اسلام فقط قم نیست/ خالی شدن شهرستان ها از حضور علما و روحانیان تهدیدی جدی است

 آیت الله مکارم در سال جدید تحصیلی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی خواستار هجرت طلاب، روحانیان و علما از قم به منظور انجام وظایف تبلیغی شد و با تاکید بر این که اسلام تنها قم نیست و خادمان اسلام نیز تنها ساکنان این شهر نیستند، حضور روحانیت در نقاط مختلف را عامل جلوگیری از بسیاری مفاسد دانست.

خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز چهارشنبه در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، بر ضرورت هجرت علما، فضلا و طلاب از قم جهت انجام رسالت تبلیغی تاکید کرد.

وی گفت: یکی از مشکلات حوزه این است که آقایان در حوزه و قم می مانند، خیلی ها تا آخر عمر در قم هستند در حالی که نه استاد هستند، نه مؤلف و نه مرجع تقلید، بلکه مادام العمر محصل هستند و معلوم نیست چه زمانی می خواهند به رسالت اصلی خود که همان تبلیغ دین و تبیین معارف اسلام و هدایت مردم است جامه عمل بپوشانند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: الان غالب شهرستان ها از حضور علما خالی شده و این مساله به هیچ وجه درست نیست و مشکلات متعددی را به دنبال دارد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: وقتی حضور روحانیت نباشد عرفان های کاذب، مذاهب ساختگی و نحله های فاسد رشد می کنند، اما وقتی یک نظارتی از سوی روحانیان باشد وضعیت شهرستان ها و مناطق متفاوت خواهد بود؛ حضور و ورود روحانیت به هر نقطه ای از مفاسد جلوگیری می کند.

وی خواستار چاره اندیشی همه در این خصوص شد و خاطرنشان کرد: ممکن است این سخن باب میل برخی نباشد، باید انسان بنشیند و فکر کند می خواهد در حوزه چکار کند، اگر کاری در حوزه قم نمی تواند انجام دهد و در شهرستان ها می تواند انجام دهد باید این کار را انجام دهد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خواستار حمایت جدی ویژه از افرادی شد که از قم هجرت می کنند و اضافه کرد: نه تنها شهریه افرادی که به طرح هجرت و تدریس و تبلیغ به شهرستان ها می روند نباید قطع شود بلکه باید مورد حمایت ویژه نیز قرار گیرند، امیدوارم این مساله مورد توجه همگان قرار گیرد؛ ما نیز به این موضوع توجه ویژه داشته و داریم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: علما مرزبانان هستند، نباید مرزهای کشور اسلامی را خالی نگه داریم، اسلام فقط قم نیست، خادمان اسلام تنها ساکنان قم نیستند، چگونه در مسائل نظامی یک عده در تهران هستند، یک عده در شهرستان ها و یک عده در مرزها هستند؛ در حوزه نیز باید همین گونه باشد و اجازه ندهیم دشمنان و معاندان و بدخواهان از خالی ماندن شهرستان ها از روحانیت سوء استفاده کنند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان خاطره ای تاکید کرد: اوائل انقلاب خدمت حضرت امام رضوان الله تعالی علیه رسیدم و گفتم «من به شمال کشور و آستارا که هم مرز با شوروی است رفتم، نه امام جمعه ای دارد و نه عالمی حضور دارد، گفتم من حاضرم شش ماه بروم بمانم؛ حضرت امام فرمودند طرح خوبی است اما ایشان گفتند تو و امثال تو قم را رها نکنید و اجازه بدهید دیگران بروند»






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 1 =