علوم انسانی اسلامی نشود ممکن است مسیر انقلاب دچار انحراف شود

IMAGE634950696518281250
حضرت آیت الله مکارم شیرازی نسبت به پیامدهای بی توجهی به تحول و اصلاح علوم انسانی بر اساس مبانی دینی هشدار داد و تاکید کرد: توجه به علوم انسانی از مهم ترین کارها هست که اگر به آن توجه نشود ممکن است که مسیر انقلاب دچار انحراف شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در اختتامیه سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش های مدرسه امام کاظم (ع) برگزار شد، با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش توجه به علوم انسانی را از برنامه‌های مهم نظام دانست و گفت: کاری که این کنگره تعقیب می‌کند از اهم کارها محسوب می‌شود چون تأثیر آن در تمام شؤون جامعه ظاهر خواهد شد.
وی افزود: با این کنگره قرار نیست که جلوی نفوذ غرب گرفته شود بلکه غرب در این علوم نفوذ کرده، از این رو نخست باید این علوم را پالایش کرد و سپس با برنامه ریزی صحیح و دقیق از نفوذ مجدد افکار مادی و غربی در علوم انسانی جلوگیری کرد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که زمانی در دوران قبل از انقلاب تمام کتاب‌های درسی دانشگاه‌ها بر مبنای افکار غربی تدریس می‌شد اظهار داشت: باید برای پالایش و جلوگیری از نفوذ تفکرات غربی در آینده تلاش کرد؛ یکی از کارهای مهم در این مسیر بررسی علت بعثت انبیاء و نزول کتب آسمانی است که علوم انسانی باید بر پایه این موارد عمل کند.
وی ادامه داد: باید بررسی شود که پیامبران بویژه پیامبر اسلام برای چه اهدافی آمده‌اند، یکی از اهدافی که در قرآن برای آمدن پیامبران بیان شده مسأله حیات انسانی است. پیامبر اسلام و انبیاء آمدند تا به انسان‌ها حیات واقعی بدهند؛ در آیه ۲۴ سوره انفال خداوند می‌فرماید دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید که به شما حیات و زندگی می‌بخشد؛ قطعاً مخاطبان این آیه انسان‌های زنده بوده است.
این مرجع تقلید با بیان این که حیات طیبه و انسانی که یکی از اهداف قیام پیامبران بوده به معنای سربلندی و عزت است ابراز داشت: آزادگی و شخصیت از خمیر مایه‌های حیات انسانی است؛ علوم انسانی نیز باید حیاتی افتخار آمیز برای انسان‌ها ایجاد کند تا به این وسیله نیازمند دیگران نباشیم.
وی عنوان کرد: یکی از اهدافی که علوم انسانی اسلامی باید آن را پیگیری کند استوار کردن ارکان علوم بر حیات طیبه است؛ علوم انسانی اسلامی باید در مسیر شکستن قل و زنجیرها از دست و پای بشر و برداشتن بار سنگین ظالمان از روی دوش آنان قدم بردارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه نتیجه علوم انسانی باید آزادی انسان باشد خاطر نشان کرد: این آزادی باید به گونه‌ای باشد که انسان را به نوعی دیگر از اسارت دچار نکند؛ غربی‌ها تفکر مادی دارند و این تفکر در تمامی علوم آن‌ها دیده می‌شود که باید تفکر مادی را بیرون کشید و تفکر الهی را جایگزین آن کرد؛ علوم انسانی مطلوب باید صفات عالیه انسانی را در بشر زنده کند.
وی اضافه کرد: ما هرگز پیشنهاد نمی‌کنیم که علوم انسانی از دانشگاه‌ها حذف شود اما باید این علوم از تفکرات مادی پالایش شده و بر اساس اهداف قرآن و انبیاء استوار شود؛ باید توجه داشت که همه علوم انسانی که از غرب می‌آید باطل نیست در میان آن‌ها مطالب قابل قبول و باطل و مسلم وجود دارد، از این رو باید این علوم پالایش شود.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این که برنامه در علوم انسانی هست و کنار گذاشتن نیست بلکه باید آن را اصلاح کرد گفت: در مقدمات برنامه نباید تعلل کرد بلکه باید به سراغ متن رفت؛ اگر زیاد در مقدمات معطل شویم از ذی المقدمه می‌مانیم در حالی که نیاز مبرم به آن داریم.
وی افزود: متأسفانه برخی حالت انفعالی در برابر علوم غربی دارند و می‌گویند باید دست به دامان غرب شد که حالتی حقارت و انفعالی محسوب می‌شود؛ اینگونه سخنان باید از افکار دور شود؛ تحول علمی که اخیراً در دانشگاه‌ها پدید آمده نشان دهنده این است که می‌توان عقب ماندگی‌ها را جبران کرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تحول علمی علوم انسانی و اسلامی باید در اختیار دانشجویان و اساتید قرار گیرد گفت: با این کار همه می‌دانند که چه پیشرفت‌هایی صورت گرفته است؛ توجه به علوم انسانی از مهم ترین کارها هست که اگر به آن توجه نشود ممکن است که مسیر انقلاب دچار انحراف شود.
وی با اشاره به اقتدار ایران در مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به اندازه‌ای پیشرفت داشته که کشورهای بزرگ و قدرتمند جهان مجبور به مذاکره با ما شدند و در این مذاکرات حرف ایران به کرسی نشست که این خود نشان دهنده قدرت ایران است؛ یکی از مهمترین کارها حل مشکلات علوم انسانی است که اگر اینگونه نشود افتخارات ایران نیز به خطر می‌افتد.
وی با تأکید بر تلاش همه جانبه برای پیشرفت و پالایش علوم انسانی اسلامی ابراز داشت: باید تلاش کرد تا عقب افتادگی‌های داخل اسلام نیز برطرف شود تا به این وسیله اگر حادثه عظیمی مانند منا رخ داد برخی از مفتی‌ها اعلام نکنند که این مسأله قضا و قدر الهی بوده است.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 9