آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان شد/ هیئت رئیسه انتخاب شدند

 آیت‌الله احمد جنتی با کسب ۵۱ رأی، از مجموع ۸۶ رأی ماخوذه، رئیس پنجمین دوره مجلس خبرگان شد.

آیت الله احمد جنتی

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت‌ الله احمد جنتی، از مجموع ۸۶ رأی مأخوذه، با کسب ۵۱ رأی رئیس پنجمین دوره مجلس خبرگان شد.

آیت الله امینی و آیت الله هاشمی شاهرودی دیگر نامزد های ریاست این دوره مجلس خبرگان بودند.

در رأی گیری انتخاب نواب رئیس نیز آیت‌الله موحدی کرمانی با ۶۵ رأی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی با ۶۳ رأی به عنوان نواب اول و دوم رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند.

همچنین براساس رأی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، آیت الله سید احمد خاتمی و آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی به عنوان منشی های اول و دوم هیئت رئیسه، برای مدت دو سال انتخاب شدند.

در رأی گیری انتخاب کارپردازان هیئت رئیسه نیز آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری به عنوان کارپرداز فرهنگی و حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی هم به عنوان کارپردازان مالی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند.

رئیس مجلس خبرگان پنجم از تولد تاکنون
حوزه/ آیت‌ الله احمد جنّتی‌ سوم‌ اسفند ۱۳۰۵ هجری‌ شمسی‌ در روستای‌ لادان‌ اصفهان‌، دیده به‌ جهان‌ گشود و در دوران تحصیل در حوزه از محضر بزرگانی چون آیت الله العظمی بروجردی(ره)، امام خمینی(ره) و آیت‌ الله‌ العظمی‌ حجّت‌ کوه‌ کمره‌ای‌(ره‌) بهره های فراوان برد.

 آیت‌ الله احمد جنّتی‌ سوم‌ اسفند ۱۳۰۵ هجری‌ شمسی‌ در روستای‌ لادان‌ از بلوک‌ ماربین‌، واقع‌ در سه‌ کیلومتری‌ غرب‌ شهرستان‌ اصفهان‌، چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ مرحوم‌ ملا هاشم‌ از روحانیون‌ وارسته‌ و بزرگی‌ بود که‌ از شنبه‌ تا چهارشنبه‌ در شهر اصفهان‌ حضور داشت‌ و به‌ تدریس‌ علوم‌ حوزوی‌ می‌پرداخت‌ و روزهای‌ پایانی‌ هفته‌ را در روستا به‌ سر می‌برد. وی‌ تا پایان‌ عمر رابطه‌اش‌ را با حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌ قطع‌ نکرد و از محضر عالمان‌ بزرگی‌ همچون‌ حاج‌ آقا رحیم‌ ارباب‌ و حاج‌ سید علی‌ نجف‌ آبادی‌ بهره‌ برده‌ بود.

*دوران‌ تحصیل

در زادگاه‌ آیت الله جنّتی‌ و کل‌ آن‌ منطقه‌ مدرسه‌ای‌ وجود نداشت‌، از این‌ رو او به‌ مکتب‌ خانه‌ رفت‌ و خود، اندکی‌ از دروس‌ جدید را خواند و بعدها در قم‌، مقداری‌ زبان‌ انگلیسی‌ فرا گرفت‌. دوره ادبیات‌ عرب‌ و مقدمات‌ سطح‌ را تا سال‌ ۱۳۲۴ در حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌ خواند.

او پس‌ از تکمیل‌ مقدمات‌ و طی‌ کردن‌ برخی‌ از دروس‌ سطح‌، به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ آمد تا از محضر عالمان‌ و فرزانگان‌ بهره‌ ببرد. با ورود به‌ قم‌ به‌ تکمیل‌ دروس‌ ‌ سطح‌ پرداخت‌ و در درس‌ خارج‌ بزرگانی‌ همچون‌ آیت‌ الله العظمی‌ بروجردی‌(ره‌) و امام‌ خمینی‌(ره‌) شرکت‌ کرد‌. در این‌ مدت‌ از شرکت‌ در بحث‌های‌ اخلاق‌ و تفسیر نیز غافل‌ نشد.

*اساتید و دوستان

آیت الله جنّتی‌ بخشی‌ از دروس‌ مقدمات‌ را نزد پدرش‌ و بخشی‌ را نزد مرحوم‌ سید ابوالقاسم‌ هرندی‌ خواند. او بخشی‌ از معانی‌ و بیان‌ را نزد مرحوم‌ سید محمد باقر ابطحی‌ و بخشی‌ دیگر را نزد حاج‌ شیخ‌ احمد فیاض‌ فرا گرفت‌ و معالم‌ را نزد مرحوم‌ حاج‌ شیخ‌ علی‌ مشکاتی‌ آموخت‌.

در قم‌ شرح‌ لمعه‌ را نزد مرحوم‌ شهید صدوقی‌ آموخت‌ و برای‌ آموختن‌ بخشی‌ از رسائل‌ و قوانین‌ به‌ نزد مرحوم‌ آیت‌ الله بهاءالدینی‌ رفت‌ و مکاسب‌ را نزد مرحوم‌ حاج‌ سید محمد باقر طباطبایی‌ بروجردی و حاج‌ آقا روح‌ الله کمالوند آموخت‌.‌ برای‌ آموختن‌ کفایه‌ به‌ نزد مرحوم‌ حاج‌ شیخ‌ عبدالجواد اصفهانی‌ و مرحوم‌ مجاهدی‌ رفت‌.

با تکمیل‌ دوره سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ بزرگانی‌ چون‌ آیت الله العظمی‌ بروجردی‌(ره‌)، امام‌ خمینی‌(ره‌)، آیت‌ الله العظمی‌ گلپایگانی‌ و آیت‌ الله‌ العظمی‌ حجّت‌ کوه‌ کمره‌ای‌(ره‌) رفت‌ و سال ها در درس‌ فقه‌ و اصول‌ ایشان‌ به‌ طور جدی‌ شرکت‌ کرد و در طی‌ این‌ سال ها در بعضی‌ از درس های‌ اخلاق‌ نیز شرکت‌ کرد تا علاوه‌ بر آموختن‌ علم‌، عمل‌ به‌ آنها را نیز فراگیرد.

آیت الله جنتی‌ در دوران‌ تحصیل‌ خود با فضلائی‌ چون‌ شهید سعیدی‌، شیخ‌ محسن‌ حرم‌ پناهی‌، شهید مفتح‌، سید کرامت‌الله‌ ملک‌ حسینی‌، شیخ‌ ابوالقاسم‌ خزعلی‌ و شیخ‌ محمد علی‌ موحدی‌ کرمانی‌ به‌ مباحثه‌ درس‌ می‌پرداخت‌ و با بزرگانی‌ چون‌ شهید بهشتی‌، شهید قدوسی‌، آیت الله مصباح‌ یزدی‌، آیت الله العظمی سبحانی‌، آیت‌ الله مشکینی‌ و آیت الله امینی‌ رابطه‌ دوستانه‌ و مصاحبت‌ داشت‌.

*فعالیت های‌ علمی‌ و فرهنگی‌

او مدت‌ ۱۴‌ سال‌ در مدرسه علمیه‌ حقانی‌ به‌ تدریس‌ دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ و سطح‌ پرداخت و از جمله‌ «اثبات‌ الهداه‌»، «ایقاظ‌ الهجعه‌»، «تحف‌العقول‌» و «المواعظ‌ العددیه» را ترجمه کرد.

*فعالیت های‌ سیاسی‌ و اجتماعی

او در کنار فعالیت‌های علمی و فرهنگی، حضور پررنگی هم در فعالیت‌های سیاسی داشت و پیش‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، در سخنرانی ها، اجتماعات‌ عمومی‌ و جلسات‌ خصوصی‌ همواره‌ به‌ افشای‌ ماهیت‌ پلید حکومت‌ پهلوی‌ و ضرورت‌ براندازی‌ این‌ حکومت‌ وابسته‌ می‌پرداخت‌ و همواره‌ دیگران‌ را به‌ پیروی‌ از راه‌ امام خمینی‌(ره‌) دعوت‌ می‌کرد و از سوی‌ دیگر در درون‌ حوزه‌، ضمن‌ ملاقات‌ با علما و مراجع‌، آنها را از آخرین‌ اخبار حرکت‌ انقلابی‌ امام‌ و مردم‌ با خبر می‌ساخت‌.

آیت الله جنتی با عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، به‌ برنامه‌ ریزی‌ هماهنگ‌ برای‌ برپایی‌ راهپیمایی‌ها، نوشتن‌ اعلامیه‌ها و ارتباط‌ با دیگر مراکز مرتبط‌ با نهضت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) ـ همانند جامعه‌ روحانیّت‌ مبارز ‌پرداخت‌.

او بارها در قم‌، رفسنجان‌ و جزیره خارک‌ مورد تهدید و تعقیب‌ رژیم‌ شاه‌ قرار گرفت‌ و چند بار در قم‌ بازداشت‌ شد و سه‌ نوبت‌ به‌ نیز زندان‌ افتاد‌ و یک‌ بار هم‌ به‌ مدت‌ سه‌ سال‌ به‌ اسدآباد همدان‌ تبعید شد.

فعالیت های‌ آیت الله جنتی پس‌ از پیروزی انقلاب‌ نیز ادامه‌ یافت‌ و نخستین‌ مسئولیت‌ او پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌، قضاوت‌ در دادگاه‌ های‌ انقلاب‌ با حکم‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) بود. بر کناری‌ و گاه‌ اعدام‌ قضات‌ دوران‌ حکومت‌ شاه‌، فقدان‌ قوانین‌ و آیین‌ نامه‌های‌ اجرایی‌ در دادگاه ها، عدم‌ آشنایی‌ افرادِ مؤمن‌ و انقلابی‌ با سیر اجرایی‌ کار قضاوت‌ و مشکلات‌ متعدد دیگر، کار در دستگاه‌ قضایی‌ سال های‌ نخستین‌ انقلاب‌ را دشوار ساخته‌ بود، اما با وجود این‌ مشکلات‌، بزرگانی‌ چون‌ شهید قدوسی‌، شهید بهشتی‌ و آیت‌ الله جنتی‌ در این‌ عرصه‌ پای‌ نهادند به‌ تدوین‌ و اصلاح‌ ساختار قضایی‌ کشور پرداختند.

از مسئولیت های‌ مهم‌ آیت الله جنتی‌ عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌، از نخستین‌ روزهای‌ تشکیل‌ این‌ نهاد مقدس‌ است‌ و تا امروز به عنوان عضو فقها و دبیر در این شورا مشغول خدمت به نظام اسلامی است.

برخی‌ از فعالیت ها و مسئولیتهای‌ آیت الله جنتی‌ پس‌ از انقلاب‌:

۱ـ دبیری‌ شورای‌ هماهنگی‌ تبلیغات‌ اسلامی‌

۲ـ ریاست‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌

۳ـ نمایندگی‌ امام(ره)‌ و رهبری‌ در اتحادیه انجمن های‌ اسلامی‌ دانش‌ آموزان‌

۴ـ عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ با حکم‌ امام‌(ره) و رهبری‌

۵ـ دبیری‌ شورای‌ نگهبان‌

۶ـ امامت‌ جمعه موقت‌ قم‌، کرمانشاه‌ و تهران‌

۷ـ عضویت‌ در شورای‌ پشتیبانی‌ جنگ‌

۸ـ مدیریت‌ در دادگاه های‌ انقلاب‌ اسلامی‌

۹ـ نمایندگی‌ مجلس‌ خبرگان‌ در دوره اول‌ و دوم‌ از استان‌ خوزستان‌ و در دوره های بعدی از استان‌ تهران‌

۱۰ـ عضویت‌ در مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌

۱۱ـ عضویت‌ در شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی‌

۱۲ـ عضویت‌ در هیأت‌ مؤسس‌ جامعه‌ الزهرا (سلام‌ الله‌ علیها) با حکم‌ امام‌ (ره‌)

۱۳ـ عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با حکم‌ رهبری‌

۱۴ـ عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ تبلیغات‌ خارجی‌ با حکم‌ رهبری‌

۱۵ـ مسئولیت‌ ستاد احیای‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر

۱۶ـ عضویت‌ در کمیسیون‌ صدا و سیما به‌ عنوان‌ نائب‌ رئیس‌

*ریاست خبرگان پنجم

آیت‌ الله احمد جنتی‌ هم‌ اکنون‌ عضو فقها و دبیر شورای‌ نگهبان‌ و امام‌ جمعه‌ موقت‌ تهران‌ است‌ و امروز سه شنبه نیز با رأی قاطع نمایندگان دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری به عنوان رئیس این مجلس انتخاب شد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 7