تغذیه از اموری به شمار می‌رود که مورد توجه ویژه قرآن کریم است.(قسمت اول)

IMAGE634954770205468750در مقابل نوع غذایمان مسئول هستیم
قرآن کریم کتاب هدایت بشر تا قیامت است، به همین دلیل از هیچ یک از امور مهم و تاثیرگذار در زندگی انسان فروگذار نکرده‌ است. تغذیه از اموری به شمار می‌رود که مورد توجه ویژه قرآن کریم است. این کتاب شریف علاوه بر توجه به اصول کلی و اساسی تغذیه، از بعضی غذاها نام برده که دانشمندان اهمیت و ارزش غذایی و درمانی آن‌ها را یادآور شده‌اند و مقاله‌های متعددی درباه آن نوشته‌اند. حجت‌الاسلام مشیری، استاد حوزه و دانشگاه  برخی اصول تغذیه که در قرآن به آن اشاره شده‌است را برایمان شرح خواهد داد. 
در قرآن هر کجا از غذاخوردن نام برده شده در ادامه آن تاکید یا سفارشی آمده ‌است. به عنوان مثال: «بخورید و بیاشامید، اما اسراف نکنید.»، «بخورید و عمل صالح انجام دهید.»، «بخورید، اما از پیروان شیطان نباشید.» یا «بخورید و شکر کنید.» این امر نشان‌دهنده آن است که خوردن تنها برای پرکردن شکم نیست، بلکه در مقابلش مسئولیتی وجود دارد و غذا می‌تواند وسیله‌ای برای امتحان و آزمایش باشد. از سوی دیگر قرآن تاکید دارد آنچه را بخورید که دوست دارید و از آن لذت می‌برید، اما نباید خوردن تمام وقت‌مان را بگیرد.
نکته دیگری که به آن سفارش شده‌ایم خوردن خوراکی‌های حلال و پاک است. خوراکی‌های پاک آثار و برکات بسیاری دارد که سبب سعادت انسان‌هاست. به همین دلیل است که حضرت عیسی(ع) برای پیروانش روزی پاک را از خداوند طلب می‌کند. خداوند نیز در قرآن می‌فرماید: «ما برای قوم بنی‌اسرائیل روزی بهشتی فرستادیم.» از این کلام پی به تاکید بر حلال و پاک بودن خوراکی‌ها می‌بریم.
به‌عنوان مثال دین ما استفاده از گوشت را جایز می‌داند و مانند برخی ادیان شرق یا غرب آن را حرام نمی‌داند، اما توصیه می‌کند گوشت مردار، گوشت حیوانات درنده، گوشت حیواناتی که مورد تنفر عمومی هستند، گوشتی که بدون نام خدا ذبح شده و گوشت حیوانات حرام گوشت را نخورید. زیرا خوردن این نوع گوشت‌ها سبب قساوت قلب و بی‌رحمی می‌‌شود. خوردن برخی گوشت‌ها هم به دلیل آلودگی‌هایی که دارند، منع شده‌است.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 11