ریا بزرگ ترین خطر برای مسؤولان متدین است

آیت الله علم الهدی
امام جمعه مشهد مقدس گفت: «ریا» یعنی انسان دین خود را ملعبه دنیا کند؛ در جریان این نظام و انقلاب، خطر ریا برای متدینین از هر خطری بیشتر است؛ این نظام و انقلاب برای خدا بوده و ابزاری برای توسعه اسلام است و هرکه در آن خدمت می کند باید برای خدا خدمت کند.
  آیت الله سید احمد علم الهدی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن هفتگی خود که در محل مهدیه مشهد برگزار شد، در بیان نکات تکمیلی تفسیر سوره توحید، به تبیین ضرورت شناخت شرک در کنار شناخت توحید پرداخت و گفت: معمولا ما فکر می کنیم که احکام، عقاید، معارف و مبانی دینی ما باید شناخته شود تا موجب معرفت قرار گیرد؛ این درست است اما در مقام توحید شناسی تنها شناخت و تبیین توحید کفایت نمی کند، در کنار توحید شناسی باید شرک شناسی هم داشته باشیم.

 وی افزود: بسیاری از مشکلاتی که در انحرافات ما پیش می آید، به خاطر خدانشناسی نیست، خیلی ها هستند که خداشناسی آن ها در حد ظرف وجودی شان کامل است ولی در عین حال منحرف شده اند، آن هم انحرافی که به هیچ وجه قابل درمان و اصلاح نبوده است؛ این افراد خدا را خوب می شناسند اما شرک شناس نیستند چرا که آن چه از ناحیه شیطان به سمت ما می آید مسأله شرک به خدا است.

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: ما فکر می کنیم که مشرک نبودن فقط همین است که بت نپرستیم و برای خداوند شریک قائل نشویم، در حدیثی امام صادق فرمودند «بنی امیه تعلیم اسلام را آزاد گذاشتند اما نگذاشتند مردم شرک را یاد بگیرند برای این که اگر خودشان کاری کردند که مردم مشرک شوند، خود آن ها نفهمند«؛ اگر کسی در گوشه ای به مردم معنای شرک را می آموخت، او را می کشتند اما اگر کسی درباره فضایل پیامبر(ص) و توحید حرف می زد، کاری به او نداشتند.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: ما هرچه که در جریان این انقلاب از ریزش ها و انحراف ها سراغ داریم، ناشی از این بوده که انسان ها شرک شناس نبودند چرا که اگر این گونه بودند، خیلی از گروه گرایی ها را پیدا نکرده و گرایش های انحرافی برای آن ها حاصل نمی شد؛ برای نمونه یک جریان سیاسی می گفت «به نام خدا و خلق قهرمان ایران»، خب این با «به نام خدا و شاه و میهن» که در دورن ستمشاهی می گفتند چه فرقی داشت؟

وی یادآور شد: آیه شریفه «وَ لَم یَکُن لَه کُفوا أحَد» ثابت می کند که به هرنوعی اگر موجودی را در کنار خدا در نظر بگیریم، شرک است؛ مستکبران در حکومت و استکبارشان می خواستند مردم را طوری تربیت کنند که مردم تا مرز پرستش به آن ها وابسته شوند؛ وقتی فرعون می گوید «أنا رَبکُمُ الأعلی» یعنی شما با همه وجودتان فقط به من وابسته اید چرا که تا وابستگی در مردم ایجاد نشود، آن سلطه به وجود نمی آمد اما اگر مردم درک کنند وابستگی به غیر خدا شرک است، به استکبار وابسته نمی شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تبیین نوع وابستگی منجر به شرک، گفت: برخی وابستگی ها قهری است مانند وابستگی فرزند به والدین یا وابستگی رعیت به دولت اما این که انسان همه چیز خود را وابسته به چیزی جز خدا بداند، شرک است یعنی انسان اثرگذاری جریان یا حکومتی در زندگی خود را در حد اثرگذاری خداوند بداند.

وی با اشاره به این که ریا یکی از مصادیق شرک خفی بوده و از همه انواع شرک غیر ارادی بدتر است، تصریح کرد: «ریا» یعنی انسان دین خود را ملعبه دنیا کند؛ در جریان این نظام و انقلاب، خطر ریا برای متدینین از هر خطری بیشتر است؛ این نظام و انقلاب برای خدا بوده و ابزاری برای توسعه اسلام است و هرکه در آن خدمت می کند باید برای خدا خدمت کند اما اگر وزارت و وکالت و مقام خود را ابزاری برای رسیدن به لذات و منافع دنیوی کرد، کاری که باید برای خدا انجام دهد برای پول و قدرت خود انجام می دهد و یعنی غیر خدا را شریک خدا کرده است.

آیت الله علم الهدی به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد که می فرمایند «هر کس اهتمام به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست» و با تأکید بر این که مسؤولیت پذیری نمایندگان مجلس مبتنی بر وظیفه شرعی آن ها است، افزود: امور مسلمین امور اجتماعی و سیاسی مردم است، از همین رو مشارکت سیاسی تکلیف شرعی همه مردم بوده و مردم موظفند در سرنوشت سیاسی جامعه اسلامی شرکت کنند؛ کسی که نماینده مجلس می شود یعنی به مردم می گوید «من حاضرم این تکلیف شرعی را به وکالت از طرف شما انجام دهم.»






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 10