مسؤولان نسبت به وضعیت گناه در جامعه بی تفاوت نباشند

آیت الله علوی گرگانی
حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان این که مسؤولان نباید نسبت به وضعیت گناه در جامعه بی تفاوت نباشند، گفت: اگر مسؤولان دو اصل امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه در همه زمان ها زنده نگهدارند نه از دنیا و نه از آخرت ترسی نداشته باشند.

خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله علوی گرگانی استاد برجسته حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی و رییس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان قم با اشاره به آیه ۶ سوره انعام بیان داشت: هدف خداوند از ارسال پیامبران و انزال کتب دو اصل مبشر و منذر است؛ مبشر مربوط به افرادی است که وظایف خود را به خوبی انجام می دهند و منذر مربوط به افرادی است که تخلف می کنند.

وی ادامه داد: این آیه نشان می دهد دو دسته متخلف و درستکار در همه زمان ها وجود داشته اند زیرا دو اصل مبشر و منذر در همه زمان ها همراه پیامبران بوده اند؛ امر به معروف و نهی از منکر در همه زمان ها تازه است و مربوط به زمان خاصی نیست زیرا هر دو گروه در همه زمان ها وجود دارند.

حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر مانند خاکریز برای امنیت است، گفت: همان گونه که خاکریز از انسان دفاع می کند امر به معروف و نهی از منکر نیز این گونه عمل می کند بلکه امر به معروف جاذبه دارد و نهی از منکر بدی ها را دفع می کند.

وی با تأکید بر این که هر وجودی از موجودات به دو اصل مبشر و منذر نیازمند است، اظهار داشت: همان گونه که درمادیات هر دستگاهی به دو اصل جاذبه و دافعه نیازمند است جامعه معنوی نیز به این دو اصل نیاز دارد زیرا در جامعه معنوی عده ای از بیراهه می روند و گمان می کنند امر به معروف یا نهی ازمنکر به تنهایی وجود دارند.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند اگر در جامعه ای دو اصل امر به معروف و نهی از منکر به گونه اعتدال رعایت شوند جامعه سعادتمند خواهد بود؛ اگر مسؤولان بتوانند این دو اصل را در جامعه در همه زمان ها زنده نگهدارند نه از دنیا و نه از آخرت ترسی نداشته باشند.

وی با بیان این که مسؤولان باید همانند پیامبراکرم(ص) عمل کنند، گفت: زمانی که مشاهده می شود در جامعه گناه صورت می گیرد نسبت به آن بی تفاوت نباشند و دلیل اتفاقاتی مانند حادثه اخیر مشهد که یک روحانی به دلیل دفاع از دختران مورد اصابت چاقو قرار گرفته است ضعف مسؤولان است و اگر مسؤولان به وظایف خود عمل کنند دیگر نیاز نیست افراد دیگری وارد شوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 14