رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه: حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی نژاد علم و عمل همراه با معنویت را برای طلبه می پسندید

حجت الاسلام علی اصغر تقوی مسئول موسسه فقهی حضرت جواد الائمه  و عضو اتاق فکر تبلیغ

حجت الاسلام تقوی گفت: روحیه مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی نژاد روحیه ای بود که علم و عمل را با هم می پسندید، علم و معنویت را در کنار هم می پذیرفت، طلبه ای برای وی عزیز و محترم بود که هم در زمینه علمی خوب تلاش کند و هم در جهات معنوی، آن درجات عالیه یک طلبه را دارا باشد.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه و عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون ضایعه درگذشت آیت الله موسوی نژاد با قرائت «انا لله و انا الیه راجعون» و حدیث مشهور «اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء» بیان داشت: ضایعه اسفناک ارتحال عالم ربانی آیت الله موسوی نژاد برای حوزه علمیه خراسان ثلمه ای بود که جبران ناپذیر و جبران نشدنی است.

 

جبران خلأ ادبیاتی

حجت الاسلام تقوی گفت: حوزه علمیه خراسان بعد از مرحوم ادیب نیشابوری و بعد از آنی که اساتید ادبیات در شرایط سنی قرار گرفتند که کمتر می توانستند نقش سنگین خود را ایفا کنند مدرسه علمیه آیت الله موسوی نژاد خلأ ادبیاتی حوزه علمیه مشهد را پوشش داد و این بار سنگین مسؤولیت را بر دوش گرفت.

 

وی ادامه داد: انصافاً و حقا حوزه علمیه خراسان از دیرباز از آغازین روزهای ظهورش در جوامع اسلامی و شیعی خوش درخشیده است و انشاءالله به برکت وجود علی بن موسی الرضا (ع) تا زمانی که جهان اسلام در اختیار حضرت مهدی (عج) قرار گیرد خواهد درخشید.

 

رییس مرکز فقهی تبلیغی جوادالائمه گفت: برای این درخشش و برای این عظمتی که حوزه علمیه خراسان خلق کرده است و این شخصیت های علمی را به این جهان علم و اندیشه تقدیم داشته، قطعا زحمات بزرگان و شخصیت های علمی، معنوی و عرفانی تاثیرگذار بوده و خواهد بود. اگر شخصیت هایی مثل آیت الله موسوی نژاد نبودند و در ادامه روند حوزه نباشند قطعا حوزه نمی تواند به اهداف سنگین خود دست بیاید.

 

وی ادامه داد: مدرسه علمیه آیت الله موسوی نژاد توانست در این تقریبا پنجاه سال گذشته یعنی نزدیک به نیم قرن با تربیت دانش آموختگانی از مکتب امام صادق (ع) که تسلط نسبتا بالایی در علوم و فنون حوزوی داشته و دارند به ویژه در رشته ادبیات، فقه و اصول سهم بسزایی در رشد و پیشرفت حوزه علمیه خراسان داشته است.

 

حجت الاسلام تقوی افزود: از سویی دیگر عالمانی و دانش پژوهانی از این مدرسه رشد یافتند که در ضمن اندوخته های علمی، لحظه ای از اندوخته های معنوی غفلت نورزیدند.

 

علم و عمل در کنار معنویت

استاد حوزه و دانشگاه خراسان بیان داشت: روحیه مرحوم آقای موسوی نژاد روحیه ای بود که علم و عمل را با هم می پسندید، علم و معنویت را در کنار هم می پذیرفت، طلبه ای برای ایشان عزیز و محترم بود که هم در زمینه علمی خوب تلاش کند و هم در جهات معنوی، آن درجات عالیه یک طلبه را دارا باشد.

 

وی افزود: آیت الله موسوی نژاد (ره) در تمام این دوران سعی کرد که طلاب جوان را با مباحث اخلاقی، عرفانی و با روحیه معنوی بار آورد. کمتر کسی بود که درس اخلاق ایشان را و یا تفکرات اخلاقی ایشان را، یا روحیه بی ریا و بی تکلف و متواضعانه ایشان را می دید و تحت تاثیر قرار نمی گرفت.

 

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: گاها در ابتدای ورود به مدرسه طلاب به این نتیجه می رسیدند که شاید این سختگیری ها و دقت نظر در ورود و خروج و اعمال و رفتار و کردار و علم و درس طلبه کمی مشکل به نظر برسد اما بعد از این که وارد مدرسه می شدند، بخشی از عمر خود را در مدرسه سپری می کردند، سالی می گذشت و کمی با رسوم ایشان آشنا می شدند به این نتیجه می رسیدند که تنها راه موفقیت در حوزه علمیه همین تفکر و اندیشه حاج آقای موسوی نژاد است.

 

وی گفت: با همین روحیه بود که ایشان توانستند خدمتی به حوزه علمیه ارائه کنند که امروز من به جرأت ادعا می کنم بخش اعظم از ائمه جمعه از دانش آموختگان مدرسه ایشان، علم ایشان و اخلاق ایشان هستند. بخش اعظمی از قضات کشور نتیجه تلاش و زحمات ایشان هستند. خیلی از مدیران روحانی که در سراسر کشور در پست های مهم مدیریتی ایفای نقش می کنند دانش آموختگانی هستند که به نوعی از خرمن اخلاق ایشان بهره گرفتند در حوزه های علمیه اگر مدرسی قوی هست و اگر حوزه درسی هست که دانش آموختگان دارای اندیشه و تفکر نو را دارد و به روز است قطعا کسانی هستند که به نوعی در این نیم قرن گذشته از محضر درس ایشان، از مدرسه ایشان و از تفکرات و اندیشه و اخلاق و عرفان ایشان بهره گرفته باشند.

 

حجت الاسلام تقوی در پایان بیان داشت: روحشان شاد و یاد و خاطره شان انشاءالله ماندگار به امید این که شاگردان مکتب ایشان و مدرسه ایشان تلاش کنند تا این روحیه و این تفکر و این خدمات برای حوزه علمیه مشهد باقی بماند و به امید این که انشاءالله علمای بزرگ حوزه، علمای بزرگ شهر و شخصیت های علمی این حوزه را با همه قدمت و با همه عظمت و با همه شکوهی که داشته است در گذشته، انشاءالله در آینده حفظ کنند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 2 =