نقش برجسته آیت الله بروجردی در تحول حوزه علمیه قم

آیت الله نوری همدانی
حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که حضور آیت الله بروجردی باعث تحولات علمی و سیاسی قوی در جامعه شد، گفت: حضور ایشان در قم باعث تحول علمی فراوان در حوزه شد به گونه ای که هر مسأله فقهی مطرح می شد با دقت زیاد ریشه فقهی آن را در ابعاد مختلف بررسی می کردند.

برگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای ستاد نکوداشت آیت الله بروجردی بیان داشت: شخصیت مرحوم حضرت آیت الله بروجردی به اندازه ای بزرگ است که نمی شود در یک یا دو جلسه ابعاد مختلف آن را بیان کرد.

وی با بیان این که یکی از وظائف مهم حوزه علمیه احیای نام و ذکر خاطرات بزرگان دین است، گفت: از اینکه سعی کردید کتابخانه و بیت ایشان را به این صورت اداره کنید جای تقدیر دارد؛ ایشان در حدود ۵۰ سال در بروجرد و قبل از آن در نجف و اصفهان حضوری فعال در حوزه داشت.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: در گذشته اداره جامعه به وسیله مرحوم حضرت آیت الله بروجردی بود و حضور ایشان برای حوزه در آن زمان که به دعوت امام راحل صورت گرفته بود، ضروری بود و همین حضور هم باعث تحولات علمی و سیاسی قوی در جامعه شد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: حضور ایشان در قم باعث تحول علمی فراوان در حوزه شد به گونه ای که  هر مسأله فقهی مطرح می شد با دقت زیاد ریشه فقهی آن را در ابعاد مختلف بررسی می کردند و این نشان از حافظه قوی و تسلط فقهی ایشان بود.

وی ادامه داد: شخصی به مرحوم آیت الله بروجردی بیان کرد آیا نمی شود مسأله حج را به گونه ای حل کرد که اهل تسنن و تشیع به یک گونه اعمال حج را انجام دهند و علت این اختلاف چیست که ایشان به گونه کامل سند اعمال حج را بیان می کند و این نشان می دهد که وی نه تنها بر کتب تشیع تسلط داشته بلکه بر کتب عامه نیز تسلط داشته است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم تسلط به علم رجال را از خصوصیات آیت الله بروجردی دانست و گفت: آیت الله بروجردی در علم رجال بیش از ۱۴ هزار نفر را مورد نقد و بررسی قرار داده و مانند پدری که فرزند خود را می شناسد با تک تک این افراد آشنایی داشته است و همه افراد از این تسلط تعجب می کردند.

وی با بیان این که آیت الله بروجردی عنایت ویژه ای به شاگردان خود داشت، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات به دلیل تشویق شاگردان نوشته های آنها را با صدای بلند بر روی منبر می خواندند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 9 =