تولیت آستان قدس رضوی: فرهنگ زیارت نقطه قوت ما و ضعف دشمن است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: یکی از راهکارهای مصون سازی زیارت است؛ زیارت نقطه قوت ما و ضعف دشمن است و این دلدادگی و مصون سازی در حوزه زیارت باید تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، با بیان این که باید اتاق فکر جمعی از فرهیختگان و دلسوزان با هم اندیشی راه حل هایی را برای مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بیندیشند و این جمع تاثیر گذار در تبادل نظر حتما نیاز هستند، اظهار کرد: در جمع دلسوزان نظام باید بررسی ها و کارشناسی ها و پژوهش های لازم را انجام داد و قطعا نگاه و تلاش شما در ارتباط با موضوعاتی که باید در مرکز پژوهش ها و بخش های دیگری به آن ها پرداخته شود لازم است.  همچنین وضعیت دانشگاه امام صادق(ع) در حوزه مدیریت علم و دانش کافی نیست و باید بر اساس پیام مقام معظم رهبری  و رسالت فرهنگی آستان قدس رضوی در انتقال اندیشه و تفکر دغدغه داشت.
وی ادامه داد: ما بانک ایده ها را تشکیل دادیم و در مجموعه ایده ها نکات و اندیشه های قابل توجهی از سراسر کشور آمده و مسائل مهمی در حوزه های حرم، زائر، حریم حرم و مستضعفان و ساماندهی امور اقتصادی داده شده که نیازمند کار کارشناسی است و باید این  ایده ها را ارج نهاد و در کارگروه ها دنبال کرد، امروز چندین کارگروه را در حوزه فرهنگی، حرم و زائر و اقتصادی با نظر صاحب نظران فعال کردیم، توسعه در مفهوم خدمت، خادم و مخدوم را باید توسعه دهیم و  کسانی را که در دلشان شوق خدمت به حضرت رضا(ع) وجود دارد، پای کار بیاوریم.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که آستان قدس رضوی باید با توسعه قانونمند شود، تصریح کرد: طوری برنامه ریزی شود که که دندان پزشک برای خدمت به فقرا ۵۴ هفته حضور پیدا کند و نصف اوقات کاری خود را در خدمت امام رضا(ع) باشد و نسبت به کار مهندسی نیز می توان به خانه فقرا و کسانی که امکان مالی ندارند، حمایت کرد و دایره خدمت را گسترش داد و کسانی که مشتاق خدمت هستند، به همه خدمت کنند.  بسیاری در خانه حاضر نیستند استکان  را بشویند و این جا برای امام رضا(ع) پای کار می ایند و این از برکت حضور این امام است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که در ارتباط با مساله تبیین سیره رضوی به نظرم مشهد باید مرجعیت علمی پیدا کند و وجود مقدس ثامن الحجج در گفتگوی بین ادیان نقطه اصلی می تواند  باشد، خاطر نشان کرد:  باید مرکزیت گفتگوی بین ادیان حوزه علمیه خراسان باشد، خود مرم دل را داده اند و همه در خدمت شوق دارند و ما اگر هنرمان خدمت باشد، باید موانع را برطرف کنیم تا مردم خالصانه خدمت کنند، دانشجویان شاعر به زیارت حضرت رضا(ع) آمدند. عدد را چند برابر کنید و بگذارید عاشقان حضرت در کلاس انسان سازی بیایند.
وی افزود: یکی از راهکارهای مصون سازی زیارت است که امروز مورد حمله وهابیت قرار دارد. در پژوهشگاه آستان قدس رضوی نیز به مقوله زیارت باید بیش از این ها پرداخته شود و زیارت نقطه قوت ما و ضعف دشمن است و این دلدادگی و مصون سازی در حوزه زیارت باید تقویت شود.  زیارت تحول در زندگی زائر بوده و باید جلوه زیارت در نظام آشکار شود، کشور ما کشور متدینین است و مهم ترین مولفه، مردم دین مدار هستند و باید در زمینه امنیت ملی نیز بیش از این ها کار انجام شود.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که در پایتخت معنوی کشور باید بهره برداری هایی را در زمینه رشد معنوی انجام داد و گفتار غالب نشست ها را باید برآورد هایی به نفع فرهنگ و خواسته های نظام  و رهبری کرد، گفت: باید روی عنوان ها و ایده ها کار کرد و برنامه تنظیم کرد، ما حتما نیاز داریم که در ارتباط با این ظرفیت عظیم که خداوند متعال عنایت کرده به شکرگزاری خدا را کنیم. حضرت آیت الله طبسی خدمات ارزنده ای را ارائه کردند و  از خداوند متعال برای ایشان درخواست علو درجات دارم اما باید گام های بلند تری برای آستان قدس برداشت، کارهای معنوی را دنبال کرد  تا بتوانیم ان شاء الله با عنایت خداوند آنچه را که مقام معظم رهبری با اخلاص نگاشته و ابلاغ فرموده اند،  همه دنبال کنند؛ همچنین گذشت زمان ما را به اجرای کار ها مصمم تر می کند و با شناخت نسبت به نیاز ها پیش برویم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در جمع اعضای اتاق فکر تبلیغ و وعاظ  مشهد مقدس، ضمن قدردانی از همه افراد دغدغه‌دار و متدینی که در این مدت با طرح ایده‌ها و نظرات خود در راستای توسعه حرکت آستان قدس رضوی کمک کرده اند، اظهار داشت: مخاطب حکم مقام معظم رهبری در انتصاب تولیت آستان قدس رضوی، فقط بنده نیستم، بلکه همه کسانی که دل در گرو توسعه فرهنگ اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) دارند، باید به میدان بیایند و برای تحقق دستورات و مطالبات رهبری تلاش کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تلاش‌هایی که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته است، گفت: رهبر فرزانه انقلاب با معرفت و شناخت نسبت به ابعاد مختلف حرم مطهر، مجموعه آستان قدس رضوی، استان خراسان رضوی و شهرستان‌های موقوفه‌دار نکاتی را مطرح کرده اند که با جدیت و تلاش قصد عملیاتی کردن آن‌ها را داریم.

وی با تاکید بر اینکه باید کاری متفاوت با گذشته صورت پذیرد، افزود: توجه به محرومان و مستضعفان از اصلی‌ترین اولویت‌های ما خواهد بود و در سند چشم انداز آستان قدس رضوی نیز تحقق این مهم را دیده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به ظرفیت عظیم زیارت ائمه معصومین(ع) در مصون‌سازی و تحول آفرینی جامعه، گفت: مهمترین مولفه قدرت نظام اسلامی ما، مردم دین‌دار و متدین این سرزمین است که عاشق و دلداده اهل بیت(ع) و حضرت رضا(ع) هستند و دشمنان نیز با علم به این موضوع، شبهه افکنی می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷، گفت: این امر زمانی به نفع کشور و  مردم خواهد بود که گفتمان غالب در این نشست، گفتمان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب باشد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی نظیر حوزه علمیه خراسان، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی در این خطه وجود دارد که می‌تواند مشهد را به جایگاه مرجعیت علمی و مرکز گفت‌وگوی بین ادیان تبدیل کند.

 در ابتدای این جلسه حجج اسلام و المسلمین رجایی خراسانی، دهشت، مشیری، جواهری و عابدینی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود درباره موضوعات مرتبط با فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی پرداختند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + 7 =