عزم جدی حوزه برای آموزش زبان عربی/ غایت آموزش و پژوهش در حوزه تبلیغ دین است

آیت الله حسینی بوشهری

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این‌که غایت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی حوزه تبلیغ دین است، گفت: اسلام باید با پیام نرم افزاری دین به دنیا منتقل شود؛ تبلیغ دین با زبان واسطه و مترجم کارایی خاص خود را ندارد، بلکه با ادبیات مخاطب اثر بخش است.

خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی مدیران آموزشی و استادان مکالمه عربی که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اهمیت علم و تحصیل و تدریس آن، اظهار داشت: یک پرسش و سؤالی که مطرح است، این است که چه شد حوزه با یک عزم جدی پیگیر پر شتاب آموزش زبان شود، که در جواب به این سؤال می توان گفت ما به عنوان یک  طلبه تا ندانیم رسالت حوزه چیست، درس و بحث ما بی هدف تلقی می شود درحالی که همه طلاب و فضلا و استادان باید با غایت طلبگی آشنا باشند.

وی ادامه داد: اگر کارهای آموزشی و تحقیق و پژوهش و مسائل دیگر حوزه را که جمع بندی کنیم غایت آن اعلای کلمه الله و تبلیغ دین خدا است؛ چه منبری چه مرجع تقلید و چه مدرس حوزه، هدف همه انتقال پیام دین به مخاطب است.

مرزهای تبلغ دین از ایران گذشته است

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به گذشتن مررزهای تبلیغ دین از ایران، ابراز داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی یک تحول ناخواسته ای به وجود آمد که مرزهای تبلیغی حوزه از مسجد محله و شهر و کشور بالاتر رفته است و به همین دلیل امروز رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا نامه می نویسند که باید بگوییم در واقع مخاطب اول آن حوزه علمیه است که نویسنده و مبلغ حوزوی با زبان مخاطب او را با فرهنگ دین آشنا کند.

وی افزود: این که اسلام را با چه ادبیاتی و چگونه منتقل کنیم وظیفه مراکز آموزشی است که باید فعال باشند چراکه ما معتقدیم اسلام باید با پیام نرم افزاری دین به دنیا منتقل شود؛ و همه می دانیم تبلیغ با زبان واسطه و مترجم کارایی خاص خود را ندارد و تبلیغ با ادبیات مخاطب است که اثر بخشی دارد و این خیلی بد است گاهی شخصیت بزرگ حوزه مواجه با صاحب زبان می شود اما در انتقال پیام دین دچار مشکل می شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که دروس ما عربی است ولی زبان عربی آموزش داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: پیام دین از قم به سایر کشورها می رسد و جز مبلغانی که با ادبیات و زبان مخاطب و آشنایی با فرهنگ ملل هستند کسی از عهده آن برنمی‌آید؛ بنابراین رسالت بزرگی بر دوش حوزه ها است.

اهمیت فرهنگ‌سازی آموزش زبان عربی در حوزه

وی با ابراز تأسف از این که هنوز فرهنگ زبان عربی در حوزه و در نزد بسیاری از افراد جا نیفتاده است، تصریح کرد:  بخش قابل توجهی از کار باید صرف فرهنگ سازی برای این امر بشود؛ اما نکته مهم این است که استادان حوزه و کسانی که به مکالمه عربی اعتراض دارند سخن خود را به متعلمان منتقل نکرده و آنها را بدبین نکنند و اگر اعتراضی دارند به خود ما انتقال دهند.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان ابراز کرد: حوزه علمیه حاضر است، اگر در آینده این عمل خوب شکل گرفت طلاب را به کشورهای عربی اعزام کند تا آنها ارزش کار خود را بفهمند و مهمتر از آن بتوانیم کمبود مبلغان در کشورها را حل کنیم و ان‌شاء الله حوزه ای داشته باشیم که در تخصص های مختلف و به ویژه زبان های زنده دنیا کارایی داشته باشد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 5 =