عشق واقعی به قرآن با تدبر حاصل می شود/حق قرآن هنوز در حوزه های علمیه ادا نشده است

آیت الله مکارم شیرازی در سیزدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم در دارالقرآن علامه طباطبایی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی، تدبر به قرآن را برای حوزویان و مردم لازم دانستند و آن را موجب علاقه مند شدن واقعی مردم به قرآن کریم بیان کردند.

خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی چهارشنبه شب در سزدهمین مجمع عمومی  اساتید تفسیر حوزه که در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم برگزار شدگفتند: مباحث مختلفی پیرامون تفسیر آیات مرتبط با رمضان و قرآن انجام شده است.

ایشان افزودند: این مباحث بسیار گسترده است، ولی آنچه مهم است پیام های قرآنی در این زمینه است؛ هدف اصلی قرآن در خصوص بیان مباحث مرتبط با روزه و ماه رمضان این است که مردم متوجه شوند که عمل به قرآن شرط ارتقای انسان با روزه است.

این مرجع تقلید بیان کردند: خوشبختانه جزء خوانی قرآن در کشور رواج بسیاری پیدا کرده است، ولی قرائت قرآن در رمضان کافی نیست، بلکه باید به سویی پیش برویم که هر روز آیاتی را مطالعه و درک و تدبر کنند.

ایشان گفتند: در گذشته اهل سنت به ما طعنه می زدند که شیعیان با قرآن ارتباطی ندارند، ولی امروزه چنین ادعایی ندارند، زیرا ما در این زمینه ها از آنها پیشی گرفتیم، ولی این مطلب نیز نباید برای ما کافی باشد، زیرا باید سعی کنیم که با فهم عمیق قرآن را مطالعه کنیم.

این مرجع تقلیدبیان کردند: تلاوت، تدبر، عمل و نشر، از ملزومات انس با قرآن است و طلاب و حوزویان، باید این مسایل را به خوبی برای مردم بیان کنند؛ طلاب باید از ماه رمضان برای تدبر در قرآن و توسعه معارف قرآنی در جامعه استفاده کنند.

ایشان افزودند: در خصوص توحید و معاد آیات بسیاری در قرآن بیان شده است و اگر تنها تعدادی از این آیات توحید و معاد، زنده شود چهره جامعه را تغییر می دهد.

این مرجع تقلید بیان کردند: قرآن کریم مبانی بسیار گرانقدری در این زمینه بیان کرده اند که کاربردهای مخلوقات خود ار جمله باد و خاک و آب و خورشید را به شکلی بیان کرده است که امروز علوم تجربی هر روز به کاربردهای آن پی می برد که متاسفانه هنوز به این همه عظمت پی نبرده ایم.

ایشان گفتند: اگر مردم به فهم قرآن برسند از قرآن لذت می برند و عاشق قرآن می شوند و رابطه آنها با قرآن کریم بهبود می یابد؛ خوشبختانه امروزه در کشور جریانی ایجاد شده است که پس از نمازها یک صفحه قرآن با ترجمه قرائت می شود که بسیار امیدوارکننده است.

ایشان تصریح کردند: حق قرآن هنوز در حوزه های علمیه ادا نشده است، ولی این مسیر در حال توسعه است که باید با همین روحیه مطلوب و کار بیشتر به جلو ببریم و موجبات رضایت اولیای دین و صاحب قرآن را فراهم کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 14