استاد حوزه علمیه: قالب‌های مختلفی برای بیان تبلیغی آیات قرآن وجود دارد

حجت‌الاسلام مشیری گفت: در قالب تشبیه می‌توان نکات اخلاقی و اجتماعی و سیاسی مختلف برگرفته از قرآن را بیان کرد، مانند تشبیه مرد و زن به لباس یکدیگر که در آیات قرآن ذکر شده است و نکات فراوانی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ مشیری، استاد حوزه علمیه مشهد ظهر امروز در گردهمایی بزرگ مبلغان غیر ایرانی به سخنرانی درباره قالب‌های بیان تبلیغی قرآن کریم پرداخت و گفت: ۲۴ قالب برای بیان و تفسیر قرآن کریم در سخنرانی‌ها وجود دارد که تنها در این جلسه به چند قالب محدود اشاره می‌کنیم.

وی در ادامه به تبیین قالب اول اشاره کرد و افزود: روش بیان قصه در تفسیر قرآن کریم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا خداوند قرآن را احسن القصص معرفی می‌کند و قصه‌های قرآنی مطلب اضافه‌ای ندارند. اگر به سریال حضرت یوسف(ع) توجه کرده‌ باشید متوجه شده‌اید که در چندین قسمت به شرح و توضیح وقایع زندگی این حضرت پرداخته است اما در قرآن کریم فقط به نکات آموزنده و اخلاقی می‌پردازد و حشو و زوایدی در آن راه ندارد. داستان حضرت یونس(ع) نیز به همین شکل است و تنها یک آیه ذکر شده است. همچنین قصه‌های قرآنی باید به تناسب مخاطب تغییر کنند، مثلاً قصه دختران حضرت شعیب(ع) بیشتر برای دخترها بیان شود تا از آن درس عفاف و پاک‌دامنی بگیرند.

استاد حوزه علمیه مشهد در بیان قالب دوم؛ یعنی تمثیل تصریح کرد: تمثیل نیز در بیان و تفسیر آیات قرآن نقش مهمی دارد. منظور از تمثیل همان تشبیه است، یعنی امری را به امر دیگر شباهت رساندن که در این تشبیه می‌توان نکات اخلاقی و اجتماعی و سیاسی مختلفی را بیان کرد. مانند تشبیه مرد و زن به لباس یکدیگر که در آیات قرآن ذکر شده است. حال این لباس بودن چه فایده‌ای دارد؟ همان‌طور که لباس، عیب فرد را می‌پوشاند، زن و مرد نیز باید عیب یکدیگر را بپوشانند. همچنین تمثیل‌های فراوان دیگری که در قرآن کریم ذکر شده است.

وی به سراغ قالب سوم رفت و ابراز داشت: دعاهای قرآن کریم بسیار آموزنده و مملو از معارف است. در سیره ائمه(ع) نیز مشاهده می‌کنیم برای دعا کردن از آیات قرآن استفاده می‌کردند و دعاها مملو از آیات قرآن است. دراین‌باره می‌توان به دعای حضرت یونس(ع) هنگامی که در شکم ماهی بود اشاره کرد.

حجت‌الاسلام‌ مشیری به قالب بعدی پرداخت و گفت: تفسیر موضوعی قرآن نیز یکی از راه‌های ارائه و جذب بیشتر مخاطب است. ما موضوعی را در اجتماع مشاهده می‌کنیم. بعد از آن به سراغ آیه قرآن می‌رویم و نمونه‌ای برای آن می‌یابیم و دقت می‌کنیم خداوند درباره آن موضوع چه فرموده است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 11