شهید مطهری جامع‌الحکمتین بود/شهید مطهری، علم را با حکمت ماندگار کرد/آثار شهید مطهری بسیار پربرکت و ایشان اسوه ای برای اهل علم است/شهید مطهری اسوه اهل علم است/ سلامت روح و ثبات قدم شهید مطهری در آثارش نیز نمایان است

r

 تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه شهید مرتضی مطهری جامع‌الحکمتین بود، گفت‌: ایشان علاوه بر این ویژگی دارای حکمت نظری و علمی بودند.حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، صبح امروز، ۱۲ اردیبهشت‌ماه در مراسم بزرگداشت شهید مرتضی مطهری در فریمان ضمن گرامیداشت یاد این استاد ارزشمند و انقلابی عنوان کرد: نیاز است از زحمات و تلاش‌های معلمان و مربیان در حوزه‌های تعلیم و تربیت تقدیر و تشکر شود.
وی با بیان اینکه مقام معلم و کسی که بر جایگاه یاد دادن، آموختن و تربیت را در جامعه اسلامی دارد مقام انبیاء الهی ابراز کرد: یکی از شئون امامان و انبیاء الهی هدایت، تعلیم و جامعه بشری بوده‌اند.
وی با بیان اینکه جایگاه معلم، تربیت نفوذ متحده را همراه خود دارد گفت: این جایگاه در سیره امامان، علوی، فاطمی، حسنی و حسینی و به ویژه سیره امام رضا(ع) مشاهده می‌شود که بعد از وجود امام باقر (ع) و امام صادق(ع) هیچ فرصتی بهتر از دوران امامت امام رضا(ع) به دلیل شرایط حکوتی پیدا نشد که خوشبختانه ایشان نهایت استفاده و بهره را بردند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تربیت شاگردان فراوانی در مکتب امام رضا(ع) عنوان کرد: از آنچه در تاریخ آمده می‌بینیم شاگردان زیادی در مکتب حضرت ثامن‌الحجج(ع) رشد و پرورش یافتند.
وی با بیان اینکه جامعه از طریق تعالی و رشد و کمال جز با دستیابی به علم و دانش هدف خود نخواهد رسید و قطعا آنچه باعث توانمندی یک ملت می‌شود، علم و دانش است، ادامه داد: جوانان و نسل جدید باید بدانند علم و دانش در جامعه ما یکی از محورهای مهم محسوب می‌شوند زیرا با بهره‌گیری از علم و دانش می‌توان در همه بخش‌ها پیشرفت کرد.
حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: اگر پیشرفت‌ها همراه با علم به روز نباشد، باید دست نیاز به سوی دیگران دراز کنیم، اگر تمدنی در غرب نیز وجود دارد، مدیون آموختگان انبیای الهی و تمدنی است که از ناحیه مسلمانان به آن‌ها رسیده است و علم این کشورها از پرتوی دین مقدس اسلام به وجود آمده است.
وی با تاکید بر اینکه تنها فراگیری یک فرمول علمی نیاز نیست، ادامه داد: اگر فرد با استعداد باشد می‌تواند تمام فرمول‌های علمی را حفظ کند اما کسی می‌تواند همچون شهید مطهری یک فقیه عالم باشد که فقه در جان و سرشت او جای گرفته نه اینکه تنها به یاد داشتن فرمول بسنده کند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه علمی مسموم است که تنها به فراگیری فرمول‌ها بپردازد، ابراز کرد: قطعا اگر علم و دانش در جان فرد ننشیند، نمی‌تواند جایگاه فقیه را به خود اختصاص دهد زیرا فقه علم و دانش در کشور و جان او وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه شهید مطهری جامع الحکمتین بود، گفت: ایشان هم دارای حکمت نظری و هم علمی بودند؛ ایشان در عرصه مبارزات در برابر ظلم، استکبار و ستم ایستادند به همین است که ایشان را صاحب‌الحکمتین می‌توان خطاب کرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره دعای سحر شهید مطهری ابراز کرد: ایشان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و نسبت به خدای متعال دارای معرفت ویژه‌ای بودند که توانستند این اقدام یعنی ه۸مان شرح دعای سحر را انجام دهند.
وی شهید مطهری را یک الگوی فرهیخته عنوان کرد و گفت: بسیاری از بزرگان هستند که صاحب‌نظرند اما یک استاد باید علاوه بر صاحب‌نظر بودن صاحب بصر نیز باشد؛ این صاحب بصران هستند که نیاز بشر را می‌شناسند.
عضو شورای مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه شهید مطهری به خوبی می‌توانست نیاز جامعه را بشناسد و با توجه به آن دست به قلم شده و موضوع موردنظر خود را بنویسد، اظهار کرد: امروز باید با وجود وسایل ارتباط جمعی و اعتقادات گسترده‌ای که در شهر و روستا وجود دارد، به روز شد و با توجه به نیازی که در جامعه وجود دارد؛ شهید مرتضی مطهری به خوبی توانست نیاز بشر را شناخته و به روز سخن بگوید اما از مبانی اصیل محمدی دست برنداشت.
وی یادآور شد: متاسفانه برخی افراد حوزه معتقدند، مطابق زمان باید سخن بگویند اما شهید مطهری براساس آموخته‌های مکتب امام محمدباقر(ع) و امام صادق(ع) سعی کرد مبتنی بر همان نیازسنجی و سخن بگوید.
وی اظهار کرد: نباید آن طور که دیگران دوست دارند سخن بگویید زیرا امروز مشاهده می‌کنید که در سراسر جهان دشمنان انقلاب در تلاشند ملت ما از مبنای فکری، انقلابی، ارزش‌های الهی و آموخته‌های ائمه(ع) دست بردارند اما شهید مطهری با نیازسنجی از مسائل روز و با تضعیف نوع تفکرهای گوناگون توانست دشمن را شناخت و در برابر آن جبهه بگیرد.
حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: اگر بخواهید در جبهه جنگ با دشمن موفق بوده و عملیات موفقی داشته باشید باید دشمن را رصد کرده و به خوبی آن را بشناسید.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه فعالیت در جبهه فرهنگی کار بسیار سختی است، گفت: باید در جنگ نرم دشمن از نفوذ وی جلوگیری کنیم؛ این وظیفه مرزبانان فکری جامعه ما در حوزه و دانشگاه است تا به خوبی نحوه دشمنان را رصد کنند.
وی با اشاره به کتاب‌های شهید مطهری عنوان کرد: این شهید بزرگوار هم دشمن‌شناس خوبی بود و هم توانست با شناخت مناسب دست به قلم شود.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه معلمان در عرصه فرهنگ و هنر نقش بسیار اثرگذاری دارند، با اشاره به جایگاه تربیت گفت: تربیت عبارت است از احیای تمایلات عالی نفسانی انسانی که این غایت شرعیت در نگاه ما وجود دارد.
وی در پایان تاکید کرد: از خدای متعال می‌خواهیم جامعه ما را با علم و دانش هرچه بیشتر و به روز تر موفق گرداند و ما مردان و زنانی را در پرتوی این جایگاه در عرصه تعلیم و تربیت در سطح جامعه معرفی کنیم.

نماینده ولی فقیه در کشور سوریه با تاکید بر اینکه مطهری علم را با حکمت ماندگار کرد، گفت: این شهید والاقمام اصل معنویت،‌ اخلاص و توجه به خدا را در زندگی خود همواره مدنظر قرار می‌داد زیرا او آنچه می‌نوشت و آنچه می‌گفت خود نیز عمل می‌کرد.
حجت‌الاسلام سیدابوالفضل طباطبایی‌اشکذری، امام جمعه فریمان و نماینده ولی فقیه در کشور سوریه صبح امروز، ۱۲ اردیبهشت‌ماه در مراسم بزرگداشت شهید مرتضی مطهری که در شهرستان فریمان برگزار شد، گفت: در تاریخ بشر برخی از افراد از یک ماندگاری بالایی برخوردارند، این افراد دارای بقا و حفظ شخصیت هستند.
وی ادامه داد: در کنار سایر شخصیت‌هایی که با گذشت اندکی زمان از رحلت و یا شهادتشان نامی از آن‌ها بر سر زبان‌ها نمی‌ماند اما شهید مطهری از جمله شخصیت‌های جذابی بود که هرچه از شهادتش می‌گذرد، بر ماندگاری و تجلی افکار و اندیشه‌هایش در میان بیت‌های گوناگون جامعه افزوده می‌شود.
حجت‌الاسلام طباطبایی‌اشکذری با بیان اینکه یاد شهید مطهری زنده است و به فراموشی سپرده نشده است، گفت: اگر در ویژگی‌های افرادی همچون شهید مطهری  بنگریم، ویژگی‌های مشترکی در میان آن‌ها یافت می‌شود که عامل ماندگاری آن‌ها شده است.
نماینده ولی فقیه در کشور سوریه با تاکید بر اینکه علم، تخصص، برخورد و آشنایی با علوم مختلف از پایه‌های مهم دانش محسوب می‌شود، افزود: خیلی از افراد دارای این پایه‌های دانش و آثار علمی بسیار خوبی بوده‌اند اما امروز از ماندگاری و بقای شخصیت آن‌ها اثری باقی نمانده است.
وی تصریح کرد: افراد متخصص و کارشناسان فراوانی در طول تاریخ بودند اما تنها نام آن‌ها را می‌توان در آثار تاریخ پیدا کرد اما شخصیت شهید مطهری از شهادت ایشان نیز می‌گذرد او زنده‌تر و پیداتر می‌شود.
حجت‌الاسلام طباطبایی اشکذری یادآور شد: این سؤال به ذهن انسان وارد می‌شود و بر زبان آن جاری می‌شود که سر شخصیت، افکار واندیشه‌های استادمطهری چیست، آیا تنها به خاطر نوشته‌ها، سخنرانی‌های جذاب و یا تنها شخصیت انقلابی او سبب ماندگار شدنش است؟ اما هیچ کدام از این عوامل به تنهایی پاسخگوی این پرسش حقیقی نیستند.
نماینده ولی فقیه در کشور سوریه با بیان اینکه دو عنصر اصلی در شخصیت استاد مطهری می‌تواند عامل ماندگاری شخصیت او باشد، ادامه داد: علوم آموخته وی حکمت‌آمیز بود، شهید مطهری جزو عاملان انباری نبود که تنها علوم را در ذهن خود جمع کنند بلکه ایشان یک عالم تحلیل‌گر همراه با علم مفید محسوب می‌شد.
حجت‌الاسلام طباطبایی‌اشکذری با بیان اینکه حکمت، گمشده مؤمنان است، گفت: شهید مطهری ماندگار است زیرا نوشته‌ها و تراوشات موج قلم، زبان گویای او را در اختیار افراد قرار می‌دهد.
وی یادآور شد: قرآن کریم در وظایف انبیاء الهی به آن‌ها می‌فرمایند: هم کتاب را تعلیم دهید هم حکمت را همچنین مفسران در تعبیر حکمت فرموده‌اند: حکمت اصطلاح صفت‌های غلط مردمی در عرصه‌های گوناگون است.
نماینده ولی‌فقیه در کشور سوریه با تأکید بر اینکه مطهری علم را با حکمت ماندگار کرد، گفت: اسلام و انقلاب اسلامی در راستای اصلاح امور نادرست جامعه تلاش می‌کند، شهید مطهری نیز اصل معنویت،‌ اخلاص و توجه به خدا را در زندگی خود مدنظر قرار داده بود، او آنچه می‌نوشت و آنچه می‌گفت خود نیز عمل می‌کرد.
حجت‌الاسلام طباطبایی‌اشکذری ابراز کرد: شهید استاد مرتضی مطهری تنها اهل استعداد و دانش نبود بلکه اصل طهارت، عبادت و بندگی جامع را می‌توان در راز و نیازهای همیشگی ایشان با خدا دریافت کرد.
وی با بیان اینکه اخلاص و معنویت اکسیر نابی است که اگر در هر وجوهی برسد او را ماندگار می‌کند، گفت: شهید مطهری در دفتر ۸۹ از یادداشت‌های می‌نویسد یکی از علل عدم موفقیت در تزکیه نفس این است که تعلیم در میان ما به صورت تدریس و تعلیم وجود ندارد.
نماینده ولی فقیه در کشور سوریه با بیان اینکه قطعا زمانی که حکمت از قلب به زبان جاری شود، ماندگار خواهد شد، تاکید کرد: تمام نوشته‌های استاد مطهری پاسخ به پرسش‌های مردم است.
وی در پایان تاکید کرد: مردم فریمان مردمی بسیار متدین انقلابی کم توقع و با پوشش بالایی هستند که ارادتشان را در طول سال‌های پس از شهادت شهید مطهری هر ساله اظهار کردند، امروز ۱۱ سال و ۲ ماه و ۲۰ روز است که بیش از ۸۵۳ خطبه نماز جمعه برای مردم فریمان قرائت کردم، امید است در مسئولیت جدید دعای خیر مردم فریمان همراه من باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی : آیت الله شهید مطهری آثار بسیار پربرکتی از خود به یادگار گذاشته و توانستند برای اهل علم اسوه باشند؛ چراکه هر زمان جامعه احتیاج به روشنگری داشت، این شخصیت ورود کرده و از مباحث اسلامی و دینی دفاع می کرد و در مقابل نفوذ دشمن می ایستاد.

معظم له صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم ضمن تسلیت سالروز شهادت استاد شهید مطهری(ره) و تبریک روز معلم، اظهار داشتند: خداوند متعال آیت الله شهید مطهری را رحمت کند؛ ما علاوه بر رفاقتی که با ایشان داشتیم، در زندان شاه نیز ۴۵ روز با ایشان هم بند بوده و کمالات زیادی را در این شهید مشاهده کردیم.

ایشان ابراز داشتند: ایشان دارای سلامت نفس، سلامت روح، تهجد و نماز شب بوده و در مباحث علمی بدون اضطراب و تزلزل وارد می شدند.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: ۵۳ نفر دیگر نیز در ایام ۱۵ خرداد که با آیت الله مطهری در زندان بودیم،  برخی دچار تزلزل شده بودند؛ اما آقایان مطهری، فلسفی و هاشمی نژاد بسیار محکم بوده و تزلزل در آنان راه نداشت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با بیان این مطلب که سلامت روح آیت الله مطهری از کتاب های ایشان نمایان است، تصریح کردند: ایشان آثار بسیار پربرکتی از خود به یادگار گذاشته و توانستند برای اهل علم اسوه باشند؛ چراکه هر زمان جامعه احتیاج به روشنگری داشت، این شخصیت ورود کرده و از مباحث اسلامی و دینی دفاع و در مقابل نفوذ دشمن می ایستاد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی استاد شهید مرتضی مطهری را دارای ثبات قدم و سلامت نفس و روح دانست و از آن شهید والا مقام به عنوان اسوه اهل علم یاد کرد.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز یکشنبه دوازدهم بهمن ماه، در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روز معلم، یاد و خاطره شهید آیت الله مرتضی مطهری را گرامی داشت.

وی مرحوم شهید مطهری را الگویی برای اهل علم، دارای سلامت نفس و ثبات قدم در مسیر حق و اسلام دانست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی سلامت روح شهید مطهری را در کتب ایشان مشخص و متبلور دانست و تصریح کرد: شهید مطهری آثار متعدد و بسیار خوبی از خود به یادگار گذاشت و توانست اسوه ای برای اهل علم باشد.

وی یادآورشد: علما و اهل علم به گونه ای بودند که هر زمان احتیاج جامعه را به مساله ای دیدند ورود کردند و مقابل نفوذ دشمن ایستادند و به بهترین شکل ممکن نقش خود را ایفا کردند و هیچ گونه تزلزلی در آنان راه نداشت و شهید مطهری نیز در زمره این شخصیت ها قرار داشت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به روایاتی از علما به عنوان مرزداران و مرزبانان دین یاد و تصریح کرد: هر زمان از مرز دشمن بخواهد ورود کند علما باید هوشیار باشند و به دفاع برخیزند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 3 = 5