عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ خراسان : تخلق به صفات نیکو سبب عاقبت بخیری انسان می شود

رجایی خراسانی
استاد حوزه علمیه تخلق به هر یک از صفات نیکو را موجب عاقبت بخیری انسان دانست و گفت: برای نمونه، در روایت آمده است که انسان سخاوتمند به خدا، بهشت و مردم نزدیک و فرد بخیل از این ها دور است.

 خبرگزاری رسا، همایش یاوران وقف عصر امروز با حضور واقفان، متولیان و مستأجران موقوفات و خادمان بقاع متبرکه مشهد در تالار نور برگزار شد.

 حجت الاسلام والمسلمین حسین رجایی خراسانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه در این همایش گفت: انسان، متمدن و موجودی اجتماعی است که نمی تواند به تنهایی زندگی و نیازهای خود را تأمین کند.

وی با بیان این که جزء و کل این جهان محتاج یکدیگر هستند، افزود: دین اسلام که دین فطرت است به این امر توجه داشته و از همین رو بسیاری از دستورات آن به صورت جمعی است.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی خراسانی با اشاره به این روایت از پیامبر(ص) که هر که از جامعه کناره گیری کند جزو مسلمانان محسوب نمی شود، تصریح کرد: امام صادق(ع) نیز می فرمایند: «دو خصلت بالاتر از همه است؛ ایمان به خدا و خدمت به مردم».

استاد حوزه علمیه ضمن طرح نمونه هایی از تأکید اسلام و معصومین(ع) بر اهتمام به امور مسلمانان و جامعه، گفت: دلیل این همه ارزش گذاری و اصرار برای حضور افراد در اجتماع، توجه به رفع نیازهای همنوعان است.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ خراسان اظهار کرد: یک شاخه از موارد کمک به مؤمنان، انجام وقف است که در آن انسان حاصل دسترنج خود را برای رفع نیازی از نیازهای جامعه در راه خدا اختصاص می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی خراسانی با اشاره به نمونه هایی از اهتمام معصومین(ع) به امر وقف، خاطرنشان کرد: آن ها که در دنیا سخاوتمند هستند در آخرت نیز از این مَسند برخوردار خواهند بود و به اذن خداوند به برکت حسنات خود، امکان شفاعت از سایرین را دارند.

وی تخلق به هر یک از صفات نیکو را موجب عاقبت بخیری انسان دانست و افزود: به عنوان نمونه، در روایت آمده است که انسان سخاوتمند به خدا، بهشت و مردم نزدیک و فرد بخیل از این ها دور است.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر ضرورت غنیمت شمردن فرصت عمر برای انجام کارهای نیک و ماندگار، گفت: تا زمانی که اختیار مال خود را داریم بخشی از آن را برای آخرت خود ذخیره کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی خراسانی با اشاره به آیه شریفه «المالُ والبَنون زینه الحیاهِ الدّنیا…»، یادآور شد: در این آیه شریفه، کلمه «خیر» دو بار آن هم برای تعبیر «مال» تکرار شده است که نشان می دهد مال و سرمایه اگر موجبات سعادت انسان را فراهم کند، مذموم نیست.

در ابتدای این همایش، حجت الاسلام تقی زاده، نویسنده کتاب «وقف از منظر آیات و روایات»، ائمه اطهار(ع) را بزرگ ترین واقفان دانست و گفت: وقف در رفع معضل فقر بسیار مؤثر است.

وی با بیان این که یکی از عوامل بی رغبتی نسبت به وقف، نبود اطمینان از حراست امینانه نیات یا موقوفات است، افزود: اصل وقف، گامی بزرگ است اما احیا و نگهداری آن گامی بزرگ تر و بر عهده متولیان است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 9 =