اگر ملتی شهید داد زمینه ظهور یک ولی از اولیای خدا فراهم می‎شود

درس تفسیر آیت الله جوادی آملی
حضرت آیت‎الله جوادی آملی با تأکید بر این که ما واقعا بر سر سفره شهدا نشسته‎ایم، به وظیفه طلاب در پاسداشت خون شهدا اشاره کرد و گفت: آن کسی که رابط بین ظهور ولی و تأثیر خون است، همین شما طلبه‎ها هستید.

حضرت آیت‎الله عبدالله جوادی آملی، در درس خارج تفسیر خود در تفسیر آیات سوره مبارکه دخان گفت: آیه ۱۰ تا آیه ۱۶ مورد اختلاف صاحب نظران است که این یک قضیه را بیان می‎کند یا شامل دو قضیه می‎شود، برخی می‎گویند صدر این آیات مربوط به دنیا است و ذیل آن مربوط به آخرت است، اما اگر ما آیه ۱۰ تا ۱۵ را مربوط به دنیا بدانیم و آیه ۱۶ را مربوط به آخرت بدانیم، هیچ تضادی در آن نیست.

وی افزود: عود الی العصیان تنها در دنیا واقع می‎شود، برای همین هم می‎گویند خداوندا این عذاب را از ما دور کن، اما خداوند به آنان می‎فرماید شما به گناه بازمی‎گردید،جریان کلیم حق را بیش از صد بار ذکر کرده است، همین سوره دخان جریان قوم تبع را در یک سطر بیان می‎کند اما جریان موسی کلیم(ع) را ذیل چند آیه بیان می‎کند، که دلیل آن خواهد آمد.

مفسر برجسته قرآن کریم در تفسیر آیات مربوط به حضرت موسی(ع) اظهار کرد: مردم امانت خداوند هستند، بندگان خداوند امانت خدا هستند  و مسؤولین امین خدا هستند و باید این امانت را رعایت کنند و خود حضرت موسی(ع) نیز امین الله است که باید این امانت را باید بازگرداند، چه ظلم مردم نسبت به امانت‎الله و چه ظلم نسبت به امین‎الله باشد، در هر صورت ظلم به دین و قانون خداوند است، در هر دو حال چه ستم به امین‎الله و چه ستم به امانت‎الله باشد، ظلم به خداوند است.

وی خاطرنشان کرد: کسی که در معرفت‎شناسی گرفتار حس و تجربه شد، آن‎ها سقف درکشان از حس بالاتر نمی‎آید، اگر کسی معرفت‎شناسی‎اش در حد حس و تجربه باشد، اگر دریا را هم ببیند که عده‎ای دارد بت‎پرستی می‎کند به حضرت موسی(ع) می‎گویند، برای ما خدایی قرار بده همان طور که این قوم نیز بتی دارد، این‎ها تازه خوبانشان بودند، فرعون این قوم را استخفاف کرده بود و در نتیجه او را اطاعت می‎کردند، ایران قبل از اسلام هم همین طور بود، درس خواندن مخصوص گروهی خاص بود، تقسیم کرده بودند که چه گروهی درس بخوانند، چه گروهی وارد کارهای حکومت شوند، خیلی‎ها حق درس خواندن نداشتند.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این که هر چه که هستی دارد، ادراک دارد، ابراز کرد: فیض خداوند یک مجموعه از اسما حسنی را دارا است، این مجموعه در عین وساطت ظهور می‎کند، گاهی به صورت زمین و گاهی به صورت آسمان در می‎آید و در هر جایی اثر خاص خودش را دارد، این فیض به هر جا در آمده است با ادراک بوده است، ما چیزی که ادراک نکند نداریم، هر جایی که فیض ظهور کرد ادراک هست، این که می‎گویند مسجد شکایت می‎کند یا شهادت می‎دهد، مجاز نیست، این که در آیات قرآن داریم که آسمان‎ها و زمین تسبیح خداوند را می‎گویند مجاز و شعر نیست.

وی با اشاره به این که ما واقعا در کنار سفره شهدا و برکات آنان نشسته‎ایم، ادامه داد: آنان حقی هم بر ما دارند، خدماتی که به شهدا می‎شوند از عطرافشانی گلزار آنان تا همایش‎ها و مغفرت‎ها و عاطفه‎ها انجام می‎شود و انجام خواهد شد، کاری که حوزه علمیه می‎تواند انجام دهد و می‎تواند یک پایان‎نامه شود این است که باید بدانیم اگر ملتی شهید داد این زمینه ظهور ولی از اولیا خداوند خواهد شد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: عرفا و اولیا به این اصل معتقد هستند، حالا آن ولی یا پیامبر یا فرزندان پیامبر است، شهادت در مکتب عرفان تنها این نیست که انسان به استقلال و آزادی برسد، این‎ها پیش عارف متوسط است، بلکه ظهور یک ولی از اولیا الهی است، شهدا این قدرت را دارند که یک ولی را برای ما ظاهر کنند، اگر کسی خون داد اما نه در راه دین، اثرش در وطن و آب و خاک است، اگر الان جنگ جهانی ظهور کند کشته‎ها ۷۰۰ میلیون است، ایران اسلامی غالبا در این تظاهرات آنان که سنشان کافی بود، وضو می‎گرفتند همان ذکرهای پیامبر(ص) را می‎گفتند، این شهادت‎ها یک ولایتی را هم به همراه داشتند.

وی با اشاره به وظایف طلاب در پاسداشت خون شهدا خاطرنشان کرد: آن کسی که رابط بین ظهور ولی و تأثیر خون است، همین شما طلبه‎ها هستید، شما دیدید که ایران به چه عظمتی تبدیل شد، این سطح حرف برای هیچ کدام از دانشمندان قبل از اسلام نبود، این حرف که اگر کسی شربت شهادت بنوشید، زمینه ظهور یک ولی از اولیای الهی را فراهم می‎کند، این اگر در یک پایان‎نامه عالمانه نوشته شود، جای کار دارد، این که شهدا می‎گویند شهیدان زنده‎اند آیا زنده‎اند و چه می‎کنند؟ آیا ما را دعا می‎کنند؟ استقلال و امنیت و آزادی مملکت جزو فروعات برکت شهدا است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + 3 =