بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه فضای مجازی و اهمیت آن

satellite-dish-lamit-hub-50dfeبیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه فضای مجازی و اهمیت آن

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار علما و روحانیون استان همدان‏ ۱۳۸۳/۴/۱۵

شما امروز با این چالش مواجه‏اید و مسأله‏ى شما مهم‌تر و دشوار‌تر است از مسأله‏ى علامه‏ى حلى یا مسأله‏ى علامه‏ى مجلسى یا مسائل علماى بزرگى که در طول تاریخ بوده‏اند؛ با آن‌ها قابل مقایسه نیست. امروز نشر افکار باطل نه فقط به وسیله‏ى ابزارهاى ارتباط جمعىِ فراوان – مثل رادیو، تلویزیون، اینترنت و انواع و اقسام روشهاى الکترونیکى – انجام مى‏گیرد، بلکه از شیوه‏هاى هنرى هم استفاده مى‏شود. امروز در دنیا پول خرج مى‏کنند و فیلمهاى گران‏قیمت مى‏سازند، براى این‏که غیرمستقیم فکرى را وارد ذهن‌ها کنند یا فکرى را از ذهن‌ها بیرون بیاورند. یکى از مهم‌ترین نقاط آماج این کار‌ها، افکار دینى و بخصوص افکار اسلامى است. البته بعد از برپا شدن جمهورى اسلامى، بخصوص افکار شیعه هم آماج همین چیز‌ها قرار گرفته است. شما شاید شنیده باشید که در سرزمین فلسطین به وسیله‏ى صهیونیست‏‌ها یا در امریکا کنفرانس‏هاى شیعه‏شناسى تشکیل مى‏شود و کسانى روى آراء و لایه‏هاى فکرى و شکل اجتماعى شیعیان تحقیق مى‏کنند؛ این براى این است که بتوانند با شیعه مبارزه کنند. باید شیعه را بشناسند تا بتوانند با او مبارزه کنند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار وزیر علوم و رؤساى دانشگاه‏‌ها ۱۳۸۳/۱۰/۱۷

مسأله‏ى بُعد فرهنگى هم – که اشاره کردند و خیلى هم مورد توجه بنده است – بسیار مهم است. ما فرهنگ را بستر اصلى زندگى انسان مى‏دانیم؛ نه فقط بستر اصلى درس خواندن و علم آموختن. فرهنگ هر کشور، بستر اصلى حرکت عمومى آن کشور است. حرکت سیاسى و علمى‏اش هم در بستر فرهنگى است. فرهنگ، یعنى خلقیات و ذاتیات یک جامعه و بومىِ یک ملت؛ تفکراتش، ایمانش، آرمان‌هایش؛ این‌ها تشکیل دهنده‏ى مبانى فرهنگ یک کشور است؛ اینهاست که یک ملت را یا شجاع و غیور و جسور و مستقل مى‏کند، یا سرافکنده و ذلیل و فرودست و خاک‏نشین و فقیر مى‏کند. فرهنگ، عنصر خیلى مهمى است. ما نمى‏توانیم از فرهنگ و رشد فرهنگى و پرورش فرهنگى صرف‏نظر کنیم. فرهنگ هم مثل علم است؛ فرهنگ هم گیاه خودرو نیست. همه‏ى آنچه شما از نشانه‏‌ها و مظاهر فرهنگى در جامعه‏ى خودتان و در هر نقطه‏یى از دنیا مى‏بینید، بدون تردید این بذر را دستى افشانده است. البته انسان بعضى از دست‌ها را مى‏بیند، اما بعضى از دست‌ها را نمى‏بیند؛ از داخل خانه، تا درون مدرسه، تا فضاى خیابان، تا رادیو و تلویزیون، تا ماهواره، تا تبلیغات جهانى، تا اینترنت، و از این قبیل چیز‌ها. فرهنگ، هدایت و پرورش دادن مى‏خواهد. بنابراین در دانشگاه‏‌ها کارفرهنگى بسیار مهم است.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار علما و روحانیون کرمان‏ ۱۳۸۴/۲/۱۱

امروز وظایف حوزه‏هاى علمیه با گذشته تفاوت‏هاى زیادى کرده است. حوزه‏ى علمیه فقط براى اقامه‏ى جماعت نیست. منبر رفتن به صورت سنتى هم اگر محتواى عالى و پُر مغزى نداشته باشد، کافى نیست. امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده؛ این طرفِ دنیا یک نفر جوان پاى یک دستگاه کوچک مى‏نشیند و افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهاى فکرى و پیشنهادهاى عملى را از سوى هر کسى – بلکه هر ناکسى – از آن طرفِ دنیا دریافت مى‏کند. امروز اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جاى دنیا مى‏رسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصه‏ى کارزار تفکرات گوناگون است. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکرى قرار داریم. این کارزار فکرى به‏هیچ‏وجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست – از مهمات تفکر اسلامى و انبارهاى معارف الهى و اسلامى – بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.

بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان‌ دانشگاه هاى استان سمنان ۱۳۸۵/۸/۱۸

از این خطرناک‌تر، این است که سررشته‌ى همین تحولات منفى در سطح بین‌المللى، در دست کسانى باشد که آن‌ها به وسیله‌ى این تحولات مى‌خواهند اهداف خودشان را – که یا زر است یا زور – تأمین کنند و براى آن‌ها چیزى به نام هویت ملت‌ها اصلاً ارزش ندارد؛ که متأسفانه این در صد سال، صد و پنجاه سال اخیر، در دنیا اتفاق افتاده است؛ یعنى تحولات کشورهاى آسیایى و آفریقایى و امریکاى لاتین در دام طراحى باندهاى قدرت بین‌المللى افتاده است و طراح این‌ها صهیونیست و سرمایه‌داران بین‌المللى بوده‌اند. براى این‌ها آنچه مهم بوده، کسب قدرت سیاسى است که بتوانند در کشور‌ها و دولتهاى اروپایى و غیره نفوذ کنند و قدرت سیاسى را در دست بگیرند و پول کسب کنند و این کمپانی‌ها، سرمایه‌هاى عظیم، کارتل‌ها و تراست‌ها را به وجود آورند. هدف این بوده است؛ آن وقت اگر اقتضاء مى‌کرده است که اخلاق جنسى ملت‌ها را خراب کنند، راحت مى‌کردند؛ مصرف گرایى را در بین آن‌ها ترویج کنند، به‌راحتى این کار را انجام مى‌دادند؛ بى‌اعتنایى به هویتهاى ملى و مبانىِ فرهنگى را در آن‌ها ترویج کنند، این کار را مى‌کردند. این‌ها، اهداف کلان آن‌ها بوده است که تصویر مى‌کردند. آن وقت همیشه لشگرى هم از امکانات فرهنگى و رسانه‌اى و روزنامه‌هاى فراوان و مسائل گوناگون تبلیغات در مشت این‌ها بوده است، که این‌ها امروز یواش یواش دارد پخش مى‌شود و من پریروز در روزنامه – البته سه، چهار ماه قبل از این، من مقاله‌اش را دیده بودم – گزارشى از تشکیلِ «ناتوى فرهنگى» را خواندم. یعنى در مقابل پیمان ناتو که امریکایی‌ها در اروپا به عنوان مقابله‌ى با شوروى سابق یک مجموعه‌ى مقتدر نظامى به وجود آوردند؛ اما براى سرکوب هر صداى معارض با خودشان در منطقه خاور میانه و آسیا و غیره از آن استفاده مى‌کردند، حالا یک ناتوى فرهنگى هم به وجود آورده‌اند. این، بسیار چیز خطرناکى است. البته حالا هم نیست؛ سالهاست که این اتفاق افتاده است. مجموعه‌ى زنجیره‌ى به هم پیوسته‌ى رسانه‌هاى گوناگون – که حالا اینترنت هم داخلش شده است و ماهواره‌ها و تلویزیون‌ها و رادیو‌ها – در جهت مشخصى حرکت مى‌کنند تا سررشته‌ى تحولات جوامع را به عهده بگیرند؛ حالا که دیگر خیلى هم آسان و رو راست شده است.

بیانات در دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان‏ ۱۳۸۸/۲/۲۳

هر دوره‏ اى اقتضائى دارد. یک روز ما براى اینکه از هویت قرآنى اسلام دفاع کنیم، کتاب‌ها می‌نوشتیم، استدلال‌ها می‌کردیم، حرف‌ها می‌زدیم، یک عده مستمع و مرید و علاقه‏ مند هم وجود داشتند، این‌ها را از ما می‌شنیدند، کار ما انجام گرفته بود. طاغوتى هم بر سر کار بود، اجازه‏ ى بیشتر از این تحرک را نمی‌داد. بعضى ‏مان که زرنگ‏‌تر بودند، تلاشهاى گسترده‏ ترى می‌کردند؛ بعضى هم به‌‌ همان حداقل اکتفا می‌کردند. اما امروز چه؟
امروز دو خصوصیت وجود دارد که بار من و شما را سنگین می‌کند. یک خصوصیت پیشرفت شیوه‏ هاى انتقال فکر است. شما ببینید تلویزیون، رادیو، وسائل الکترونیکى، اینترنت و دیگر وسائل ارتباطاتى، امروز در دنیا در خدمت چه اهدافى قرار دارد. امروز استکبار به این اکتفا نمی‌کند که شمشیر نشان بدهد؛ شمشیر هم نشان می‌دهد، اما در کنار او به ده‏‌ها شیوه‏ى دیگر متوسل می‌شود براى اینکه آن فکر غلط، آن راه خطا، آن روش ستمگرانه و طغیانگر را بر ملت‌ها تحمیل کند. امروز طبق اطلاعات قطعى ثابت شده است که مؤسسه‏ى عظیم هالیوود و شرکتهاى بزرگ سینمائى با سیاستهاى استکبارى آمریکا همراهى و همکارى مستمر و باب میل دارند. این مؤسسه‏ى بزرگ فیلم‏سازى و سینمائى که ده‏‌ها کمپانى بزرگ فیلم‏ساز از هنرمند و از کارگردان و از بازیگر و از نمایش‏نامه‏نویس و فیلم‏نامه‏نویس و سرمایه‏گذار در آن گرد هم جمع شدند، در خدمت هدفى دارند حرکت می‌کنند.  آن هدف عبارت است از اهداف سیاست استکبارى‏اى که دولت آمریکا را هم‌‌ همان سیاست‌ها دارد می‌چرخاند. این‌ها چیز کوچکى نیست. امروز شما براى اینکه اسلام را، دین را، حقیقت را، صراط مستقیم را، هم به مردم نشان بدهید، هم مردم را در این صراط به راه بیندازید، با مشکلات بزرگى رو به رو هستید. باید با زمان، خودمان را تطبیق دهیم. شبهه‏‌ها از قبیل شبهه‏هاى صد سال و دویست سال قبل نیست. شبهه‏هائى که در ذهن جوان شما، دانشجوى شما، حتّى دانش‏آموز شما القاء می‌کنند، شبهه ‏هائى از جنس روز است. در مقابل این کى‏ می‌خواهد بایستد؟ غیر از علماى دین، غیر از مرزداران عقیده چه کسى باید در مقابل این تیرهاى مسموم و زهرآگین بایستد و قرار بگیرد؟

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی‏در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری

از زمان حیات مبارک امام هم من همیشه نگران مسائل فرهنگی بوده‏ام بنابراین لازم است نگرانی باشد اما علاج نگرانی مبارزه است مبارزه‏ی در خور و شایسته ورود در میدان فکر کردن این میدان میدانی است که بیش از همه میدانها فکر در آن اهمیت دارد مطالعه کردن کار خبره‏وار انجام دادن بموقع وارد میدان شدن دشمن را کاملاً شناختن و روشهای او را سنجیدن امروز دشمن از همه روشها استفاده می‏کند من دیروز در جمع جوانها می‏گفتم که امروز صدها سایت اصلی و هزاران سایت فرعی در اینترنت وجود دارد که هدف عمده‏شان این است که تفکرات اسلامی و بخصوص تفکرات شیعی را مورد تهاجم قرار دهند تهاجم هم تهاجم استدلالی نیست از روشهای تخریبی و از روشهای روانشناسانه و غیره استفاده می‏کنند همه اینها پاسخ دارد پاسخهایش هم مشکل نیست بایستی از این وسایل استفاده کرد باید از آنچه که در اختیار داریم حداکثر استفاده را بکنیم ما نه از صدا و سیمایمان نه از مطبوعاتمان و نه از بسیاری از منابر عظیم عمومی‏مان چنان که باید و شاید استفاده نمی‏کنیم این ضعفهای ماست این ضعفها را بایستی کم کنیم باید روزبه‏روز نقاط ضعف را کم و نقاط قوّت را زیاد کرد و این ممکن است.

 

دیدار جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکلهای دانشجوئی ۱۳۹۱/۵/۱۶

رهبر انقلاب همچنین درباره سخنان یکی از دانشجویان درباره کم تحرکی شورایعالی فضای مجازی افزودند نباید برای دیدن نتایج فعالیت این شورا تعجیل کرد چرا که اینگونه کارها نیازمند چند سال زمان است. حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دوم سخنانشان با طرح برخی از توقعات از مجموعه ها و محیطهای دانشجویی تأکید کردند دانشگاه یک جریان سیال متراکم از نیروست که اگر آزاد و هدایت شود کشور را به طور کامل هدایت خواهد کرد. ایشان توان متراکم محیطهای دانشجویی را متکی به دو عنصر نیروی فیاض جوانی و نیروی ناشی از علم و دانش جویی دانستند و افزودند دانشگاه می تواند با تکیه بر نشاط و اعتماد به نفس تشدید شده پس از انقلاب به همه توقعات پاسخ دهد. رهبر انقلاب در تشریح این توقعات آرمانگرایی را به عنوان یک توقع اساسی مورد تأکید قرار دادند و در سه بخش به تبیین آن پرداختند آرمانگرایی در سیاست در علم و در معنویت و اخلاق. ایشان افزودند آرمانگرایی در علم یعنی به دنبال قله های علمی رفتن که این هدف خوب درس خواندن را ضروری می سازد. حضرت آیت الله خامنه ای با تکیه بر این منطق خطاب به میلیونها نفر دانشجوی کشور خاطرنشان کردند امروز درس خواندن‌علم آموزی پژوهش و جدیت در کار اصلی دانشجویی یک جهاد است. ایشان در تبیین آرمانگرایی در معنویت و اخلاق نیز به لزوم پاک بودن محیطهای دانشجویی و تقید به دین و ارزشها اشاره کردند. رهبر انقلاب در این بخش با ریشه یابی و انتقاد شدید از نگاهی که دانشگاهها را محیطهایی مخالف دین می خوانَد افزودند این نگاه ارتجاعی و کاملاً غلط به آغاز شکل گیری دانشگاه در ایران در چندین دهه قبل از انقلاب و تلاشهای برخی برای تربیت یک نسل روشنفکر غربگرای خودباخته برمی گردد. حضرت آیت الله خامنه ای با رد این نگاه‌خاطرنشان کردند دانشگاه محیط دین و اخلاق و پاکیزگی و معنویت است و توقع این است که دانشگاهها به گونه ای باشد که هرکس به آن وارد می شود تقیدات دینی و اخلاقی اش بیشتر شود. رهبر انقلاب اسلامی در تبیین بایدها و نبایدهای آرمانگرایی به سخنان خود در دیدار مسئولان نظام درباره لزوم آرمانگرایی سیاسی توأم با واقع بینی اشاره کردند و در تذکری مهم افزودند آرمانگرایی نباید با پرخاشگری اشتباه شود بلکه می توان بدون این مسئله بشدت پایبند به ارزشها و اصول بود . ایشان کنترل احساسات و پرهیز از تصمیم گیری در اوج احساسات را ضروری دانستند و افزودند حضور تشکلهای دانشجویی در ۲۳ سال اخیر در مسائل مختلف اجتماعی – سیاسی فعالانه و قابل تقدیر بوده است اما در همین سالها مواردی وجود دارد که براساس احساسات پاک و مقدس دانشجویان تشکلها تصمیماتی گرفته و اقداماتی انجام داده اند که صحیح نبوده است چرا که تصمیم باید بر مطالعه موشکافانه و دقیق متکی باشد نه بر احساسات. رهبر انقلاب به عنوان مثال برای روشن شدن مرز آرمانگرایی و احساسات با اشاره به مخالفت بنیانی نظام با مجموعه های استبدادی منطقه خاطرنشان کردند با وجود مواضع کاملاً روشن نظام در این زمینه نباید با کار دیپلماسی سنتی و متعارف مخالفت شود. ایشان خاطرنشان کردند میان وظیفه آرمانگرایی مجموعه های دانشجویی و ملاحظه مصالح کشور عمل به قانون و تدبیر و درایت مدیریتی منافاتی وجود ندارد یعنی می توان هم جوان و پر احساس و آرمانگرا بود و هم جوری عمل کرد که با مسائل مدیریتی و مصالح کشور اصطکاکی نداشته باشد. حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بندی این بخش از سخنانشان خاطرنشان کردند باید به معنا و عمق آرمانگرایی توجه کرد و ضمن پرهیز از تندروی با ملاحظه واقعیات و مصالح تصمیم گرفت و اقدام کرد و همیشه به یاد داشت که آرمانگرایی یعنی پایبندی به اصول و ارزشها و آرمانها تأثیرگذاری بر جهت مخالف و تأثیر ناپذیری از آن. رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان در جمع نخبگان و فعالان دانشجویی حضور فیزیکی و فکری مجموعه های دانشجویی در مسائل مختلف کشور را لازم دانستند و افزودند حضور فکری با فعالیت فرهنگی در رسانه های دانشجویی و ارائه مواضع و نظرات امکان پذیر است ضمن اینکه اجتماعات دانشجویی متکی بر تصمیمات صحیح نیز حضور فیزیکی را ممکن می سازد. ایشان تصمیمات احساساتی در اینگونه اجتماعات را دارای پیامدهای منفی خواندند و برای پرهیز از بروز اینگونه تصمیمات و اقدامات پیشنهاد کردند لازم است مجموعه های دانشجویی یک کانون تصمیم و اقدام تشکیل دهند و در مسائل گوناگون با مشورت و پختگی و نخبگی به یک تصمیم و اقدام واحد برسند و همه دانشجویان نیز به این تصمیم پایبند باشند که در اینصورت تصمیمات و اقدامات ناشی از احساسات به پای مجموعه های دانشجویی نوشته نمی شود. حضرت آیت الله خامنه ای سخنان خود را با یک تذکر اخلاقی مهم ادامه دادند از «قول به غیر علم» بپرهیزید. ایشان خطاب به همه دانشجویان کشور افزودند از شما خواهش می کنم همانطور که به نماز و روزه اهتمام دارید به پرهیز از غیبت و تهمت و بیان مطالبی که به آن علم ندارید جداً اهتمام کنید. مراقبت از لغزشگاه خطرناکی به نام پست و مقام توصیه دیگر رهبر انقلاب به جوانان دانشجو بود. ایشان گفتند البته در دوره ای تشکلهای ارزش گرایی دانشجویی منزوی بودند اما الان اینگونه نیست و ممکن است مسئله پست و مقام برای برخی مجموعه ها و عناصر مطرح باشد شما جوانان مراقب این لغزشگاه باشید چرا که آدمهای گردن کلفت را هم زمین می زند. توجه به هدف دشمن در جنگ نرم محور دیگر سخنان امروز رهبری بود. حضرت آیت الله خامنه ای به دانشجویان گفتند از سر اعتقاد شما را افسران جنگ نرم می دانم به همین علت تأکید می کنم که به دقت هدف اصلی دشمن از جنگ نرم یعنی ایجاد تغییر در محاسبات مردم و مسئولان را مد نظر داشته باشید. ایشان دل ذهن تفکرات و اراده مردم را کانون تهاجم نرم دشمنان دانستند و خاطرنشان کردند آنها به صراحت می گویند باید کاری کنیم که ایرانیان محاسباتشان را عوض کنند یعنی به این نتیجه برسند که ادامه ایستادگی در مقابل استکبار و زورگویان جهانی به نفع آنها نیست و افسران جنگ نرم باید با درک این هدف گیری دشمن به طور صحیح با آن مقابله کنند. ایشان در ارائه مقابله صحیح با هدف اصلی دشمنان در جنگ نرم افزایش سطح معرفت را مورد تأکید فراوان قرار دادند. رهبر انقلاب به دانشجویان توصیه کردند سطح معرفت خود را مطالب سایتها‌وبلاگها و اینجور مسائل قرار ندهید بلکه سعی کنید با اتکای به قرآن نوشته های استاد مطهری و نوشته های فضلای بزرگ و فضلای جوان حوزه ها بطور روزافزون سطح معارف خود را ارتقا دهید. حضرت آیت الله خامنه ای‌نگاه پرامید را اساسی ترین مسئله خواندند و افزایش مطالعات اسلامی نگاه مستبصرانه به واقعیات کشور انتقاد منصفانه و نظارت مستمر و متعادل را جزو وظایف اساسی مجموعه های دانشجویی دانستند و تأکید کردند همه این موارد باید با مدارا و عقلانیت همراه و از افراط و تفریط بدور باشد. رهبر انقلاب خاطرنشان کردند واقعیات کشور امید را در دلها افزایش می دهد هرچه می توانید این شعاع درخشان امید را در دل خودتان و در دل مردم زنده نگه دارید و گسترش دهید. در این دیدار قبل از سخنان رهبر انقلاب ۱۲ نفر از فعالان دانشجویی آقایان و خانمها علی حسن زاده نماینده بسیج دانشجویی جواد مختاری علی آبادی – دانشجوی نخبه سال آخر دکترای شیمی مهدی امیریان – نماینده دفتر تحکیم وحدت بشری هاتف قوچانی – دانشجوی نخبه سال آخر دکترای فیزیوتراپی علی جمشیدی – نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل محمدیاسر ترابی – نماینده گروههای جهادی دانشجویی محمد پهلوان کاشی– نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان مهسا قربانی – نماینده انجمنهای علمی دانشجویی مهدی خوجیگی – جنبش عدالتخواه دانشجویی سهیل کیارش – نماینده رسانه های دانشجویی لیلا عبدالله زاده – دانشجوی نخبه دکتری اقتصادی بین المللی دانشگاه آزاد و محمدحسین عبداللهی – به نمایندگی از کانونها و هیأتهای دانشجویی دیدگاههای خود را درباره مسائل مختلف علمی – دانشگاهی – صنفی – فرهنگی – اجتماعی – سیاسی و اقتصادی بیان کردند. مهمترین نکاتی که نمایندگان تشکلها و فعالان دانشجویی در سخنان خود مطرح کردند به این شرح است انتقاد از عملکرد کُند دستگاه دیپلماسی در برخی تحولات منطقه گلایه از ضعف اخلاق اسلامی در فضای سیاسی و رسانه ای کشور لزوم برائت و عذرخواهی رسمی حامیان فتنه ۸۸ از ملت ایران انتقاد از تنگ نظری برخی مدیران میانی در باب آزادی بیان ضرورت رعایت عملی و همه جانبه قانون در تصمیمات و اقدامات مسئولان لزوم خدمت رسانی بدون «حاشیه سازی و جدل سیاسی» از جانب مسئولان گستاخی بیشتر جبهه استکبار در صورت هرگونه عقب نشینی با هر بهانه و توجیه ضرورت پرهیز عناصر و فعالان سیاسی از سیاسی بازی و فریب کاری برای ورود به عرصه انتخابات نگرانی از نهادینه شدن انتخاباتِ تبلیغات محور و نقش آفرینی کانونهای قدرت و ثروت در انتخابات ضرورت هوشیاری مسئولان در قبال فرصت طلبان تفرقه انگیز استفاده کامل از ظرفیتهای مردمی نظام و پرهیز از محدود کردن این ظرفیت به انتخابات و راهپیماییها مراقبت از بازی در پازل دشمن و در عین حال آسیب شناسی و بیان هوشمندانه نقاط ضعف گلایه از برخی الگوسازی های غیر ارزشی و ارائه تصویر غیرواقعی و ناامیدانه از کشور در رسانه ها الگوسازی درباره فرهنگ صحیح اقتصادی و اقتصاد مقاومتی در رسانه ملی و پرهیز از تبلیغ و ترویج تجمل گرایی نبود توجیه منطقی و اقتصادی برای هزینه های میلیاردی برخی رشته های ورزشی و تأثیر منفی این مسئله بر نخبگان کشور بی نتیجه بودن تحریم ها و فشارهای اقتصادی غرب نبود نقشه راه فرهنگی و عدم انسجام برخی فعالیتهای دستگاههای فرهنگی انتقاد از کمبود خلاقیت و ابتکار در ارائه پیشرفتهای نظام به افکار عمومی انتقاد از تغییرات مکرر برخی قوانین بویژه قوانین مربوط به خدمت نظام وظیفه نبود نگاه مناسب و دقیق به جنگ نرم و الزامات آن در برخی دستگاههای فرهنگی و اجرایی لزوم تدوین نقشه جامع برای بهره برداری از فرصت های فضای مجازی انتقاد از کم تحرکی شورایعالی فضای مجازی نبود نگاه جامع و برنامه ریزی های دقیق فرهنگی در دانشگاهها ضرورت برخورد عبرت آموز با سودجویان و اخلال گران در نظام اقتصادی لزوم اهتمام جدی دستگاهها و سه قوه به فرمان ۸ ماده ای رهبر انقلاب برای مقابله با فساد مالی ضرورت برخورد جدی با سودجویان اقتصادی و برنامه ریزی علمی و منسجم برای مقابله با برخی مشکلات اقتصادی برنامه ریزی برای تبدیل تحریم به فرصت توجه همزمان به پیشرفت همراه با عدالت لزوم حضور فعال و غیر انفعالی در فضای مجازی و استفاده از برخی فرصت ها بجای برخوردهای محدود کننده و سلبی ضرورت ارائه تعریف صحیح از سرمایه ایرانی و سرمایه داریِ مورد تأیید و تفاوت آن با سرمایه داری منفعت پرست بی ثباتی در سیاستهای بخش کشاورزی هشدار درباره ورود برخی سازمانها و نهادهای غیردولتی به موضوع محرومیت زدایی با الگوهای غربی ارتقای سیستم ثبت حقوق معنوی مالکیت لزوم تبیین دقیق موضوع «مردمی کردن اقتصاد» و مرز میان واگذاریهای اصل ۴۴ و حرکت نکردن به سمت سرمایه داری اقتصاد تهاجمی به عنوان مکمل اقتصاد مقاومتی و نیاز مبرم کشور به فرهنگ کار و تلاش خستگی ناپذیر اهمیت هدفمند شدن پژوهش ها در دانشگاهها بر مبنای نیازهای کشور منطقی کردن ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های تخصصی در مقاطع تحصیلات تکمیلی ضرورت اعتماد سازی میان دانشگاهها و بخش صنعت رعایت موازین قانونی و عدالت در انتخاب اعضای هیأت علمی دانشگاهها خلاء نظریه پردازی در حوزه بیداری اسلامی در دانشگاهها گرفتار شدن موضوع تحول در علوم انسانی در بروکراسی نظام آموزش عالی انتقاد از پدیده هایی همچون تحصیلات دانشگاهی پولی و دانشگاههای غیر انتفاعی ضرورت ایجاد ساختارهای لازم برای افزایش تعامل دانشجویی با دانشجویان کشورهای دیگر نگاه عمیق و ژرف و به دور از اقدامات ظاهری به موضوع دانشگاه اسلامی نبود تحرک و تحول لازم در اسلامی کردن علوم انسانی تقویت و گسترش رشته های کاربردی در دانشگاهها ارتباط بیشتر و نظام مند با نخبگان دانشجویی انتقاد از سیاست خصوصی سازی امکانات رفاهی و خوابگاههای دانشگاهها تحقق نیافتن کرسی های آزاداندیشی به معنای واقعی کلمه در دانشگاهها ضرورت سعه صدر در برخوردهای قضایی با تشکل ها و فعالیتهای دانشجویی انتقاد از حضور نیافتن سران قوا و مسئولان در جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی اهمیت ارتقای زیرساخت های مراکز علمی و پارکهای علم و فناوری برای تولید علم بومی ضرورت ایجاد بستر لازم برای استفاده از روشهای غیردارویی همچون طب سنتی .






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + 7 =