یک عالم است.

وی با بیان این که غایت طلبگی حضور در اجتماع و تبلیغ است، گفت: طلبگی بهترین شغل است و ما افتخار می‌کنیم که از میان این همه شغل خداوند ما را به این مسیر هدایت کرد و مقام معظم رهبری هم همیشه خود را طلبه می‌داند زیرا شغلی با فضیلت‌تر از طلبگی در دنیا وجود ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: در حدیث نبوی آمده است که شخصی که برای کسب علم از خانه بیرون می‌رود ۷۰هزار ملک او را بدرقه و برای او استغفار می‌کنند.

وی موفقیت در طلبگی را مشروط به رعایت اصول طلبگی دانست و اظهار داشت: اخلاص اصل نخست در طلبگی است و اگر درس خواندن ما برای خدا نباشد نه برای خودمان برکت خواهد داشت و نه در جامعه تأثیری خواهیم گذاشت و امام خمینی(ره) به خاطر اخلاص شان توانستند این گونه در عالم تأثیر بگذارند.

حضرت آیت الله نوری همدانی اصل دوم موفقیت در عرصه طلبگی را همت بلند دانست و افزود: هدف ما از درس خواندن باید رسیدن به فقاهت باشد زیرا این فقیه است که حرفش در جامعه تأثیرگذار است و باید به این نکته توجه داشته باشید که شما هیچ چیز از علمای برجسته مانند صدوق و کلینی و دیگران کم ندارید و اگر همت کنید به درجات علمی بالایی خواهید رسید.

وی اصول دیگر طلبگی را داشتن اراده و تصمیم جدی و تللاش در جهت رسیدن به هدف عنوان کرد و گفت: کسالت و تنبلی انسان را از رسیدن به هدف باز می‌دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت نظم در طلبگی خاطرنشان کرد: برای موفقیت باید تمام برنامه‌های ما منظم باشد و ساعت مشخصی را برای مطالعه، عبادت و استراحت داشته باشیم و باید به گونه ای برنامه ریزی داشته باشیم که در وقت سحر حتما بیدار باشیم زیرا مطالعه در سحر سبب نورانیت دل می‌شود و برکات زیادی دارد.

وی با بیان این که اگر اهل قلم نباشیم نمی‌توانیم در جامعه تأثیر بگذاریم، گفت: لازمه اهل قلم شدن تقویت ادبیات است که باید با جدیت ادبیات خود را قوی کنیم زیرا تمام علمای بزرگ هم از همین ادبیات شروع کرده اند و اهل قلم بوده‌اند.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشت: یکی از با اهمیت ترین مسائل در طلبگی بحث شناخت زمان است که باید بدانیم انقلاب چیست و آن را به مردم بشناسانیم و این شناخت بدون شناخت امام خمینی(ره) ممکن نیست و باید توجه داشته باشیم که ما لشکر امام زمان(عج) هستیم و دعا برای فرج را فراموش نکنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 13